Písničky jako "Someone Like You", "Rolling In The Deep" nebo "When We Were Young" s typicky vstřícným adelovským rukopisem na novince nenajdete. Tedy až na rekordy trhající singl "Easy On Me", který se zde jeví jako v podstatě jediná sázka na jistotu.
Přestože se Adele obklopuje vesměs stejnými spolupracovníky v čele s Gregem Kurstinem, tentokrát opravdu riskuje a jde s kůží na trh. Risk má přitom v jejím podání různé podoby - je jím temná maxmartinovská hitovka "Can I Get It" s countryovým rytmem a překvapivě odlehčeným pískáním nebo song "Cry Your Heart Out". V něm zarazí nepřirozeně upravený vokál. "Proč má zpěvačka s tak nádherně sytým hlasem něco takového zapotřebí?" ptáte se.
Jenže u londýnské rodačky, nejprodávanější interpretky třetího tisíciletí, není taková otázka na místě. Adele by klidně mohla vydat dvanáctku skladeb svého obvyklého romanticko-nostalgického střihu a hitparády by se otřásly v základech. Vždyť její nedávný televizní speciál na CBS se sledovaností vyrovnal Oscarům, takovým fenoménem hudebnice je. Žádný vypočítavý kalkul proto nemá v jejím případě logiku, může jím svoje věrné posluchače leda naštvat.
Přesto stále platí, že její písně nejvíce fungují, když v nich srdceryvně otevírá okénko do své raněné duše a ždímá emoce. Tentokrát však svůj žal posunula na novou úroveň - opustila model konzervativně stavěných melodií a jde víc po syrovosti, po intenzivním zachycení toho, co se v ní... číst dále
Písničky jako "Someone Like You", "Rolling In The Deep" nebo "When We Were Young" s typicky vstřícným adelovským rukopisem na novince nenajdete. Tedy až na rekordy trhající singl "Easy On Me", který se zde jeví jako v podstatě jediná sázka na jistotu.
Přestože se Adele obklopuje vesměs stejnými spolupracovníky v čele s Gregem Kurstinem, tentokrát opravdu riskuje a jde s kůží na trh. Risk má přitom v jejím podání různé podoby - je jím temná maxmartinovská hitovka "Can I Get It" s countryovým rytmem a překvapivě odlehčeným pískáním nebo song "Cry Your Heart Out". V něm zarazí nepřirozeně upravený vokál. "Proč má zpěvačka s tak nádherně sytým hlasem něco takového zapotřebí?" ptáte se.
Jenže u londýnské rodačky, nejprodávanější interpretky třetího tisíciletí, není taková otázka na místě. Adele by klidně mohla vydat dvanáctku skladeb svého obvyklého romanticko-nostalgického střihu a hitparády by se otřásly v základech. Vždyť její nedávný televizní speciál na CBS se sledovaností vyrovnal Oscarům, takovým fenoménem hudebnice je. Žádný vypočítavý kalkul proto nemá v jejím případě logiku, může jím svoje věrné posluchače leda naštvat.
Přesto stále platí, že její písně nejvíce fungují, když v nich srdceryvně otevírá okénko do své raněné duše a ždímá emoce. Tentokrát však svůj žal posunula na novou úroveň - opustila model konzervativně stavěných melodií a jde víc po syrovosti, po intenzivním zachycení toho, co se v ní skutečně odehrává. Už přece nezpívá o pomíjivých prvních láskách, ale o rozvodu - procesu, při němž se jí doslova zbortil svět a který v lidech otevírá ty nejzákladnější otázky.
Na pozadí zasmušilé písně "My Little Love" rozmlouvá se svým synem Angelem. "Poslední dobou zažívá máma spoustu silných emocí," vysvětluje mu ve zřejmě autentické nahrávce pořízené v době, kdy rozkolem manželství procházela. Později dokonce zaslechnete, jak pronikavě pláče. Tak intimní moment byste na desce nejúspěšnější popové umělkyně současnosti rozhodně nečekali. Cítíte se skoro až provinile, že se stáváte součástí něčeho tak soukromého.
To nejlepší se skrývá ve druhé polovině tracklistu. Materiál od sedmé do dvanácté písničky je dokonalý, desítkový.
Najdete zde song "I Drink Wine", tvorbou Eltona Johna a Bernieho Taupina inspirovanou hymnu o hledání radosti ze života. "Když jsem byla dítě, ohromila mě každá maličkost, nasávala jsem to do sebe všechno pro zábavu. Jediné, co nasávám teď, je víno." Husí kůže a první z vokálních vrcholů alba.
V následující "All Night Parking" zní jazz, jde totiž o virtuální spolupráci s legendárním klavíristou Errollem Garnerem, který zemřel již v roce 1977. "Woman Like Me" hypnotizuje ponurou kytarovou linkou a uhrančivými hloubkami a "Hold On" se vybarvuje jako vroucí soulová balada, v níž se ze zpěvaččina nakřáplého hlasu podlamují kolena.
Je to však jen předzvěst strhujícího finále. Koncentrovaná rozervanost "To Be Loved", skoro sedmiminutové minimalistické klavírní zpovědi, pronikne z reproduktorů hluboko do morku kostí. A na závěr nás čekají ještě filmově majestátní smyčce v "Love Is A Game", skladbě, která říká, že "láska je hra pro blázny" a "jaká je to krutá věc způsobovat utrpení sám sobě". Autorka přesto ví, že to udělá znovu, i když "teď miluje sebe".
"30" je odvážným počinem umělkyně, která ze sebe tentokrát dává skutečně všechno. Bezradnost, pochybnosti, smutek, výčitky i naději - a nejlepší pěvecké výkony své kariéry. Snadno jí proto odpustíte jediný vyloženě vycpávkový kus "Oh My God" z první části desky. Adele totiž třicítkou vykročila ze svojí komfortní zóny a překonala vlastní vysoce posazenou laťku. Její jedinečná pozice v hudebním průmyslu nadále zůstane neotřesitelná.
20.11.2021 - 18:20 | Meca76
Emotívny, citový, emociálný, osobný, či rozvodový Adelin nový počin poukazuje textovo výstižne na jej reálny životný stav, v akom rozpoložení sa momentálne nachádza, a ako sa celkovo teraz cíti.
Pocity viny alebo hrdosti, ktoré za týchto okolností prináša rozchod, nie je vždy také ľahké vložiť do štvorminútovej piesne... čo môže vysvetľovať, prečo niektoré z nich na „30“ majú šesť alebo sedem minút.