Ještě jako teenagerka stihla Kate Bush vydat svůj okouzlující debut, na němž se skladatelská i interpretační vyzrálost půvabně mísí s dívčí dychtivostí a romantikou. Dostatečně známá je podpůrná role Davida Gilmoura při jejích prvních námluvách s hudebními vydavateli (žádná protekční tlačenka, pouze pomoc při realizaci reprezentativního dema) a je pravda, že hudební svět Kate má s progresivním rockem určité styčné body. Už od začátku ale její tvorba představuje unikát. Jde ve šlépějích velkých předchůdkyň jako Joni Mitchell nebo Carole King a ukazuje cestu houfu následovnic, ale je s kýmkoli nezaměnitelná, originální, nepoplatná trendům. S jejími zálibami v literatuře, tanci nebo filmu je daleko víc písničkářkou-umělkyní, než rockerkou, přesto její hudba netrpí ušlechtilou strojeností. Intelektuální vybavenost si u ní nepřekáží s vřelostí a ryze ženskou senzualitou.
Prvním, co upoutá pozornost posluchače-nováčka, je samozřejmě zpěvaččin třepotavý soprán pohybující se s lehkostí v extrémních výškách. Její hlas připomíná porcelánovou baletku, působí křehce a přece velmi jistě a zkušeně. Už na debutu s ním dokáže pokrývat různé výrazové polohy, bezelstnou sentimentalitu (The Man with the Child in His Eyes), zralou smyslnost (Feel It), stejně jako elfí poťouchlost (reggae ovlivněná Kite), a to na ní objevy dalších, temnějších odstínů ještě čekají. Jako autorka je zcela soběstačná, což ve světě popu tehdy zdaleka... číst dále
Ještě jako teenagerka stihla Kate Bush vydat svůj okouzlující debut, na němž se skladatelská i interpretační vyzrálost půvabně mísí s dívčí dychtivostí a romantikou. Dostatečně známá je podpůrná role Davida Gilmoura při jejích prvních námluvách s hudebními vydavateli (žádná protekční tlačenka, pouze pomoc při realizaci reprezentativního dema) a je pravda, že hudební svět Kate má s progresivním rockem určité styčné body. Už od začátku ale její tvorba představuje unikát. Jde ve šlépějích velkých předchůdkyň jako Joni Mitchell nebo Carole King a ukazuje cestu houfu následovnic, ale je s kýmkoli nezaměnitelná, originální, nepoplatná trendům. S jejími zálibami v literatuře, tanci nebo filmu je daleko víc písničkářkou-umělkyní, než rockerkou, přesto její hudba netrpí ušlechtilou strojeností. Intelektuální vybavenost si u ní nepřekáží s vřelostí a ryze ženskou senzualitou.
Prvním, co upoutá pozornost posluchače-nováčka, je samozřejmě zpěvaččin třepotavý soprán pohybující se s lehkostí v extrémních výškách. Její hlas připomíná porcelánovou baletku, působí křehce a přece velmi jistě a zkušeně. Už na debutu s ním dokáže pokrývat různé výrazové polohy, bezelstnou sentimentalitu (The Man with the Child in His Eyes), zralou smyslnost (Feel It), stejně jako elfí poťouchlost (reggae ovlivněná Kite), a to na ní objevy dalších, temnějších odstínů ještě čekají. Jako autorka je zcela soběstačná, což ve světě popu tehdy zdaleka nebylo samozřejmostí. Píše o lásce a vztazích, ale ne výhradně, navíc netuctově, s odstupem vypravěčky příběhů a přesto s obrovským osobním zaujetím.
Dominantním nástrojem na albu The Kick Inside je autorčino piano citlivě propojené s rytmikou, ostatní nástroje (kytary, klávesy, smyčce, saxofon atd.) jsou zastoupeny sice hojně, ale také velmi decentně, až nenápadně. Zvuk není zdaleka tak zahuštěný jako na pozdějších deskách, kde Kate náruživě experimentovala se syntezátory, samply nebo etnickými nástroji. Výjimečně na sebe strhne pozornost kytara (ostřejší sound James and the Cold Gun, sólo Iana Bairnsona v závěru hitové Wuthering Heights) nebo orchestrální poleva (The Man with the Child in His Eyes), většinou ale před očima vyvstává obraz jasně osvětlené Kate s anonymními doprovazeči v přítmí.
Je neuvěřitelné, jak vyzrále to devatenáctileté pískle (díky jejímu hlasu se ke Kate tohle slůvko hodí bez ohledu na věk) zní a zrovna tak obdivuhodné, jak si dokázalo ohlídat svou uměleckou integritu. Později Kate nad produkcí svých desek bděla sama, jako studiový nováček ovšem těžko mohla očekávat, že by jí firma dala takovou důvěru. Producent Andrew Powell se ale osvědčil jako citlivý uvaděč do světa nahrávacího průmyslu. Kate nikam příliš netlačí a nechává ji, aby se v tomto prostředí sama rozkoukávala, získávala zkušenosti a tříbila vlastní nápady. The Kick Inside možná ještě není tak umělecky komplexní, jako pozdější alba, ale rozhodně nepůsobí začátečnicky. Je výtvorem silné a citlivé osobnosti, která v mladém věku ohromila hudební svět především svým talentem, nikoli vypočítanou image showbyznysové loutky ani nadbíháním módním vlnám.
Komentáře