Udělat výběr z obrazových materiálů s Karlem Krylem z revoluční doby přelomu let 1989/1990, je výborný nápad. Něco takového tu dlouho chybělo. Postupovat se mohlo prakticky dvěma cestami a ani jedna by nebyla špatná. Buď dokumentaristicky - pokusit se sesbírat co nejvíce nahrávek a vydat pokud možno komplet Krylových vystoupení těch nejdůležitějších koncertů s často se opakujícími písněmi. Nebo umělecky a invenčně - určitě by se dalo vybrat co nejvíc různých písní a udělat pestrý průřez Krylovou koncertní činností z daného období. Nelpět na pořadí, klidně skákat z jednoho koncertu na druhý, klidně prostříhat jednu písničku z více míst. Vytvořit dynamickou a co nejmodernější nahrávku, která by měla větší ambice, než jen plnit svou dokumentární a historickou roli.
Jenže autoři DVD "Koncerty 1989/1990" neměli ani umělecké ani dokumentární ambice (Měli vůbec nějaké? Nebo šlo jen o tahání peněz z fanoušků Karla Kryla formou podstrčení hrstky náhodně vybraných zbytků?). A tak prostě jen sesbírali písničky ze čtyř koncertů a jednoho TKM (pro později narozené - Televizního klubu mladých) tak, aby se neopakovaly. Z nepochopitelných důvodů vystříhali veškeré mluvené pasáže (přivítání, představení písničky, mluvené slovo, které by perfektně vystihlo ducha dané doby) a písničky bez hlubšího dramaturgického záměru umístili na DVD.
Co je ale horší - tito mistři, kteří DVD připravovali, asi ani moc dobře Krylovu tvorbu neznali.... číst dále
Udělat výběr z obrazových materiálů s Karlem Krylem z revoluční doby přelomu let 1989/1990, je výborný nápad. Něco takového tu dlouho chybělo. Postupovat se mohlo prakticky dvěma cestami a ani jedna by nebyla špatná. Buď dokumentaristicky - pokusit se sesbírat co nejvíce nahrávek a vydat pokud možno komplet Krylových vystoupení těch nejdůležitějších koncertů s často se opakujícími písněmi. Nebo umělecky a invenčně - určitě by se dalo vybrat co nejvíc různých písní a udělat pestrý průřez Krylovou koncertní činností z daného období. Nelpět na pořadí, klidně skákat z jednoho koncertu na druhý, klidně prostříhat jednu písničku z více míst. Vytvořit dynamickou a co nejmodernější nahrávku, která by měla větší ambice, než jen plnit svou dokumentární a historickou roli.
Jenže autoři DVD "Koncerty 1989/1990" neměli ani umělecké ani dokumentární ambice (Měli vůbec nějaké? Nebo šlo jen o tahání peněz z fanoušků Karla Kryla formou podstrčení hrstky náhodně vybraných zbytků?). A tak prostě jen sesbírali písničky ze čtyř koncertů a jednoho TKM (pro později narozené - Televizního klubu mladých) tak, aby se neopakovaly. Z nepochopitelných důvodů vystříhali veškeré mluvené pasáže (přivítání, představení písničky, mluvené slovo, které by perfektně vystihlo ducha dané doby) a písničky bez hlubšího dramaturgického záměru umístili na DVD.
Co je ale horší - tito mistři, kteří DVD připravovali, asi ani moc dobře Krylovu tvorbu neznali. A tak se na obalu dočtete, že patnáctá skladba z koncertu v Ostravě je "Pasážová revolta". Ve skutečnosti ale z DVD hraje jako patnáctý track dvojice písní "Jeřabiny" a "Dvacet", písničky asi nejsou rozdělené proto, že se v obou zpívá o jeřabinách (což ke kopretinám z "Pasážové revolty" asi nemá zas tak daleko...). Po tomto trapasu už nikoho nepřekvapí další chyba. Totiž, že Kryl nejdříve recituje báseň "Miláčku světlý" a až potom zpívá píseň "Salome". Z bookletu ale čteme "Salome / Miláčku světlý".
Těch nelogických nesmyslů je ale na DVD mnohem více. Proč tu chybí písně z demonstrací na Václavském náměstí nebo na Letné, kde Kryl samozřejmě také hrál? V archivu ČT jsou, navíc danou dobu vystihují mnohem lépe než věci z TKM. Proč jsou jako "Intro" použité dvě písně z roku 1969? Nejde o nezajímavé věci, ale když už se album jednou jmenuje "Koncerty 1989/1990", nemají tu tyto nahrávky co dělat. Proč si někdo více nepohrál s takovými věcmi, jako je menu DVD nebo grafická podoba bookletu. Proč vlastně z osmi fotek, co v bookletu jsou, je jen pět z doby, o níž mělo DVD pojednávat?
Disk uzavírá dokument "Karel Kryl - filmový portrét" (btw. dokument je z roku 1991, leč z DVD se na jednom místě dočteme, že je o rok starší, na jiném místě je rok vzniku uveden správně). Zajímavý pohled na Kryla v roce 1990. Ten sice zřejmě každý člověk, co Kryla sleduje, zná a vlastní už dlouho na VHS, ale jeho digitální přepis je tou nejpřínosnější částí této nepovedené kompilace. Představuje Kryla s jeho chybami, jeho touhami, jeho ztracenými iluzemi. Demýtizuje jej, ukazuje, že ani on se nevyvaroval příšerným písním ("Kádrují mě"). A možná právě ten nám písničkáře a básníka Karla Kryla přiblíží nejlépe.
PS: Seznam skladeb je uveden s chybami tak, jak je psán na DVD.
PPS: Hodnocení je výsledkem průměrné známky geniality Karla Kryla a stupidity autorů tohoto výběru.
Komentáře