Pokud patříte k častým návštěvníkům pražského klubu Cross, je dost pravděpodobné, že už jste tam na ni narazili: Annita tu totiž pravidelně vystupuje na drum’n’bassových akcích, v repertoáru má ale i house a techno. V občance má jméno Anna Schagererová a pochází ze Slaného, kde také žije a stará se o dramaturgii místní klubové noci Touch The Jungle. Pod stejnou hlavičkou operuje v „Salt City“ sedmičlenná crew, které je Annita členkou a která nedávno vstoupila do 13. roku své existence.
V roce 2013 rozšířila Annita rovněž řady čistě dámské crew BasSistaz, kam patří mimo jiné i takové zkušené matadorky, jako jsou DJky Babe LN či Nika 77. Jednou za dva měsíce pak připravuje svůj pořad pro londýnské internetové rádio Bassport FM, kde se zaměřuje na propagaci aktuální tvorby českých drum’n’bassových producentů.
Slávu tuzemského d’n’b šíří i prostřednictvím svého labelu Zenith Music. Mezi jeho dvorní autory patří Annitin kolega ze slánské crew Touch The Jungle A-Cray či pražský producent Tom SMall. Obě jména se pravidelně objevují ve výsledcích ankety Czech Drumandbass Awards a nejinak tomu nejspíš bude i letos, jak odstatně naznačuje ohlas na čtyřskladbové EP Metropolis, které Tom SMall nedávno na značce Zenith Music vydal.
Začátek letošního roku je pro Annitu hodně nabitý. Nejvýznamnější položky jejího djského itineráře představují dvě akce v pražském Crossu, který britský deník Guardian nedávno zařadil mezi 25 nejlepších evropských klubů. V pátek 16.1. sem zavítá Ukrajinec Sunchase, o týden později, tedy 23.1., tu pak proběhne party, jejíž ozdobou budou britský DJ Jubei a jeho krajan SP:MC. Při této dvojité příležitosti jsme Annitu požádali o příspěvek do naší podcastové série, ke kterému tradičně přidáváme minirozhovor:
Předpokládám, že návštěvníci našeho serveru nepatří zrovna mezi skalní fanoušky drum’n’bassu. Jak bys popsala styl, který hraješ?
Hraju směs různých odnoží drum´n´bassu. Od liquid funku, přes deep d´n´b a halfstep, po autonomic a různý atmosferický záležitosti. Dost často se výběr žánru odráží od momentální nálady, buď mojí nebo celkové nálady večírku. Před hraním si sety nikdy nepřipravuju, vždycky je to improvizace a moje reakce na aktuální situaci. Stává se tedy, že set začnu opravdu vyklidněně a končí to docela mejdanem, když to řeknu takhle nezakulaceně.
Mix, který jsem nahrála pro XPLAYMIX je trochu jiný. Sama jsem se až divila, je to poměrně temná záležitost...
V listopadu jsme vydali podcast od Kubatka, který se v doprovodném rozhovoru svěřil, že mu přijde, že se drum’n’bass jako žánr prakticky nijak nevyvíjí. Předpokládám, že mu budeš oponovat.
Jak se to vezme. Může to tak působit, když se člověk nezaměří na ty méně propírané subžánry. Komerční drum´n´bass se podle mě trochu zacyklil. Vykrádá sám sebe, popřípadě těží z notoricky známých pecek, které už nastupující generace posluchačů vlastně vůbec nezná, takže jim to ke spokojenosti stačí. Libuje ve sterilním, plastickém zvuku, který současná vlna „drum´n´bassu pro lidi“ přináší. Ten mě ale nebaví.
Já se dostala do fáze, kdy velmi zřídka nakupuju nové skladby. Spíš je to tak, že si doplňuju repertoár o skladby pět a více let staré, a nepřestávám se divit, co nacházím za klenoty. Samozřejmě ale nekupuju jen stařinky. Zaměřila jsem se na experimentálnější odnože d’n’b , ze všeho nejvíc mi momentálně učaroval autonomic a deep d’n’b. Obojí má kupodivu na české scéně poměrně silnou základnu.
Takže já bych to neviděla vlastně tak černě. Stačí se jen nespokojit s prvním, co nám přijde pod nos.
Máš vlastní pořad na londýnském internetovém rádiu Bassport FM. Jak ses k takové práci dostala?
Pořad už běží téměř rok a půl. Vůbec první kontakt s rádiem byl, když mě po poslechu mého setu oslovili, jestli bych pro ně nenahrála mix do jejich vysílání. Napadlo mě je rovnou oslovit s konceptem pravidelného pořadu, který mi naskočil v hlavě v podstatě vzápětí. Šlo o podcast, kde budu představovat drum´n´bassovou tvorbu českých producentů. Koncept se zalíbil, pořad uchytil a tak to všechno začalo. Jediné, co se změnilo je časový odstup mezi jednotlivými díly a jeho název. Nyní se pořad jmenuje Zenith Music Podcast a vysílám ho ob dva měsíce, poslední neděli od 19:00 středoevropského času.
Jaká je vlastně pozice českého d’n’b v zahraničí? Samotného mě překvapilo, když měl Goldie na svém mixu pro sérii FabricLive jeden track od Rida. Víš ještě o nějakých úspěších z poslední doby?
Myslím si, že český d’n’b má v zahraničí více než dobrou pozici. O Česku, jeho producentech i akcích, které tu probíhají, je čím dál tím víc slyšet. Rido je samozřejmě asi nejsilnější vývozní artikl. Jeho releasy vycházejí na značkách jako jsou Goldieho Metalheadz, Teebeeho Subtitles nebo legendární Hospital.
Kromě Rida ale na scéně vyvstává spousta dalších velice schopných producentů. Mezi posluchači tvrdších subžánrů drum´n´bassu, je jedno z nejskloňovanějších jmen A-Cray. Asi nebudu vypisovat všechny jeho úspěchy z poslední doby, protože jich bylo opravdu požehnaně. Jen mohu s jistotou napsat, že o něm ještě hodně uslyšíme. Další jména, která určitě zmíním jsou Tom SMall, Hemoglobin, Ower, Low Profile aka Touchwood a Ghonzales, kteří nedávno vydali debutové album, a v neposlední řadě také Subject Lost, který na svoje poslední album zařadil několik „stosedmdesátkových“ (drum’n’bass s BPM kolem 170) kousků. Doporučuju poslechnout!
Nakonec to nejdůležitější - drum’n’bassové akce. Jak to tady vypadá s nimi?
Co se týká českých akcí, je známo, že se sem jejich zahraniční hosté - ve většině případů - velice rádi vrací a na Čechy rádi vzpomínají. I komerční akce sklízejí úspěchy ve světovém měřítku - festival Let It Roll se loni umístil na prvním místě v kategorii festival roku v anketě Drum&BassArena Awards. Když se ale budeme bavit o tom, jak si vede ta undergroundovejší část scény, tak konkrétně Praha platí za takový “malý Berlín”. Četnost opravdu dobrých akcí je tak velká, že člověk musí občas nějakou párty oželet, i když to sakra zamrzí.
V posledních letech se v Česku ukázala jména jako Doc Scott, Seba, Blu Mar Ten, Consequence, Fracture, Sam KDC, dBridge, Instra:Mental, Synkro s Indigem, jak zvlášť, tak jako Akkord, Frederic Robinson, Ivy Lab nebo legenda Calibre a mnoho dalších. Teď o víkendu nabízí Cross anglického producenta Clarity, příští víkend Sunchase, přespříští Jubei a SP:MC, na začátku února nabitý Festival Spectaculare, v březnu se pak můžeme těšit na dalšího velikána, polovinu projektu Heart Drive - Damona Kirkhama aka Kid Drama (nebo také Jon Covex, někdejší člen dua Instra:Mental - pozn. aut.), který vystoupí také v Crossu v rámci večírku Volnej průběh.
Tracklist:
Oak - Bedroom Community (Space Cadets)
Sam KDC - Between Dreams (Samurai Horo)
Heart Drive - Aut0mated L0ve (Pleasure District/Exit Records)
ASC & Synth Sense - Glimpse (Veil)
System - Observation Point (Exit Records)
Genotype - The Day After Night (Samurai Red Seal)
Commix - Underwater Scene (Soul:r)
Loxy & Isotone - Ancients (Skeptical Remix) (Cylon Recordings)
Clarity - Malformation (Samurai Music)
Kid Drama - Retract (feat. Hands Like Crime) (Exit Records)
Alix Perez - Self Control (Shogun Audio)
Kid Drama - What Used To Be (Soul:r)