Kytarista a zpěvák Crack z hardcore/sludge rockové kapely Social Party je vystudovaný pedagog, takže pokud máte v okolí Opavy dcery, doporučuji vám omluvit je z hudební výchovy a občanky. Tento velmi společenský tvor jezdí rád na kole, bruslí, běhá a hraje ledacos. Čte převážně filozofickou literaturu, rád vaří a pije. I benzín, mami.
Festival, nebo klubový koncert?
Jako fanoušek jsem měl oblíbený Kubafest. Malá akce na Bruntálsku, spousta známých, dobrá muzika a rodinné prostředí. Za muzikou třeba na Brutal Assault, na oblíbenou kapelu raději do klubu.
A z pozice muzikanta jednoznačně klub. Na těch pět lidí, co na nás chodí, se líp dívá v klubu než na festu. Ale na příští rok plánujeme nacpat se na venkovní akce, protože je nám líto lidí, kteří nás ještě nikdy neviděli nebo, nedej bože, ani neslyšeli. Loni jsme ale hráli třeba na Psy-High, a to bylo super.
Jak vnímáš hudební akce v Opavě? Co by se dalo zlepšit a jaké máš s organizováním koncertů zkušenosti?
Akce v Opavě procházejí nepřetržitým vývojem. Před lety tady fungovala spíš lokální scéna, hermeticky uzavřená před vnějším světem. Takové kapely mají stále silnou základnu, ale venku jsou neznámé, ačkoliv existují i výjimky jako třeba Kofe-in nebo Ladě. Internetem zbourané hudební mantinely umožnily muzikantům reflektovat moderní trendy, což vede k atomizaci dříve semknuté hudební obce, kde si v konečném důsledku každý hlídá svůj píseček. To pak platí jak pro kapely, tak pro návštěvníky koncertů, kteří stále ubývají. Platí pravidlo, že čím originálnější kapela, tím menší zájem veřejnosti. Nedávno jsme vzpomínali na koncert slovinských Canyon Observer, kteří předvedli něco, co tady nemělo obdoby a přišlo na ně asi deset lidí.
Koncerty dělám asi deset let, v podstatě jsem začal ještě v době, kdy se lidi dívali na plakáty a fungovala šeptanda. Na Social Party (to jsme hráli v jiném složení, moc jsme to neuměli a byli jsme ortodoxní grungeři) přišlo přes dvě stě lidí a my měli zákaz pouštět do klubu víc. Dneska se karta obrátila a jsme rádi i za dvacet.
Zlepšit se toho dá hodně, nápadů tolik není. Máme moc klubů, ale málo aktivních fanoušků, mizerné akce pořádané městem a ubohý majáles bez myšlenky. Studenti a mládež obecně má revoltovat vůči stávajícím garniturám a obecnému vkusu, který jim podsouvá systém, ne? Tady vládne lobotomie. Můj plán je jasný, i když velkohubý. Už nějakou dobu po hospodách prohlašuju, že si udělám vlastní majáles nebo alespoň festival. Dělal jsem dva ročníky Eclipse festu, na což chci navázat, ale zapojit co nejvíc lidí. Rád bych zmínil, že největší kus práce pro alternativní osvětu má Perverzní Panda crew. Pavel a spol. sem tahají spoustu zajímavých kapel, náš bubeník Ilič jim to často za babku nazvučí a lidi už na to začínají trošku slyšet. Navíc si teď otevírají veganskou kavárničku, takže srdcaři. Jestli to někoho zajímá, tady mají facebook.
Nejhorší zážitek z hraní?
Těch je požehnaně. Můžeme je rozdělit na kategorie: alkohol před hraním, problémy s autem, problémy s aparátem, problémy s pořadatelem, problémy s lidma aj. Třeba když jsme měli hrát v Haagu a až v klubu nám řekli, že hrát nebudeme, protože holka, která nás pozvala, nemá s klubem nic společného. Nebo veselá historka, jak jsme se v Liberci ožrali jak zákon káže a ráno zjistili, že máme vykradené auto. Anebo když jsme hráli na Služovickém Woodstocku, což byla akce pro kotlíkáře, a my se tam ocitli v podstatě omylem. Už když jsme sledovali, že jsme jediná kapela s bubeníkem a s elektrickýma kytarama, věděli jsme, že něco není v pořádku. Když nás začal zvukař po třetí písničce vypínat a dupat nám po kabelech, bylo vymalováno. Občas taky zamrzí, když jedeš někam přes celou republiku a nikdo nedojde na koncert, což je v poslední době takový trend, na který doplácejí i vyloženě skvělé kapely.
Pivo, párek a fotbálek nebo úzké gatě, tofu a přátelství?
Něco mezi. Jednomu párek, druhému tofu a někomu malé americké vlaječky. Máme v plánu udělat fesťák, kde by si s náma kapely zahrály nohejbal. Ve fotbálku porážíme taky kde koho, ale jak říká Bugrr (Děti Deště, Atlantic Cable aj.), vždyť muzika je hlavně vo tom kamarádství. My říkáme, že kapela je krycí název pro turistický kroužek, respektive svaz latentních alkoholiků. V poslední době jsme takové výlety po přírodě, zříceninách hradů a hospodách prožili ve společnosti stájových kolegů Illegal Illusion, Le Bain De Maid a Human Puppet. Ale třeba poslední výlet s Tarpeia byl taky famózní.
K čemu jsou holky na koncertech?
Aby se mohli kluci z kapel předhánět ve výkonech, pódiových i barových. Taky je to nekonečné téma na cestě domů z koncertu. Pro někoho je to dokonce i důvod, proč hrát. Pravda je, že složení lidí pod pódiem je spíše maskulinní, obzvlášť ve scéně, kde se pohybujeme. Ale je dobré vědět, že se o tu muziku zajímají i holky, mají svoje kapely, nebo jsou i aktivní co se scény týče – dělají grafiku, fotí, vaří, ubytovávají, píšou, dělají koncerty, rozhovory atd. Když jsem psal bakalářku na téma socializace v subkulturách mládeže, často jsem narážel na jev, že subkultury jsou maskulinně orientované a holky působí spíš jako doplňky. Co se módy, názorů, postojů nebo vkusu týče, tak reprezentují svou subkulturu, resp. subkulturu svého přítele hodně radikálně. To je téma na delší povídání, protože tady hraje roli více proměnných. Každopádně je super, že i holky začínají fungovat čím dál víc autonomně a hledají svou cestu samy za sebe.
Rád vaříš kapelám, pochlub se nejoblíbenějším receptem.
Ačkoliv nejsem vegan ani vegetarián, koncertování, práce pro kapely a věci okolo ze mě udělaly poměrně šikovného vege/vegan kuchaře. Ale je fajn, když v backstagi zmizí plný kastrol zapékaných těstovin s moravským uzeným. Vyloženě oblíbený recept nemám, ale kapely u mě většinou dostávají těstoviny nebo čínské nudle se sójou. Nic složitého, nasytí a skoro nic nestojí. Občas dělávám zapékané palačinky se špenátem, zeleninové saláty, houbová rizota apod. V Opavě ale přeju všem muzikantům, aby se dostali do spárů Pavla z Pervezní Pandy. To jsou delikatesy!
Kromě hraní se Social Party jsi nedávno dokončil i první pracovní demo svého sóloprojektu.
Tak tohle je věc, se kterou nechci nikam pospíchat. Social Party je kapela se vším všudy, ve které se snažíme dělat věci dohromady a hudební výraz který máme, je konsenzus vkusu nás všech. Laokoón je takový na truc projekt. Čistě egoistická záležitost. Je to nestravitelná muzika a i estetika projektu je tím zatížená. O koncertech se ještě nedá mluvit, ale jestli něco bude, tak to chci spíš koncipovat jako kapelu na turné, než na jednotlivé koncerty. Kdyby to někoho zajímalo, tak tady: http://laokoon.bandcamp.com/releases
Sepultura - Attitude. Pro mě je Sepultura asi nejdůležitější kapela. Když mi bylo asi sedm, brácha ji pořád sjížděl, měl originální kazety a když jsem povyrostl, viděl jsem tenhle klip v televizi v pořadu Sosákova pětka. Jsou to moje kořeny.
Nirvana – Territorial Pissing. Podobný příběh jako se Sepulturou. Přicházel jsem do puberty a začínal se hudebně vymezovat proti vkusu spolužáků ze základky. Tehdy to ani nebylo o nějakých hudebních preferencích, ale podle diktátu časopisu Bravo. Neurvalý umaštěnec Cobain se stal mým dlouholetým vzorem.
Gnu – Elvis Tyson. Z české scény to byli určitě Kurtizány z 25. Avenue, Thema Eleven, Lvmen ale hlavně Gnu! Když mi bylo čtrnáct, patnáct, tak jsem nemohl uvěřit, že je to česká kapela a nevyprodává stadióny.
The Prodigy – Breathe. Zabijácké britské elektro.
Cult of Luna – Owlwood. Sludge je taky moje hezké období. Dneska už mě jen tak něco nerozseká, většina je na jedno brdo, ale takoví Neurosis, Amenra nebo Cult of Luna jsou králové mezi pohřebníma službama. Owlwood navíc coverujem, sice blbě, ale baví nás to.
Hatebreed – Live for This. Taky mám rád něco jako NYHC. First Blood, Pro-Pain a tak. No a Hatebreed jsou boží.
Gaza - The Vipers. Bohužel to není klip. Tahle kapela nemá, resp. neměla klipy. Jestli je ale něco, co se mě drží jako klíště, tak rozhodně Gaza. Teď vystupujou s jiným zpěvákem a jmenuje se to Cult Leader. Text je skvělý a hudba taky. Šílenost.
Cancer Bats – Sabbotage. Originál je nejlepší, ale tahle verze mě hodně pobavila.
Luzer – Evil Dead II. Tohle není na youtube kvůli porušení autorských práv. Slovenský MC Luzer převyprávěl béčkový až céčkový horor Evil Dead 2 celkem zajímavým způsobem. Jeho desku UJKD sjíždíme v autě neustále už po několik let.