Čeští hudební novináři se jen málokdy dokážou na něčem důležitém shodnout. Je to dáno celou řadou příčin - generačními rozdíly počínaje a tíhnutím k nejrůznějším scénám konče. Vzhledem k této roztříštěnosti je pozoruhodná anketa, která od roku 2013 vychází vždy zkraje roku na serveru Aktuálně.cz a která se po vzoru své slavnější sestry BBC Sounds Of… snaží vytipovat kapely a projekty, o kterých budeme v daném roce slýchat. Do této ankety přispívá pravidelně přes čtyřicet respondentů z různých oblastí „hudebního provozu“ včetně aktivních hudebníků, výsledky tudíž mívají poměrně vysokou vypovídací hodnotu.
V loňském vydání ankety se umístili hned tři zástupci mimořádně agilního pražského kolektivu FLEXY. Kromě synthipopaře Holyho a DJky MGDLN šlo o producenta, který si říká Aid Kid. V jeho případě vyšla sázka dokonale - málokterý nováček byl totiž v uplynulém roce tolik v kurzu, jako právě tenhle mladík. Jeho tvorba prozrazuje důvěrnou znalost aktuálních trendů v undergroudové elektronické hudbě, která se hlásí o slovo prostřednictvím kanálů na Soundcloudu, hudebních blogů a rubriky downloadů na serverech, jako je XLR8R. Stejně jako v případě Jana Muchowa či Floexe o nějakých 15 let dříve, působí Aid Kidova hudba poučeně, v žádném případě ale ne pouze odvozeně.
Jeho autorským vkladem do kánonu výše zmíněné „soundcloudové hudby“ je vzácná schopnost vyvážit racionální a emocionální složku výsledného díla. Příkladem může být loňský singl Broken Arp, který skrývá za propracovanou beatovou fasádou jeden z necituplnějších tracků tuzemské elektroniky. Kromě vlastní tvorby se Aid Kid věnuje i remixům pro jiné umělce, s uznámím se mluví o jeho živých vystoupeních (loni předskakoval např. Arms and Sleepers, Wax Tailorovi či SOHN) a populární je i jako DJ. Ve všech oblastech se přitom pohybuje se suverénností příslušníka internetové generace, který se naučil ovládat kontroler snad už v postýlce.
Ještě nedávno se přitom Ondřej Mikula, jak zní jeho občanské jméno, věnoval úplně jinému žánru. Pódia brázdil v sestavě kytarových Daydream Nation, paralelně s tím ovšem působil i ve dvojici Dignity Dope, kde už měla elektronika přece jen výrazně větší prostor. S Viktorkou Marksovou z Dignity Dope se Mikula nedávno znovu sešel v shoegazové kapele DIV | DED, nedávno zviditelněné díky nominaci na cenu Vinyla v kategorii objev roku. Coby Aid Kid má zatím na kontě jen jeden oficiální release - digitální singl Sleep Start vydaný v únoru 2014 pod patronací domovského kolektivu FLEXY. Příští měsíc k němu přibude šestiskladbové LP (- „ňáký krátký lp, ne?“ - „30min +“), na němž Mikula spolupracoval s Tomášem Havlenem a jeho bratrem Martinem, v jedné skladbě hostuje Veronika Buriánková z kapely Kalle.
Křest alba proběhne v pátek 17. dubna v rámci druhého dílu party Good Night v pražském klubu NEONE, kde kromě Aid Kida vystoupí britský beatmaker a spolumajitel labelu Night Slugs L-Vis 1990. Ještě dříve, v pondělí 6. dubna, můžete zajít do rovněž pražského Paláce Akropolis, kde budou DIV | DED předskakovat londýnské trojici Virginia Wing. Anebo můžete zůstat doma a pouštět si na repeat mix, kterým nám Aid Kid přispěl do naší podcastové série. Doporučenou délku sice přetáhl o půl hodiny, kdo by se na něj ale zlobil, když je výsledkem jeden z nejsvěžejších dílů v nedávné historii série. Podcast doplňujeme jako vždy krátkým rozhovorem:
Představ nám svůj podcast! Proč zní zrovna tak, jak zní?
Podcast jsem bral dost volně - co mě zrovna napadlo, to jsem přimíchal. Místy je mix nesourodý, místy zní, jako když hraju djský set. Je to kombinace mě jako producenta a mě jako DJe, což normálně striktně odděluju.
Ve světě se v poslední době hodně řeší, jestli je klasické album vhodný formát pro vydávání elektronické hudby. Co si o tom myslíš ty a co pro tebe vydání vlastního alba znamená?
V tomhle je nutné oddělit producenty klubové a taneční hudby od producentů spíše poslechovější elektroniky. Kdybych dělal hudbu hlavně pro DJe, mělo by smysl vydávat maximálně EP. Když ale člověk víc experimentuje a nesnaží se lidi primárně roztančit, dojde k závěru, že nejlíp svoje sdělení přenese skrz album.
Já sám pořád poslouchám celá alba a přijde mi to jako nejkomplexnější a nejzajímavější formát pro elektronickou hudbu. Hopkinsovo Immunity, Faith In Strangers Andyho Stotta nebo Holdenovo The Inheritors by po jednotlivých skladbách ztratilo kontext, dohromady ale působí neuvěřitelně silně.
Pro dřívější generaci umělců byla důležitá podpora nějakého média - mluvilo se například o „pražské scéně“, kam patřily kapely napojené na redaktory časopisu Ultramix, později Filter. Existuje nějaký podobně scénotvorný prvek i dnes?
Štafetu dneska podle mně převzalo Rádio Wave a pokud jde o elektroniku, má tuhle roli kolektiv Lunchmeat a klub NEONE. Silně scéntvorným prvkem se stal i festival Pelhřimovy, který měl loni první ročník. Bratři Orffové sezvali muzikanty, co se jim líbí, do lesa kousek od Krnova, no a ti se tam začli seznamovat. Já se tam potkal právě s Veronikou z Kalle.
Aid Kid je v současnosti tvůj neznámější projekt, ty ale působíš i jako baskytarista DIV | DED. Vyhovuje ti lépe pozice solitéra s laptopem nebo jednoho kolečka ve větším soukolí?
DIV | DED je pro mě trochu oddechovka, hrát na basu je hrozná pohoda. Pořád nevím, jestli se do toho zapojit i autorsky, bojím se, jestli bych Filipovi (Helštýnovi - pozn. aut.) moc nenarušil zvuk. Nejradši ale hraju sám - mám tak absolutní kontrolu nad produkcí a všechno je stoprocentně moje.
Co tě čeká ve zbytku roku?
Momentálně mě naplno zaměstnává divadlo - s režisérkou Loly Lolyovou zpracováváme příběh Klytaimnéstry jako takovou operní skicu. Hudbu tam skládám pro sbor složený ze zpěváků, herců i dětí. V hlavních rolích Nikol Kouklová, Leoš Noha a Bohdan Bláhovec, premiéra v půlce května.
Aid Kid bude mít během roku dva videoklipy - jeden od Marka Thera a druhý od Marka Partyše, který nedávno natočil super klip pro DVA. Pro festival Elekce dáváme dohromady nový projekt s Irou Mimosou a Tomášem Havlenem alias Murder Bear Dougem. No a dál do budoucnosti už nevidím.
Tracklist:
Michal Pěchouček - Oheň (z rozhlasové hry Plešatá zpěvačka)
Maxo - Not That Bad (feat. GFOTY) (Soundcloud download)
Aid Kid - Sleep Start (Murder Bear Doug remix) (FLEXY)
Great Dane - Akira (flip) (Soundcloud download)
ALESIA × M.I.A - Pull Up The People (Soundcloud download)
Lorn - Cherry Moon (Brainfeeder)
Radiohead - Pulk/Pull Revolving Doors (Parlophone)
Hudson Mohawke - Brainwave (Zach Witness Revive) (Soundcloud download)
Sich Mang - Horrible Bosses (Ultrademon remix) (Soundcloud download)
Lake People - No Turning Back (Rumors)
Felix! - Deep Trax #4 (Aid Kid remix) (Soundcloud download)
Jon Hopkins - Light Through The Veins (Domino)
Four Tet - Buchla (Text Records)
Phoenix - Love Like A Sunset (V2)
Aid Kid - Broken Arp (Soundcloud download)
Lido - Money (Lido × Crookers × STS remix) (Soundcloud rip)
L'homme aux 4 lettres - Tickles (feat. Hers) (Soundcloud download)
L S D X O X O - Burn (feat. Dj Uniique) (Soundcloud download)
Sevyn Streeter - It Won't Stop (feat. Chris Brown) (Alizzz remix) (Soundcloud download)
Destiny's Child - Say My Name (Chloe Martini Jersey Edit) (Soundcloud download)
Eprom - Center Of The Sun (Rwina Records)
RL Grime - Golden State (WeDidIt Records)
Pjoni - Housewife Juke (Soundcloud download)
These New Puritans - Organ Eternal (Infectious Music)
DJ Rafik - Baby (DJ Craze remix) (Ching Zeng)
Tielsie - Hueboy (Soundcloud download)
Slick Shoota - Exhilarate (Soundcloud download)
Machine Girl - Galatea (Nightwave remix) (Them Flavors)
Arca - Sheep (excerpt) (Soundcloud download)