Festival Beseda u bigbítu, který se konává uprostřed léta ve slováckém Tasově, má pověst nejlepšího festivalu s nejblbějším názvem. Každoročně tu bývá vidění výběr toho nejlepšího z české alternativní hudby doplněný několika zahraničními headlinery. Zpravidla jde o jména, která nepatří k běžným obrážečům festivalových okruhů a právě kombinace nevšední dramaturgie a vpravdě domácké atmosféry dělá z Besedy u bigbítu přehlídku hodnou vaší pozornosti.
Letošní 24. ročník, který proběhne ve dnech 5. a 6. srpna, láká mj. na norské futurejazzové experimentátory Jaga Jazzist, dánské elektropopové duo Blondage (dříve Rangleklods) nebo americkou soulovou písničkářku Shilpu Ray. Zastávku v Tasově má letos ve svém koncertním itineráři i belgická kapela Go March, pro kterou jde - na rozdíl od všech výše zmíněných - o její tuzemskou premiéru. I proto jsme rádi, že vám právě Go March můžeme představit prostřednictvím podcastu.
Do povědomí veřejnosti se kapela dostala koncem roku 2015, kdy vydala svoji eponymní debutovou desku. O triu z Antverp se záhy začalo mluvit jako o nejnovějším objevu málo prozkoumané belgické scény. V recenzích na album Go March padala divoká přirovnání typu „kombinace Mogwai a Kraftwerk‟, kterým se trio jenom směje a dál pokračuje ve skládání svých podivuhodných instrumentálních skladeb, které naplňují heslo z propagačních materiálů kapely: dělat hudbu nejen pro rok 2015, ale i pro další léta.
Eklekticismus hudebních zdrojů Go March se promítla i do podcastu, který trojice připravila pro naši sérii. Její mix připomíná strom vyrostlý ze zasazené pomlázky, jejíž jednotlivé pruty se dávno navzájem propojily a vytvořili zbrusu novou entitu. Rock, elektronika i nezařaditelné skladby stojící mimo hlavní hudební proudy - to všechno je v hodinovém podcastu ke slyšení. Rozhovor jsme za kapelu vedli s kytaristou Philippem Weiesem.
Představ nám blíž váš podcast! Proč zní zrovna tak, jak zní?
Podcast vás zavede na různá místa. Někomu může připadat nesourodý, vychází to ale z toho, jak eklektický je náš hudební vkus. Všichni tři jsme přispěli několika skladbami - náš bubeník je třeba velký fanoušek Battles, The Look od Metronomy je zase jednou z vůbec nejoblíbenějších popových písní našeho klávesáka a já můžu za všechny ty techno skladby.
Bylo pro vás těžké prorazit coby kapela z malé evropské země a stát se souborem, který koncertuje po celém světě?
Od začátku jsme měli v plánu prorazit ven do světa. Pro kapelu, která hraje takhle okrajovou hudbu, nemá cenu držet se malého lokálního trhu - řečeno obchodní terminologií. Náš management i label nás v tomhle ohledu podpořili a taky nám dost pomohli. Ještě pořád nás čeká hodně práce, máme ale radost, že se nám s první deskou podařilo oslovit lidi v celé Evropě a dokonce i v Japonsku.
A zanedlouho i v České republice. Jak vlastně vypadají vaše koncerty?
Otázka by spíš měla znít jak zní, ne? Na to se ale nedá snadno odpovědět, takže zpátky k původnímu dotazu: řada našich skladeb má potenciál strhávat k tanci. Snažíme se dostat posluchače do stavu, kdy se přestanou dívat na kapelu, která před nimi hraje. Rádi bychom vytvořili atmosféru Boiler Roomu s epileptickými světly a spoustou stroboskopů.
Belgická hudební scéna není zrovna dobře zmapovaná. Jaké další tamní kapely stojí za to slyšet?
Zajímavých kapel, které čekají na objevení, je v Belgii hodně. Záleži na tom, jaký styl se vám líbí. Osobně mě hodně baví skupina The Germans, hlavně jejich poslední album a z něj vycházející koncerty.
Jaké máte coby kapela plány na zbytek roku a dál do budoucna?
Momentálně si okusujeme nehty a modlíme se ke všem možným bohům, protože se jedná o naší možnosti doprovázet jistou kapelu na jejím nadcházejícím turné po Evropě. Bohužel zatím nemůžu prozradit, o koho jde. Jinak nás čeká několik zajímavých festivalů v Belgii, Itálii, Francii, Holandsku a pochopitelně je tu taky Beseda u bigbítu!
kompletní verzi rozhovoru v angličtině si můžete přečíst tady); Go March vystoupí na festivalu Beseda u bigbítu v pátek 5. srpna kolem jedné hodiny v noci.
Tracklist:
Boards Of Canada: Ataronchronon (The Campfire Headphase, 2005)
Ladytron: High Rise (Witching Hour, 2005)
Battles: Dot Net (La Di Da Di, 2015)
Jon Hopkins: Open Eye Signal (Immunity, 2013)
The Flaming Lips: If (Embryonic, 2009)
Metronomy: The Look (The English Riviera, 2011)
Jim Black / Alasnoaxis: Garden Frequency (Alasnoaxis, 2000)
Suuns: 2020 (Images du futur, 2013)
Steve Moore: Tyken's Rift (Light Echoes, 2012)
Can: Don't Turn The Light On, Leave Me Alone (Soundtracks, 1970)
Holy Fuck: Silva & Grimes (Latin, 2010)
Holly Herndon: Morning Sun (Platform, 2015)
Plastikman: EXpand (EX, 2014)
Todd Terje: Oh Joy (It's Album Time, 2014)