Jméno Gruzo jsem poprvé zaregistroval na remixovém EP Dream By Dream prof. Neutrina. Postupně jsem si doplnil vzdělání i o jeho vlastní tvorbu, která se od najazzlého instrumentálního hip-hopu à la DJ Cam posunula k současnému glitchhopovému zvuku. Jeho jméno bylo jedno z prvních, kterým začínal seznam potenciálních autorů podcastu.
Povedlo se to až teď, po necelých třech letech. Na některé věci se v životě nejen musí, ale i vyplatí čekat. Impulzem ke vzniku Gruzova podcastu bylo vydání EP Labyrint, kterým před pár dny debutovala pražská formace Podpultura. Tu tvoří Gruzo spolu s dvojicí ACiD Prince a JPQ. Hudební stránka je dílem všech tří, texty mají na svědomí poslední dva jmenovaní.
Na Labyrintu definuje Podpultura svoji vizi temného dystopického hiphopu, který vzdáleně připomíná WWW, a to včetně sifonovsky nervního rapu. „Kiss, polibek kyselýho deště/vpíjí se ti do kůže všude ve městě,“ deklamují ACiD Prince a JPQ ve skladbě Kyselý deště, ke které vznikl povedený (a produkčně jistě náročný) videoklip v režii Martina Hrnčíře.
Podpultura představuje do jisté míry restart Gruzovy kariéry. Poslední ucelené EP mu vyšlo v roce 2012, od té doby se připomínal jen ojedinělými tracky na SoundCloudu, remixy a také tím, co se v hiphopovém světě obzvlášť cení: produkcí pro jiné umělce. Po jeho beatech sáhli např. 3ck, Smack nebo James Cole, do širšího povědomí se ale Gruzo nedostal.
O tom, jak blahodárný vliv má na dlouholetého solitéra členství v kapele, o stavu českého hip-hopu i o Gruzových plánech do budoucna si můžete přečíst níže. V podcastu vás pak čeká výživná jízda soundcloudovým hiphopovým podzemím plným divných beatů, ironických textů a zhusta nepřiznaných samplů (Coldplay nebo The Cinematic Orchestra anyone?).
Představ nám blíž svůj podcast! Proč zní zrovna tak, jak zní?
Mám rád zlámané beaty, rap, elektroniku, klubovou jednoduchost, sluchátkovou složitost, moment překvapení. Nemám rád nekonečné build-upy, pravidelnost a předvídatelnost, skladby delší než tři minuty, odrhovačky, které znají všichni.
Naštěstí někdo přišel s žánrovou směskou, která mi naprosto vyhovuje. Samozřejmě se tím člověk musí ještě trochu probrat, ale výsledek máte právě teď v uších. Když se snažím někomu popsat co hraju, většinou říkám, že je to jako do pytle naházet všechny zvuky, které máš rád, pustit beat a pak co pár vteřin něco z pytle náhodně vytáhnout.
Prvních pár skladeb v mixu je přímočařejší rap, potom postupně ulítávám dál a dál.
V tracklistu tvého mixu je hodně skladeb posbíraných na SoundCloudu. Je tohle oblast, kde se pro tebe v současném hip-hopu odehrávají ty nejzajímavější věci?
Když jsem pár let nazpět dělal na rádiu Spin pořad Rabbit Hole o glitch hopu a bass music, čerpal jsem především ze SoundCloudu a Bandcampu. Nějak jsem si na tenhle systém zvykl. U SoundCloudu je velkou výhodou, že existují seznamy toho, co jednotlivé accounty lajkují, a pokud ten seznam neskryješ, přístup k němu má každý. Zajímá tě, kdo je oblíbený producent tvého oblíbeného producenta? SoundCloud odtajní karty. Tohle samozřejmě funguje především u méně známých a up and coming producentů. Nemyslím si, že by se na SoundCloudu dělo něco zásadně odlišného než třeba na YouTube, ten systém mi ale vyhovuje při vrtání se v žánru víc.
Jak je na tom v dnešní době český hip-hop? Dá se dění v něm nějak zobecnit pro někoho, kdo se v něm moc neorientuje?
Momentálně se podle mě čeká na novou velkou desku, která scénu a zvuk posune někam dál. Mlaďáci jsou už trochu zacyklení. Myslím si, že od zahraničních vzorů toho už o moc víc přebrat nejde, takže by bylo dobré nějak to rozvést po svém. Na druhou stranu je ten aktuální stav to, co posluchači chtějí. Uvidíme od koho přijde první impuls, kdo se vykašle na jistoty a trochu tou scénou zatřese.
Před pár dny vyšlo debutové EP trojice Podpultura, jejíž jsi členem. Je teď tahle crew tvoje hlavní působiště nebo budeš paralelně s ní fungovat i sólo?
Sólo aktivity šly teď na druhou kolej a jsem za to velmi rád. Podpultura je vlastně moje první kapela. Pro někoho, kdo dělal deset let sám, je to zajímavá zkušenost. Najednou mi do věcí někdo kecá, a to mnohdy naprosto oprávněně a já ho nemůžu odbýt. Posledních pár let jsem co do vydávání vlastních věcí nebyl příliš aktivní, a to se teď změnilo. Dřív jsem si většinu skladeb hýčkal a piloval je k dokonalosti, abych je potom dal do šuplíku, protože vlastně nesplnily to co jsem si od nich sliboval. V kapele mě kluci můžou přehlasovat, takže tyhle vnitřní nejistoty, zda je skladba dost dobrá nebo ne, můžu konfrontovat s dalším názorem.
Podpultura je pro mě momentálně priorita, pracujeme na desce. Chtěl bych ale to, co jsem se naučil, přenést i do sólové tvorby. Nápady mám, šuplíky postupně otevírám.
Kde na tebe můžou lidé nejčastěji narazit?
Před dvěma lety jsem si dal od hraní pauzu. Vyčerpal jsem se hudebně, rozhodil si spaní a začal se v tom trochu plácat. Za ty poslední dva roky jsem hrál dohromady třeba na deseti akcích a to většinou jen menších, pro kámoše, apod.
S představou probdělých nocí jsem se ale už vyrovnal a hraní mi začalo chybět. Pomalu zvažuju návrat, klidně můžeme říct, že tenhle XPLAYMIX je moje nová vizitka. Bookujte mě na gruzobeats@gmail.com
Před časem jsi zkoušel prorazit na poli komerční produkce beatů. Je to ještě stále aktuální? Je o tvé beaty zájem nebo jsou pro MC’s moc divné, jak jsi ostatně naznačoval v jednom rozhovoru?
Trávil jsem tím až moc času a nebylo to pro mě výhodné. Nových MC's jsem moc neobjevil, navíc jsem nechtěl dávat beat každému, takže jsem ten okruh lidí, se kterými bych mohl spolupracovat dost zúžil. Občas mi ještě někdo napíše, ale většinou se omlouvám, že nemám čas.
Co tě čeká v nejbližší době a dál v budoucnu?
V sobotu 3. června křtíme s Podpulturou EP Labyrint v Klubovně v pražských Dejvicích. Bude to fajn akce, kde kromě nás zahraje Karaoke Tundra, Mary C z Radia Wave a objeví se i rapoví hosté. Zmiňoval jsem, že s Podpulturou chystáme desku, něco si bokem kutím i já. S Martinem Hrnčířem, který nám natáčel videoklip, chystám ještě jeden nehudební projekt, zatím je ale příliš brzo o tom mluvit.
Jaké české DJe, kapely nebo projekty bys doporučil sledovat?
Násilník - Můj nejoblíbenější MC, který nechce být MC a prý už ani nebude MC. To mě sice mrzí, ale dokud bude mít něco společného s hudbou, budu jeho fanouškem. Momentálně vřeští spíš v doprovodu kytar.
pale&coy - Moje oblíbená elektronická písničkářka, která minulý rok debutovala. Měl jsem to štěstí pro ni vytvořit remix. Prý pracuje na dalším EP.
WZ - Skvělý DJ, ale hlavně producent, který má našlápnuto do zahraničních éterů. Nerad bych ho škatulkoval, ale nejspíš má nejblíže ke grimeu a různým žánrovým odvozeninám.
Tracklist:
Sean Leon & Wondagurl: This Ain't 2012 (Creepa Edit)
Katie Got Bandz: Lil Bitch (Wayvee Edit)
Icekream: Who's The Hardest
YoAstrum: Like Whoa (prod. by TEK.LUN)
ASKA: Pyramid
Mike Gao × Alexander Lewis × Chase Moor: Comet
Kendrick & LOUD: KFC
Creepa: Mula
CHROME: Violence
Krubera & ẗhook: Tribe
L-o-J: Zap
Kendrick: Nu Slaves
Dabow × Styn: Still Alive
Rage Logic: Zen
octbr: am i
JESTIC: wut's gud
Christopher Dixit: WOHO
C Y G N: Fuck Society
KV AUST: Liar
Blair Norf: Klymera
Lil Traffic: I Wanna Be A Superhero (feat. Icy Dave, prod. by Vague001)
Brasscats: 2 Tha Beat (Rough)
Dehku × Strehlow × Zero Tep: Villanos
DIlIP & inimicvs: Salt
Zero Tep, Noer The Boy & Indigo Beck: The Trapture
Noer The Boy & Zero Tep: Send Help
Clay: UO
Prayers: Power Trip (Oshi Remix)
yunis: Gangshta
elkid: Whine Gum
Rage Logic: Green Hat
Zkuste taky: