Je to celkem známý příběh, který se tu a tam v různých obměnách opakuje: parta lidí z menšího města není spokojená s místním kulturním životem, a tak se rozhodne vzít věci do svých rukou. Přesně takhle vznikl i festival Rosnička, který od roku 2011 patří k letním atrakcím Svitav - sedmnáctitisícového města ležícího na půl cesty mezi Pardubicemi a Olomoucí. Festival se koná v přírodním areálu u rybníku na okraji města, podle něhož dostal svůj název.
Jeho duší je od samého začátku Petr Horák, který je známý pod djským pseudonymem Joshek. V minulé dekádě byl členem týmu Futuristic System, který na hradě Svojanov pořádal festival elektronické hudby Suncastle. Elektronice se Horák věnoval i jako novinář, ať už v recenzích pro časopis XMAG nebo v textech pro vlastní web Electrodjs.cz.
Coby dj se původně věnoval hraní elektra, tech-houseu a minimal techna. V současné době sází na melodický house s výraznými otisky diska. Patří k djům, kteří na veřejnosti vystupují zřídka, což je dáno hlavně odlehlostí Svitav od větších kulturních center (nejblíže je to odsud do Olomouce). Asi nejlépe o jeho stylu vypovídají mixy, které čas od času zavěsí na svůj Soundcloud. Tam jsme ho objevili i my a okamžitě nám bylo jasné, že by byl ideálním autorem prázdninového podcastu.
Jeho příprava se pozdržela Petrovou cestou na festival Tauron Nowa Muzyka, odkud se vrátil nabitý novými podněty, které ještě začerstva do svého mixu zapracoval. Výsledek se tak od jeho obvyklého „emodiska‟ liší větším důrazem na různé leftfield polohy houseu. Zejména v druhé polovině zpočátku hladká deephouseová jízda zajímavě zdrsní odskoky do jiných subžánrů, mezi kterými nechybí náznaky elektra či acidové kníkání.
Představ nám blíž svůj podcast! Proč zní zrovna tak, jak zní?
Podcast jsem postavil výhradně z tracků, které se mi ještě nestačily ohrát a mají ten správný kosmický nádech. Tohohle konceptu jsem se snažil držet na úkor úleťáckého elektra a rádobyoldskool tracků. Místo toho jsem vybíral spíš věci, které běžně pouštím na party okolo druhé ráno. Jsou to většinou novinky z posledního zhruba měsíce, konkrétně například od Zombies In Miami (22. 7. budou ve Futuru!), Bicep, Cleveland nebo milovaného Romana Flügela. Taky je tam loňská hitovka The Frontier od Avalon Emerson, kterou jsem viděl na letošním festivalu Tauron Nowa Muzyka. Rozhodně doporučuju si tuhle Američanku někde vychytat - ať už pro její design, výběr tracků, mixy nebo pozitivní energii, která je v jejím případě téměř hmatatelná.
Vždycky mě zajímalo, jak se k elektronické hudbě dostávali lidé z menších měst. Pro nás z Prahy bylo v tomhle ohledu zásadní Radio 1, co jste měli ve Svitavách?
My jsme měli DJe Toma, který měl na pardubickém Radiu Life pořad, kde pouštěl techno, raný trance a podobné věci. Zároveň dělal diskotéky ve svitavském OK Clubu, kam jednou za čas pozval nějaké dje a byla z toho regulérní house party. OK Club byl ve své době velký fenomén, jezdili sem návštěvníci z Pardubic nebo klidně i z Brna. Na přelomu tisíciletí se v klubu změnili majitelé a tohle všechno skončilo, naštěstí jsme v té době začínali s pořádáním akcí my, akorát to už nebylo přímo ve Svitavách, ale na nedalekém hradě Svojanov.
Jinak můj první kontakt s elektronickou hudbou představoval soundtrack k počítačové hře FIFA 99, kde byly skladby od The Chemical Brothers, Fatboye Slima nebo The Prodigy (Tady Horáka trochu zrazuje paměť; na tomto soundtracku měl ze zmíněných lidí skladbu pouze Fatboy Slim. - pozn. aut.). Ti všichni v té době vydali pro mě zásadní alba s hudbou, která pro nás byla úplně nová. Na výměnném pobytu v Německu mi pak kluk, u kterého jsem bydlel, vypálil CD se skladbami od lidí, jako je Chris Liebing nebo Andreas Krämer - prostě nejhustší techno, jaké v té době existovalo. S kamarády jsme si to pouštěli pořád dokola.
Záhy jsme začali jezdit na technoparties do Brna, do pražské Roxy a na festivaly jako Summer Of Love. Později jsme se sami vrhli na djing a pořádání akcí s různou mírou úspěšnosti. Nejúspěšnější byl právě festival Suncastle na hradě Svojanov, který jsme pořádali pod hlavičkou agentury Futuristic System. Byla to parta pěti šesti lidí, ze které jsem dneska zbyl jenom já sám, ostatní se na to postupně vybodli.
Různé akce už pořádáš pomalu dvacet let. Změnily se za tu dobu nějak promotérské podmínky?
Z pohledu návštěvníka bych asi těžko zaznamenal rozdíl, ale z pohledu pořadatele je to hodně jiné. Z dříve undergroundové hudby se stala naprosto běžná věc, taneční party je už dneska mainstream. Z toho pramení i koncept našeho festivalu: jednoduše jsme si řekli, že pokud máme někoho zaujmout a chytnout se jako nová akce, měl by program nabídnout i takové věci, kde hraje velkou roli živý element. Další veěc je podpora sponzorů. Dřív nebyl problém dostat od výrobce energy drinků paletu plechovek nebo X kartonů vodky, i když šlo o akci regionalního významu. Dneska velcí hráči podporují jen masovky deset tisíc plus a akce naší velikosti je pro ně nezajimavá.
Jaké české dje nebo projekty bys doporučil sledovat?
Co se týče tracků, které by mě bavily hrát, tak jsem u nás ještě nenašel producenta, který by mi vyhovoval. Jsou tady ale super lajvka - rozhodně Ventolin, který je moje číslo jedna jak ve vizuálním pojetí koncertu, tak po stránce hardwarového vybavení. Pak je tu HRTL. Myslím, že je to obrovský talent, chtělo by to ale ještě trochu učesat. Ideální je, když má hodně času na rozvinutí svých hudebních nápadů, proto bych mu chtěl dát na letošní Rosničce co největší prostor, klidně i dvě hodiny. Třetím jménem, které bych zmínil, jsou Himalayan Dalai Lama. Jejich produkce je pro mě sice nehratelná v djských setech, z hlediska zvuku a hudebních nápadů ale určitě mají co říct.
Tracklist:
Roman Flügel: Planet Zorg (Dial)
Marvin & Guy: The Train Of Fantastic (feat. Fantastic Twins) (Life And Death)
Roosevelt: Heart (Cleveland Remix) (City Slang)
Zombies In Miami: Odissey (Suara)
DJ Hell: Car Car Car (Betonkunst Remix) (International Deejay Gigolo)
Bicep: Aura (12” Mix) (Ninja Tune)
Joe Goddard: Lasers (Greco-Roman)
Avalon Emerson: The Frontier (Whities)
Mike Dehnert: How Close To Be (Pampa Records)
The Green Door Allstars: Come With Me (A JD Twitch Mix) (Autonomous Africa)
DJs Pareja & Tom Tom Clubber: Multimedia (Turbo Recordings)
Young Marco: Can You Really Feel It? (ESP Institute)
Principles Of Geometry: Suntunnel (Oceanic Drum Floor Rework) (Tigersushi)
6. ročník festivalu Rosnička proběhne 28. a 29. července v přírodním areálu u stejnojmenného rybníka na kraji Svitav. Vystoupí na něm mj. Smack, Fast Food Orchestra, Ventolin, HRTL, Schwarzprior, Himalayan Dalai Lama nebo Jimmy Pé. Svou showcase bude mít na festivalu i audiovizuální kolektiv Lunchmeat.