Minule jsme na tomto místě zmínili tradici zaplavovat předvánoční trh novými (či aspoň nově se tvářícími) deskami. Taky jsme napsali, že nás zřejmě do Vánoc čeká ještě nejedna hudební nadílka. To jsme ještě netušili, jak velká ta nadílka ve skutečnosti bude. Tři alba za všechny - v uplynulých dnech vydali novinky např. [Iva Bittová a Čikori, Dizzcock nebo Space Love.
O něco dříve, 1. prosince, pak vyšlo pozoruhodné debutové EP Spliff Artifacts, za kterým stojí brněnský hudebník Kadaver. Nový alias patří starému známému Davidu Švihelovi, který dříve nahrával coby AEIOU a také působil v kapelách Les Homosexuels a Truvultur. EP vyšlo na značce NONA Records, kterou Švihel spoluzaložil s několika lidmi z okruhu Bastl Instruments.
Právě v tomhle kolektivu výrobců elektronických hudebních nástrojů se Švihel vypracoval z kluka pro všechno na specialistu přes velkoobchod a logistiku. Vášeň pro DIY estetiku, která je Bastlu vlastní, se promítá i do Švihelových hudebních aktivit. V minulosti vystřídal více hudebních žánrů, v současnosti se věnuje experimentálnějším polohám techna, které kombinuje s prvky synth- a dark wave.
Hudba na EP Spliff Artifacts připomene tvorbu techno solitérů typu Andyho Stotta. Jestliže bývá taneční elektronická hudba připodobňována k rituálům primitivních národů, pak Kadaver zhmotňuje tyto rituály v jejich původní, syrové podobě zbavené nánosů pozlátka pro turisty. Nejinak je tomu i v podcastu, který pro nás David Švihel vytvořil a který patří k tomu nejosobnějšímu a nejosobitějšímu, co jsme dosud v naší sérii prezentovali.
Představ nám blíž svůj podcast! Proč zní zrovna tak, jak zní?
Tenhle podcast obsahuje docela širokej průřez tracky, ke kterým mam většinou nějakej vztah a asi bych nenašel moc příležitostí pustit je na párty. Jsou tam věci bez beatu i moje úplně první objevy v rámci techna, z doby, kdy mi bylo dvanáct třináct. Otevírá ho skladba z nový NONA kazety Consolidation of the Ooze – kompilace pětiminutových single-take nahrávek z našeho shopu v Brooklynu.
Je Kadaver pokračováním AEIOU nebo jde o úplně novou kapitolu tvého hudebního života?
Řekl bych že tam není moc návaznost na AEIOU ani na Les Homosexuels ani na Truvultur ani na žádný jiný z projektů kterým jsem se dřív věnoval. S Kadaverem jsem chtěl začít zkoumat řekněmě odlišnější škálu zvuků a nálad a taky jsem měl pro tohle EP jediný koncept – nahrát všechno živě, bez skládání, vracení se k rozdělaným věcem apod. Všechny tracky jsou teda střihlý na začátku a na konci, jinak jsou ale bez nějakých zasádnějších zásahů v počítači. Vznikly během roku a vybíral jsem asi z padesáti cca hodinových sessions. Doufám, že to zní jako techno z garáže. Pro příští release asi zvolím opět jinou metodiku.
EP Spliff Artifacts je druhým releasem nového labelu NONA Records. Kdo za ním stojí a jaké jsou jeho cíle?
NONA je rodinný projekt lidí v Bastl Instruments i kolem. Momentálně většinu běžné práce zastávám já a Ondřej Merta/OG J a materiál pochází od nás všech. Současný plány jsou jednoduchý – archivovat materiál, který produkujeme, někdy dlouhodobě a někdy jenom nahráváním večírku, koncertu, zkoušky... Domov má u nás tanečnější hudba ale i věci bez beatu, pomalý beaty, noise, drone, field recording, živáky, kapely, podcasty a uvidíme, co dál.
Venku jsou teď tři releasy – Hanz Tisch, Kadaver a kompilace čtyř živých nahrávek z našeho shopu v Brooklynu. V příštích měsících budou další releasy na kazetě a pár větších desek.
Kromě toho děláme večírek RISE ABOVE.
Poslední dobou hodně stoupá věhlas tvého kolegy z Bastlu a někdejšího label bosse Leoše Horta alias HRTL. Projevuje se to nějak ve fungování Bastlu? Stoupá třeba zájem o modulární syntezátory?
Leoš je furt label boss – akorát u Bukka (Bűkko Tapes - poz. aut.), což byl vždy jeho projekt, nezávislej na Bastlu. Neřekl bych, že jeho hype nějak ovlivňuje fungování firmy – přeci jen už je to v tuhle chvíli docela velký kolektiv.
Lokálně zájem o moduláry stoupá – v Brně (který je pro nás priorita) děláme akce spojený často i s workshopy a účast stabilně roste. V ČR celkově toho ale moc neprodáváme.
Co tě čeká v nejbližší době, případně i dál do budoucna?
Snad nějaký další hraní a doufám, že hodně práce kolem večírků a labelu. Nahrávám teď dost příležitostně, to se ale změní s prvním sněhem. Příští rok ale určitě minimálně jeden nový release proběhne. Chtěl bych ze Spliff Artifactů udělat sérku a dělat víc tracků bez beatu.
Jaké české kapely/projekty bys doporučil k poslechu a proč?
V0nt – skvělý releasy i živák. U nás dost unikátní projekt.
Scary Pool – Viděl jsem je letos na Creepy Teepee kde byli vynikající – velice intenzivní.
Layup – Layup a Raphael Kosmos maj skvělej pořad na Intergalactic FM, dělaj večírky a dlouhodobě vydávaj na svým labelu Endless Illusion věci, ke kterým se prakticky nedá mít výhrady. Kromě toho maj top sety a Layup má na labelu řadu hodnotných releasů s hezkým obalem.
Tracklist:
OG J: Europe (Seen From Distance) (NONA Records)
Malcolm Pointon: Study 2 (Public Information)
Vermont: Katzenjammer (Kompakt)
Kassem Mosse: Untitled [A1/Workshop 12] (Workshop)
Kettenkarussel: The End (Giegling)
Ben Woods: Inevitable (Wise Owl Records)
Acronym: Endless Horizon (Auxiliary)
HN42: Remain Resilient (R-Label Group)
Cliff Lothar: Ringleader (Viewlexx)
Fred Giannelli: Distant Gratification (Dust Science)
Moomin: Valentine (Smallville Records)