Jedna z nejelegantnějších definic hudby praví, že „hudba je organizovaný zvuk“. Výhodou takhle široké definice je, že dokáže obsáhnout ledacos - hitparádovým popem počínaje a nejrůznějšími hlukovými experimenty konče. Zároveň se jejím použitím v diskuzi dají efektivně umlčet brblalové, kteří si při různých příležitostech stěžují, že to či ono „přece není hudba“. Hudební svět je zkrátka nekonečně rozmanitý a jako takový se ho snaží prezentovat i naše podcastová série.
To vše je dobré mít na paměti před tím, než si pustíte nejnovější XPLAYMIX. Ten je kolektivním dílem umělců sdružených kolem slovenského labelu LOM. Dvanáct releasů, které label za prvních pět let své existence vydal, klade na posluchače poměrně velké nároky, odměna za překonání jisté nevstřícnosti je ale rozhodně lákavá. Je jí otevření dveří, které zůstávají běžným pasivním konzumentům hudby celoživotně uzavřeny.
LOM má rád vše, co se vymyká běžným představám o hudební tvorbě. V jeho katalogu najdete díla s nálepkami jako sound art, field recording či post noise. Spletl by se ale ten, komu tyhle kategorie zavánějí akademickou nudou. Umělci, kteří s kolem labelu sdružují, jsou vesměs mladí lidé s vášnivým zájmem o vše, co nějak souvisí se zvukem a své nadšení dokážou prostřednictvím své tvorby předávat dál.
Pravda - bez přečtení legendy k jednotlivým albům z produkce labelu LOM by byl posluchač často ztracen. Příkladem může být deska Návrh na změnu partitury, na níž experimentální hudebnice Lucie Vítková zhudebňuje grafické partitury vizuální umělkyně Jolany Havelkové, které vznikly na základě poslechu nahrávek Františka Kmocha. Výsledek zní trochu jako hudební obdoba mnohakouskového puzzle, ke kterému se vám ztratil obrázek s finální podobou skládačky.
Celkový záběr labelu je fascinující podobně, jako příběhy skryté za jeho releasy. Na své si přijsou milovníci ambientu, avantgardní opery, elektroakustické hudby, klasického field recordingu, improvizace i podomácku zbastlených hudebních nástrojů. Ty má ostatně LOM i ve své nabídce - příkladem může být krabička s názvem Elektrosluch, která vám umožní poslouchat elektromagnetická pole ve vašem okolí.
Ke kmenovým autorům labelu patří kromě jeho hlavy Jonáše Grusky dvojice Amen Tma (neboli Angakok Thoth a Acidmilk) a člověk s drákulovskou přezdívkou Or.lock. Ti všichni se podíleli na vzniku našeho nejnovějšího podcastu, který celkový obrázek o labelu LOM doplňuje o nástin inspiračních zdrojů skrytých za jeho estetikou. Kromě povinného field recordingu tu najdete třeba indonéský gamelan či příklady hudby vytvářené stroji s minimálními zásahy člověka. Podcast doplňujeme rozhovorem s Jonášem Gruskou, mimo jiné autorem několika pozoruhodných položek v katalogu labelu.
Představ nám váš podcast! Proč zní zrovna tak, jak zní?
Je to výber vecí ktoré sú nám blízke, bez ohľadu na čas vzniku a žáner. Tracklist sme zostavili spoločne. Zaujímavosťou je, že momentálne všetci aktívny členovia LOMu sú zároveň súčasťou bratislavského gamelanového súboru Merak Jagad. Naša láska k balíjskemu gamelanu sa teda objavuje v tracku Taboehgan.
Jak bys zhodnotil pět let existence labelu?
Myslím, že sa nemáme za čo hanbiť. Podarilo sa nám trochu vyplniť medzeru, ktorú tu bolo cítiť. Aj vízia, s akou LOM vznikol - a to rozširovať a zachovávať experimentálnu tvorbu východnej Európy - sa pomaly materializuje, skrz publicitu a záujem v popredných svetových magazínoch.
Takisto cítim, že prítomnosť LOMu v našich končinách zvyšuje záujem o netradičnú hudbu, ako aj dodáva guráž ľuďom, čo takúto hudbu chcú robiť alebo už robia.
Jaký je váš nejúspěšnější release a od čeho se vlastně úspěch v tak okrajových žánrech, jakým se LOM věnuje, odvíjí?
Najúspešnejším albumom je asi Insect Phonetics Research od dua Amen Tma. Bol úspešný aj čo sa týka odozvy publika a našich fanúšikov, ale takisto presiahol hranice a dostalo sa mu pozornosti z celého sveta. Vždy ma teší, keď sa nám podarí prepojiť rôzne svety ľudí, a obohatiť tak ich život.
Kromě vydávání hudby se věnujete i vývoji netradičního hudebního hardware. Kdo jsou vaši zákazníci a k čemu vaše nástroje používají?
Máme zatiaľ dva rôzne výrobky. Jedným je Elektrosluch - zariadenie na počúvanie elektromagnetických polí. Ten je populárny najmä medzi hudobníkmi, zvedavcami a hľadačmi duchov. Mikrofóny Uši sú zas populárne medzi ľudmi so záujmom o terénne nahrávanie. Väčšina fanúšikov našich vecí je z Ameriky, Anglicka a Francúzska.
Jaké máte s labelem plány do budoucna?
Nedávno som založil súbežne bežiacu edíciu Fields, kde budú vychádzať rôzne zaujimavé terénne nahrávky. Takisto sa chystá nový hardware - kontaktné mikrofóny a dve nové verzie Elektrosluchu. Čoskoro ohlásime viac informácii.
Tracklist:
Paavoharju - Krabat (Svart Records)
Cristal - Stars, Hide Your Fires (Flingco Sound System)
ELpH vs Coil - Mono (Eskaton)
Unknown - Taboehgan/Gamelan Semar Pegulingan (Rykodisc)
Kyoto Imperial Court Music Orchestra - Etenraku (Lyrichord)
Helena Gough - Chain Sinnet (Entr’acte)
Cyclobe - Pathfinder (Klanggalerie)
Thee Majesty + Cotton Ferox - Soul Searching (Important Records)
Tom Lawrence - Seven Springs (Gruenrekorder)
ELpH vs Coil - Manunkind (Eskaton)