Kdysi dávno se Björk v jednom rozhovoru svěřila, že jí tvorba jistého producenta pomohla vrátit víru v sílu taneční hudby. Nevzpomínám si už, o koho tenkrát šlo, ten obrat mi ale uvízl v paměti. Připomíná se mi zas a znovu ve chvílích posluchačské malověrnosti, kdy se mi zdá, že už mě taneční elektronika nemá čím překvapit. Naštěstí se vždycky najde skladba nebo album, které mě z téhle skepse dokážou vyléčit.
Takovým zjevením pro mě byl i letošní debut pražského producenta Makarova. Deska World In Conflict vyšla v březnu na značce Futurist Statement a kromě pár zmínek na specializovaných webech se o ní příliš nepsalo. Velká chyba! World In Conflict je totiž po všech stránkách výjimečné album - možná nejlepší, jaké kdy na tuzemské technoscéně vzniklo.
Makarov (křestním jménem Jan) tu zúročuje léta strávená djingem v klubech po celé republice. Dobře ví, jak vystavět track, který propojí kinetickou i emocionální funkci elektronické hudby. Zároveň si je ale vědomý toho, že věci, které fungují v klubu, nejsou pro domácí poslech vždy tím nejlepším. Na desce se proto rozhodl ubrat plyn a místo klubových bangerů servíruje klidnější skladby na pomezí techna a breakbeatu.
Má-li přímou konkurenci, tak ne u nás, ale spíš v Berlíně - konkrétně ve jménech, jako je René Pawlowicz (Shed, Head High a další aliasy) a další lidé z okruhu superklubu Berghain a s ním spojeného labelu Ostgut Ton. Tam, kde ale Pawlowiczova tvorba sklouzává čím dál tím víc k jisté formulaičnosti, překvapuje Makarov kompoziční jistotou, která jde u něj ruku v ruce s vynalézavým zvukovým designem.
Ve svém podcastu pro sérii XPLAYMIX ukazuje Makarov trochu jinou tvář - tvář nekompromisního technořezníka, který však ani za v této roli neztrácí smysl pro groove, melodičnost a vnitřní vývoj setu. Mix vychází jako pozvánka na warehouse party Techno Invasion, která se odehraje 16.9. v pardubické Hobe Music Hall. Kromě Makarova na ní vystoupí např. djové Lucasch, Twin nebo slovenský matador DJ Boss.
Pocházíš z Tábora. Jakými cestami ses na jihu Čech dostával k elektronické hudbě?
Elektronice jsem propadnul už dávno. Konkrétně techno jsem začal více vnímat v šestnácti letech, kdy se mi dostaly do rukou kompilace Techno Energy od Pavla Krejdla a Igora Patakyho. Následovala návštěva tehdejších festivalů Summer Expose u Temelína, Cosmic Trip na Pudláku... To léto jsem snad stihl i Summer of Love na Mácháči. Dva roky na to jsem si pořádil první pár gramofonů, první desky a už to jelo. Moje první pravidelné hraní bylo v jihočeském Písku, už je to téměř 15 let.
Kde na tebe můžou lidé nejčastěji narazit?
Po uzavření klubu CemaCema na Žižkově žádné rezidentní hraní nemám. Nejčastěji hraju v Chapeau Rouge, Akropoli, Roxy, Stormu a v dalších pražských barech a tančírnách.
Hraješ jen jako dj nebo máš taky live program?
Vždycky jsem hrál jen jako dj. Live hraní plánuju do budoucna s mým druhým projektem Marvel83, která je zaměřený na synthwave.
Přiznám se, že jsem tě zaregistroval až po vydání letošního alba World In Conflict. Co mu předcházelo?
Z předchozích let stojí za zmínku EP October, které jsme udělali s mým parťákem Steenem a které nám v roce 2011 vydal Cisco Ferreira (The Advent) na svém labelu Kombination Research. Další releasy vyšly například na labelech Mastertraxx (Mike Humphries), Naked Lunch (A. Paul) a leckde jinde.
Jestli se nepletu, měla deska původně vyjít už loni. Dokonce jsi měl domluvené vydání na německém labelu We Call It Hard Records. Proč z toho nakonec sešlo?
Na albu jsem dělal dva roky a pak jsem víc než rok čekal na vydání. Člověk, který za tím labelem stojí, mi měsíce sliboval remixy od zvučných jmen jako Steve Stoll, Woody McBride, nebo Justin Berkovi. Ve hře bylo i vydání alba na vinylu. To víte, na něco takového je člověk ochotný si počkat a těší se. Postupně se ale začal vytrácet jeden slíbený plán za druhým, navíc mezi námi čím dál tím víc vázla komunikace. Po roce jsem si řekl, že už nehodlám čekat, až se dotyčný vůbec k něčemu rozhoupe.
Album sis tedy vydal na vlastní značce Futurist Statement. Založil sis ji jenom proto, abys měl kde vydávat své věci, nebo máš s labelem větší plány?
Myšlenku na vlastní label jsem měl v hlavě už dlouho a šlamastyka s We Call It Hard Records mě v tomhle kroku jenom utvrdila. Pokud se člověk vyloženě někam nežene, přijde mi v dnešní době praktičtější mít ve vydávání vlastní hudby svobodu a nezávislost. Proto jsem si založil label, kde budou vycházet jako moje věci, tak i tvorba mých známých, která za to bude stát.
Jaké české dje nebo projekty bys doporučil sledovat?
V poslední době mě asi nejvíc zaujal producent Citty - řádný to analogový modulární blázinec v dobrém slova smyslu. Dále mě baví DJ a producent Smeti, který svou produkci zaměřuje spíše na deep/dub techno. Na poslech je to fakt super, mohu jen doporučit. No a v neposlední řadě bych vyzdvihl strejdu Mindhole. Kdyby tak jenom měl více času na svou produkci! V současné době chystáme společný release Futurist Statement 003, který by měl vyjít co nevidět. Stay tuned!