Pravidelným posluchačům našich podcastů možná neušlo, že se poslední dobou snažíme programově mapovat hudební dění mimo centrální osu Praha-Brno. S aktuálním dílem rozrůstající se série padla volba na DJe, který pochází z plodné severočeské líhně, kde patří též k aktivním promotérům. Seznamte se: Daniel Morávek alias Mooris.
K taneční elektronické hudbě přičichl nejprve jako pravidelný návštěvník klubových akcí, na které jezdil do Prahy z Hrádku nad Nisou. Na přelomu tisíciletí začal s organizováním parties v mnohem bližším Liberci - nejprve pod hlavičkou agentury Perplex, posléze už jako člen vlastní crew Dynamic Line. V té se sešla parta podobně smýšlejících lidí, se kterými to Mooris táhne dodnes a kteří stojí za mnoha zajímavými hudebními projekty.
Ten největší svým významem zdaleka přesahuje hranice Severočeského kraje. Řeč je o festivalu Shotgun, který Morávek spolupořádá a který nabízí lákavý mix posluchačské vstřícnosti a hudební progrese. Spolu s lidmi, jako jsou Skaph, Ans nebo Daho & Ginger je Mooris často ke slyšení i v Praze, například v rámci večírků Severní vítr je krutý. Opačným směrem funguje import zajímavých djů pod hlavičkou sdružení Influence Collektiv a parties Influence.
Podnětem ke vzniku našeho podcastu ale byla další Morávkova aktivita. Je totiž členem party kolem akcí konaných v hlavním městě pod názvem Volnej průběh. Ty představují něco mezi sérií parties a jakýmsi průběžným festivalem, kde - podobně jako na festivalu Shotgun - vystupují zajímavá jména z oblasti když ne rovnou experimentální, tak rozhodně leftfield elektroniky.
Nejbližší díl Volného průběhu je naplánovaný na letošní 18. březen do pražského klubu Cross a hlavními hosty budou zástupci ruského labelu Mikrofunk. Neméně zajímavě vypadá dění na druhé stagei, kterou kurátoruje právě Morávek společně s Josefem Fialou (aka Disco Møreti). Tady se představí například rezident hamburského klubu Golden Pudel Phuon-Dan.
Morávkův mix, který vznikl jako předzvěst jeho vlastního vystoupení na desátém Volném průběhu, svého autora představuje coby DJe se širokým rozhledem, vytříbenou technikou a schopností dávat ve svých setech zaznít různým polohám taneční elektroniky. Náladový deep house se tu tak potkává s undergroundovějším technem, aniž by toto spojení působilo jako lámané přes koleno.
Představ nám blíž svůj podcast! Proč zní zrovna tak, jak zní?
Nechtěl jsem připravovat nic dlouhého. Je tam několik nových skladeb a pár starších klasik, které mám opravdu rád. Nad samotným výběrem tracků jsem si moc hlavu nelámal, jde spíše o oblíbené labely a producenty. Hraní je pro mě i po letech skvělý relax, v našem studiu se snažím trávit co nejvíce času.
Studio jsme si vybudovali v roce 2014 se třemi přáteli, se kterými už 15 lete pořádáme festival Shotgun. Snažíme se i o vlastní produkci. Oproti klukům jsem zatím pozadu, do nějaký míry jsem už ale schopný fungovat ve studiu sám. Je fajn dělat to, co vás baví, navíc tam máme naši sbírku vinylů a kompletní djské zázemí.
Pocházíš ze severu Čech, kde je silná komunita DJů a promotérů. Máš nějakou teorii, proč právě tady se taneční elektronice tolik daří?
Od našich začátků, přibližně od roku 2000, jsem napříč scénou potkal spoustu šikovných lidí. Teorii, proč tomu tak je, ale žádnou nemám. V Liberci funguje dodnes několik skupin, směs aktivních DJs, kteří se starají o vlastní akce, nebo jen pracují na vlastní produkci. Pro mě je to další generace lidí, kteří mají podobného koníčka. Taky to vnímám jako další možnost potenciální spolupráce.
Prý se považuješ primárně za promotéra, coby DJ jsi ale taky dost aktivní. Kde všude je možné na tebe narazit?
Vždycky mě bavilo pořádat akce, aktivně se podílet na projektech a tak trochu si plnit svoje sny. Hraní přišlo o něco později. Dnes je to tak 10 let, co jsem začal s klukama z naší partičky jezdit po akcích a rozjíždět naše vlastní večírky. Aktivní jsem teď ale hlavně coby „tatínek Daniel“, jak mi rád říká můj čtyřletý syn Oliver... Občas se objevím i v pražském klubu Cross nebo Groove Baru.
Na domácí půdě jsem momentálně v libereckém Výzkumáku. Jde o projekt oživení staré haly, která se bude na jaře 2018 bourat. Budou se tam dělat výstavy, kino, občas koncert, stavíme i mini rampu. Blíží se zahájení provozu a s tím je spojená spousta práce. Spolupracujeme s řadou fajn lidí a moc se na to těšíme.
Výčet tvých aktivit je poměrně impozantní. Patříš k lidem, které u nás dokáží aktivity kolem elektronické hudby uživit?
To je možná tím věkem, že jsem toho stihl tolik... Moje aktivity jsou čistě lokální záležitostí. Dá to spoustu práce, aby se jednotlivé projekty uživily samy. Zatím se mi nepodařilo nalézt nějaký model, který by mi zajistil dostatečný příjem jen z akcí, které stihneme v roce udělat. Mám vlastní zaměstnání a dobrý koníček zároveň.
Jaké české DJe, kapely nebo projekty bys doporučil k poslechu a proč?
Hudba je opravdu zásadní věc v mém životě a snažím se poslouchat úplně vše. K vybraným jménům jen ve zkratce: Vimana Flight je projekt pražského producenta a DJe Dialecta. Michal patří k lidem, které se vyplatí sledovat. Přes 10 let mu vycházejí skvelé věci.
Další jméno, které mě napadlo, je dné. Po letošním udílení Vinyly asi netřeba představovat. Já Ondru Holého objevil někdy v roce 2010. Mám rád emoce, příběhy a jeho debut patří vůbec k nej deskám, které u nás za mého života vyšly.
A dotřetice Kletis, mladý producent z Liberce. Jeho projekt N Bug, který dal do kupy s dalšími jeho přáteli, mně loni vyrazil dech podcastem pro CLCK. Myslím, že o nich ještě uslyšíme. Big up!
Tracklist:
Photek: T-Raenon (Op-ART)
Ploy: Move Yourself (Hessle Audio)
Young Marco: The Best I Could Do (With What I Had) (Dekmantel)
Alexi3d & Samo DJ: Хрен Сода (free download)
Insync: Jam Tape 1991 Edit 1 (Third Ear Recordings)
Laura Jones: Imagination Unreal (Paul Du Lac Dub) (Leftroom Records)
Developer: Outer Planetary Horn Calls (Developer Archive)
Eduardo de la Calle & Mtheorem: Andres Echoes (Blackwater Label)
Schubert: S1 (Statik Entertainment)
Leafar Legov: Your Vibe (Giegling)
Zkuste taky: