Ani to nebolelo a naše podcastová série dovršila dvě desítky mixů. Celkem jsme na náš účet na serveru Mixcloud nahráli bezmála dvacet hodin hudby, kterou pro nás smíchali domácí i zahraniční producenti, hudebníci, djové a další, kteří mají s hudbou tak či onak něco do činění. Pro některé z nich šlo o první zkušenost s formátem podcastů, jiní využili příležitosti k vyzkoušení něčeho mimo svůj obvyklý akční rádius.
Takový je i náš jubilejní dvacátý podcast, který pro nás připravil brněnský DJ Nois. Ve svých osmadvaceti letech je Zdeněk Okáč, jak se jmenuje vlastním jménem, ostříleným matadorem, jehož pseudonym pravidelně najdete v line-upu těch největších tanečních parties nejen v Jihomoravském kraji. Vystupuje na brněnských halovkách Apokalypsa, slyšet jste ho mohli na festivalech jako Summer Of Love nebo Creamfields, v domovském Brně je pak rezidentním DJem klubu Perpetuum.
Zasvěcení už tuší, že Noisovým vyvoleným žánrem je techno, které nejen hraje coby DJ, ale nově též skládá s kolegou Spiriakosem pod hlavičkou Tools Project. Jejich společná vystoupení jsou kombinací živého hraní a digitálního DJingu a ti, kdo s nimi měli tu čest, mluví obvykle o výjimečném zážitku. Na vlastní kůži se o pravdivosti těchto fám budete moct přesvědčit například 24.7. na festivalu Rosnička ve Svitavách případně 7.8. na nepřízní osudu stíhaném AIR Festivalu v Hradci Králové.
Navnadit by vás mohl i Noisův podcast, který obsahuje na jeho poměry nezvyklé množství melodických tech-houseových skladeb. Nějakou dobu ale trvá, než se melodie prosadí - přesně v nejlepší tradici elektronické taneční hudby, v níž nejde ani tak o samotný zážitek „tady a teď“, jako spíš o kombinaci všech zážitků onomu „tady a teď“ předcházejících. Tracklist tentokrát absentuje, vzhledem ke své vytíženosti nestihl Nois ani odpovědět na zaslané otázky. Nechť za něj tedy mluví hudba, kterou vybral.
AKTUALIZACE (22.7.): Rozhovor se z Noise nakonec povedlo vymámit, na tracklistu se stále pracuje...
Představ nám blíž svůj podcast! Proč zní zrovna tak, jak zní?
V první řadě musím říct, že nabídka podcastu pro vás mi udělala opravdovou radost, protože jsem měl už dlouho v plánu namíchat „něco jiného“. Všechny sety míchám podle aktuální nálady a rozpoložení, proto jsem jednoduše zapnul nahrávání a začal jsem se probírat tracky, které na akcích běžně nehraju. Vznikla z toho směsice, která putuje od ponurejšího techna až po melodické a atmosférické tracky. Přesně takhle vypadá můj běžný nákup na Beatportu... od všeho něco a věřím, že na každý track jednou přijde ta správná chvíle.
Pocházíš z Brna, kde mělo techno vždycky silnější postavení, než ve zbytku republiky. Platí to ještě pořád? Proč myslíš, že zrovna techno na jihu Moravy tolik letí?
Říkalo se to, říká se to a nejspíš se to i říkat bude. Brno si toto pojmenování bude ještě dlouho užívat a to především díky minulosti, kdy tu fungovaly akce jako Orion Hall, Citadela a další, ze kterých v ryzí techno podobě přežila pouze Apokalypsa. Před pár lety však z brněnských klubů prakticky techno vymizelo a stejně tak zájem o něj. Popravdě, v mnoha jiných městech a krajích se v té době hrálo techno mnohem frekventovaněji a úspěšněji než v Brně. Nyní se však techno opět vrací do módy a moravská klubová technoscéna po letech ožívá, za což jsem neskutečně rád.
Četl jsem nadšené ohlasy na živá vystoupení Tools Projectu. Jaké máte s tímhle vaším dítětem se Spiriakosem plány? Budete třeba usilovat o vydání nějakých tracků na vinylu?
Plány jsou velké! S Patrikem (Vitovcem alias Spiriakosem - pozn. red.) si aktuálně opravdu sedíme a pevně doufám, že to poznávají i lidé na parketech, resp. loukách a stráních, na kterých se odehrává drtivá většina našich aktuálních open-airových vystoupení. Do Tools Project momentálně vkládáme mnohem větší úsilí než do našich sólových aktivit a také tu cítíme mnohem větší potenciál. S tím souvisí i zmiňovaná produkce - snažím se od Patrika odkoukat co nejvíce zkušeností s Abletonem, sám jsem k tomu přidal něco ze svých hudebních znalosti a podařilo se nám dát dohromady první EP, které již brzy vyde na jednom zajímavém labelu. Vydání vinylu by sice bylo krásné, zatím to ale bereme střízlivě, protože vydat v dnešní době vinyl není nic levného a jednoduchého. Uvidíme, jak se naše tracky uchytí v online distribuci.
Ty sám patříš k propagátorům digitálního DJingu. Jak moc se vlastně v branži ještě hraje z vinylů? A dívají se „tradicionalisté“ na vás „digitálníky“ ještě pořád skrz prsty, nebo už se situace oproti dřívějšku uklidnila?
Já začínal hrát před více jak 10 lety a to právě z vinylů. V té době přecházelo spousta DJů z desek na CD playery a ta situace byla velmi podobná jako dnes - CD playery pro spoustu „tradičních DJů“ nenaplňovaly definici DJingu. Dneska většina DJů hraje z CD playerů a na digitální DJing se dívají skrz prsty. Mně osobně kontrolery dávají smysl právě u techna, kde otevírají nové možnosti jak s tracky, loopy nebo samply pracovat. Je tu možnost, jak celý koncept setu uchopit jinak a vložit do něj více své kreativity. Osobně mně dodnes baví hraní z vinylů, gramofonů ani sbírky desek bych se nikdy nezbavil, ale s postupně se měnícím trhem desek jsem si jednoduše nezvykl na CD playery a přešel jsem rovnou na digitální DJing, ve kterém mám pořád co objevovat. Netvrdím však, že mi digitální DJing dává smysl v jiných žánrech, pokud pro DJe slouží tlačítko SYNC pouze jako berlička, kterou si ulehčuje práci a nepřidává tak výslednému soundu nic navíc.
Co tě čeká ve zbytku roku, případně dál v budoucnosti?
Především práce na Tools Project, jak už jsem naznačil v jedné z předchozích odpovědí. Nyní máme kalendář plný open-airů, ale na podzim náš projekt chceme posunout ještě dál a to především v produkci.
Zkuste taky: