Letošní rok vstoupí do historie tuzemské klubové scény jako rok masivní ofenzivy techna. Po letech, kdy byl dominantním žánrem taneční elektronické hudby ve zdejších klubech house, dostává techno stále více prostoru jak v malých, tak i větších a tudíž komerčněji zaměřených klubech. To hlavní se ale jako vždy odehrává spíše pod povrchem - řeč je o činnosti lidí, kteří fungují na bázi nadšení a dobrovolnosti a jejichž primárním marketingovým kanálem jsou sociální sítě a stará dobrá šuškanda.
Patří k nim i parta kolem labelu Transporta Records, který se ze skromných začátků stal jedním z nejzajímavějších vydavatelství na poli undergroundového techna. Mezi těmi, kdo label přivedl na svět a dodnes mu věnuje neutuchající rodičovskou péči, je Lukáš Pihávek alias Pluge. Pochází z jihočeské Žirovnice, kde sbíral své první posluchačské a následně i djské zkušenosti. Cesta k Transportě vedla přes osobní přátelství a mentoring věhlasné jablonecké dvojice Daho & Ginger a první pokusy o vlastní technotvorbu, které probíhaly v nefunkčním mrazáku jídelny bývalé pobočky automobilky Lada v Jindřichově Hradci.
Z téhož mrazáku se z kraje roku 2010 začaly do světa šířit první nahrávky pod hlavičkou Transporta Records. Kromě Pihávka se o ně zasloužili ještě djové Wetrix a Dialect, kteří tu, stejně jako Pluge, začali vydávat své vlastní tracky. K dalším stálým spolupracovníkům labelu patří domácí technolegenda Elektrabel. Veškerá produkce Transporty je k dispozici online buďto zdarma, nebo za malý poplatek. Začátkem listopadu tu vyjde devátý release, za kterým stojí právě Pluge a kterým je čtyřskladbové EP s názvem Identity.
Z podcastu, který pro nás Pluge připravil, máme velkou radost. Patří do kategorie mixů, které odhalují inspirační zdroje svých autorů. V tomto případě nemůžou chybět tracky od British Murder Boys, Shifted či Sandwell District, dojde ale i na překvapení, jakým je Aphex Twinův remix skladby At The Heart Of It All od Nine Inch Nails. Bonusem je pak několik dosud nevydaných skladeb z Plugeho dílny včetně ukázky z nadcházejícího EP. Více se dozvíte z následujícího rozhovoru:
Představ nám svůj podcast! Proč zní zrovna tak, jak zní?
V posledních letech vyšlo obrovské množství hudby, která zní úplně stejně. V podstatě se v tom pomalu začínám ztrácet. Člověk musí dlouho hledat, aby našel originál - skutečnej rukopis. Myslím, že ty tracky, které jsem vybral, originály jsou. Budou znít dobře i za dvě stě miliónů let a dál. Zároveň to je to produkce autorů, které sleduju a poslouchám prakticky od puberty. Do setu jsem zařadil i něco z vlastní produkce pro představu toho, jakým směrem se můj zvuk ubírá.
Váš label Transporta Records funguje pouze online. Jaké jsou výhody a nevýhody tohoto způsobu distribuce?
Je to jednoduché: téměř nic to nestojí. Je to jako facebookový profil, jen s tím rozdílem, že tam místo fotek vkládáte hudbu. Stačí pár kliků myší a během několika minut máte vydané album. Můžu se tak rozhodnout třeba o půlnoci, nebo během toalety.
Digitální label může mít každý, je to obrovský byznys. V podstatě na digitálním labelu můžete vydávat i nahrávky ranního prdu. No a proč vlastně ne - záleží na tom, jak to prodáte. Myslím, že se nic nezměnilo, jen prostředí a forma.
Současná tuzemská technoscéna mi přijde rozparcelovaná mezi jednotlivé soupeřící skupiny. Proč tomu tak podle tebe je a kde vidí sami sebe lidé kolem Transporty?
Nevím, jestli tyhle skupiny mezi sebou soupeří, nebo ne. V podstatě ty kluky většinou neznám. Naopak mi přijde, že některé skupiny se navzájem podporují, což mi přijde pozitivní a doufám, že ta spolupráce bude ve větší míře, než dosud.
Co se týče Transporty, tak bych řekl, že se věci zase pohnuly někam dál. Na nadcházející devítce se podepsal mastering Miloše Fedora, který má cit pro techno, které máme rádi. Kromě jiného se osmý díl s názvem Dead Head objevil ve výběru radiového vysílání Deep Space Helsinki, který má na starosti dvojice finských producentů Samuli Kemppi a Juho Kusti.
Letošní rok byl bohatý na vystoupení spousty velkých jmen z oblasti techna. Máš pocit, že se tu něco mění a že se stáváme z pohledu booking agentů normální zemí, kde se na techno chodí a kam má cenu vysílat své chráněnce?
Ano, určitě se něco mění. Je zajímavé, že si techno skoro po deseti letech u nás zase našlo své posluchače. Dá se říct že vstalo z mrtvých. Je to sice opět s malým zpožděním oproti západu, ale o to razantněji. Je to samozřejmě skvělé, jen mám takovou malou obavu, jak dlouho to tímto tempem vydrží. Nevěřím tomu, že ta současná posluchačská základna je tak silná jak vypadá.
Co tě čeká ve zbytku roku, potažmo dál v budoucnu?
V nejbližších dnech to bude páteční klubovka v Paláci Akropolis, kde budu hrát v rámci rezidentní noci Circle na malé scéně. Začátkem listopadu vyjde devátý díl Transporty s názvem Identity. Jsou na něm celkem čtyři tracky - dva originály a dva remixy, o které se postarali Elektrabel a Wetrix. Kromě jiného kujeme spolupráci s organizátory hudební akce Duna.
Tracklist:
Pluge - Day Before Execution (live version) (nevydáno)
Pluge - Sunday Morning (dosud nevydáno)
British Murder Boys - In Another Country (Liberation Technologies)
Pluge - Leading By Example (Transporta Records)
Kalon - Man Is The Superior Animal (Sandwell District)
Shifted - Out Of Tune (Mote Evolver)
Reeko - Emission Of Electrons Of A Surface (Pole Recordings)
British Murder Boys - Don’t Give Way To Fear (Counterbalance)
AFX - Falling Free (white label)
Nine Inch Nails - At The Heart Of It All (Created By Aphex Twin) (Warp Records)
Ancient Methods - Second Method/Untitled (Ancient Methods)
Xhin - Hunters (Token)
Pluge - Untitled (dosud nevydáno)
Sandwell District - Grey Cut Out (Sandwell District)
EQD - Equalized (Equalized)
Vex’d - Fire (Planet Mu)
Go Hiyama - Spiral (Counter Pulse)
Reeko - Segmento 1 (Mental Disorder)
British Murder Boys - Fist (Downwards)
Autologic - Illicit Major (Singularity Recordings)
Wetrix - I Scream Up To The Sky (Transporta Records)
Pluge - To Have A Reason To Swallow (Transporta Records)
Surgeon - You Know I Love You (?)