Začátek školního roku představuje pro mnohé šanci na čerstvý start. Obdobou novotou vonících učebnic a upravených sešitů je pro náš server série podcastů (postaru mixtapes) XPLAYMIX. Počínaje zářím 2014 se s nimi budete setkávat pravidelně každé první pondělí v měsíci. Jejich autory budou významné osobnosti tuzemské, časem snad i zahraniční hudební scény.
O slavnostní výkop jsme požádali nestora tuzemské elektronické hudby. Té se Hradečák Petr Mareš věnuje od konce 90. let minulého století, kdy začal vydávat první desky pod jménem prof. Neutrino. Jeho skladby na pomezí IDM, trip-hopu a zvukových experimentů prozrazují Petrovu zálibu v poslechových formách elektroniky. V novém tisíciletí bylo o Neutrinovi slyšet i v souvislosti s labelem Mufonic Recordinx, který založil společně s Davidem Rambouskem (aka Selectone). S výtvarníkem Jaroslavem Schejbalem zase působil v kapele Cold-Boy-Klan, která po mičurinsku roubovala country na hiphopové beaty.
Zatím posledním Neutrinovým počinem je loňské EP Canal - Transatlantic Phone Session nahrané společně s panamskou vokalistkou Milou Lombardo. Jde o zhudebněné básně klasiků typu E. A. Poea, Charlese Baudelaira či Pabla Nerudy. V současné době finišuje příprava kolekce remixů skladby A Dream Within a Dream z tohoto EP. Vyřádili se na ní např. DVA, Drama Jaqua nebo Moimir Papalescu.
Podcast, který pro nás Prof. Neutrino připravil, je sestavený výhradně ze skladeb, které vyšly na labelu Warp Records. Jedno z nejzásadnějších vydavatelství elektronické hudby totiž v tomto roce slaví 25. výročí svého založení. Součástí oslav bude třídenní festival v polském Krakově, na kterém vystoupí např. Squarepusher, Autechre, Battles, Darkstar či LFO. O Warpu jsme s Neutrinem prohodili i pár virtuálních slov:
Vzpomínáš si, kdy jsi Warp Records objevil?
No to je tak polovina devadesátých let. První alba Autechre, Aphexe Twina, pak hned Squarepusher a taky Boards of Canada a další. To byla velká revoluce v mém hudebním vnímání světa. Faktem je, že jsem měl asi vždycky o trochu radši Ninja Tune. Obojí pro mě ale znamenalo hudební zjevení a osudové setkání.
Co tě na Warpu nejvíc baví?
Tak především to, že vydrželi dodnes a stále mají, co říct. Ta dlouhá cesta, která je za nima vidět, přitom i jejich nový releasy jsou pořád určující pro světovou scénu. Nežijou zdaleka jen z podstaty. Jdou do toho znova a znova.
Kdo z těch, kdo na Warpu v průběhu let vydávali, ti nejvíc přirostl k srdci?
Kdybych měl jmenovat jen jedno jméno, jsou to asi Autechre, kteří stvořili zcela osobitý zvukový vesmír. Od repetitivní hudby se přes electro free improvizace dostali až ke generativní hudbě a zase zpět. Stáli u zrodu experimentální elektroniky a glitchové estetiky. Je fakt, že měli období, kdy jsem i já nevěděl, zda to myslí vážně, nebo se jen tak baví a zkoušejí, na co jim lidi ještě skočí. Z těch novějších jmen mě určitě zaujali Flying Lotus, Gonjasufi, Battles nebo Grizzly Bear.
Jak jsi reagoval, když Warp začal v novém tisíciletí rozšiřovat záběr o kytarovky (Maxïmo Park) a folkaře (Grizzly Bear)?
Určitě s povděkem. Já jsem měl taky svá období, kdy jsem se začal víc přiklánět k post-rocku anebo freak folku. Warp tím zároveň ukázal, že reflektuje současnou hudební scénu a není zalezlej jen ve svojí ulitě, což je pro životnost labelu určující. Zrovna tak zajímavě se teď vyvíjí třeba label Sub Pop, který od kytarovek přešel k indie hip hopu a vydává třeba Clipping nebo Shabazz Palaces. Odvážné a potřebné. Nicméně na stylech mi už dneska moc nezáleží, jde o nápad.
Sleduješ Warp i dneska?
Tím, že jsem připravil podcast k pětadvaceti letům jejich činnosti a píšu o nich i „životopisný“ článek, byl jsem tak trochu přinucen se k nim po letech vrátit a doplnit si i neprobranou látku. Je to jeden z mála labelů, který už má zřejmě svoje nejlepší léta za sebou, ale přesto jeho jméno stále vzbuzuje respekt. To je ta integrita nastavené cesty, jejíž plody se dají sbírat až po letech zrání.
Tracklist:
Boards of Canada - Music Is Math (Geogaddi, 2002)
Autechre - Basscadet (Incunabula, 1993)
Squarepusher - My Red Hot Car (Go Plastic, 2001)
Aphex Twin - 4 (Richard D. James Album, 1996)
Prefuse 73 - Life Death (feat. Mikah 9) (Vocal Studies + Uprock Narratives, 2001)
Nightmares On Wax - You Wish (In a Space Outta Sound, 2006)
Two Lone Swordsmen - Formica Fuego (From The Double Gone Chapel, 2004)
Plaid - Ooh Be Do (Double Figure, 2001)
Clark - Bruise Animations (Ted E.P., 2007)
Antipop Consortium - Ping Pong (Arrhytmia, 2002)
Jamie Lidell - The City (Mulitpy, 2005)
GonjaSufi - Feedin’ Birds (MU.ZZ.LE, 2012)
Flying Lotus - MmmHmm (feat. Thundercat) (Cosmogramma, 2010)
Grizzly Bear - All We Ask (Veckatimest, 2009)
Battles - Race : In (Mirrored, 2007)
Darkstar - Amplified Ease (News from Nowhere, 2013)
Bibio - Anything New (Mind Bokeh, 2011)
!!! - Slyd (Thr!!!er, 2013)
Hudson Mohawke - Free Mo (Hudson’s Heeters vol. 1, 2006)
Gravenhurst - Circadian (The Ghost in Daylight, 2012)
Brian Eno with Jon Hopkins & Leo Abrahams - Complex Heaven (Small Craft on a Milk Sea, 2010)