Mezi podcasty, které jsme vám v letošním roce nabídli, bylo i několik ukázek vyloženě klubové hudby. V doprovodných rozhovorech autoři mixů často vyjadřovali uspokojení nad tím, jak se tuzemská taneční scéna mění k lepšímu. Přibývá DJů, kteří hrají posluchačsky náročnější hudbu, parties, kde se taková hudba prezentuje a naštěstí i těch, kteří jsou za takové akce ochotni utrácen peníze. V pražském klubu Cross je vlajkovou lodí progresivních klubových nocí v našem hlavním městě série Deep Beat Avantgarde. Její rezidentní DJ Prokta je autorem našeho aktuálního podcastu a je to poslech stejně zajímavý jako dobrodružný.
Neméně zajímavá je i dráha, kterou Štěpán Janhuba, jak se Prokta jmenuje občanským jménem, urazil od svých začátků. Ty spadají do doby před nějakými deseti lety a jsou spojeny s drum’n’bassem. Coby MC doprovázel Janhuba svého staršího bratra Petra, který je známější pod svým dýdžejským jménem Peejay. Z podjesenického Václavova vedly jejich cesty na pódia pražských klubů, festivalů po celé republice a nakonec i do zahraničí. Na tuzemských štacích doprovázel MC Procter, jak si tehdy říkal, umělce zvučných jmen, jako jsou Nu:Tone, Lenzman nebo Blu Mar Ten.
V roce 2012 se Janhuba přestěhoval do Amsterdamu a tento zážitek mu poněkud zamíchal životními prioritami. Právě tamější klubová kultura a „tehdejší, oproti česku, nadprůměrně namakaná elektronická scéna“ ho přiměla přesedlat z MCingu na DJing. „Bylo to pro mě tehdy obrovský hudební nakopnutí a zároveň prozření, jelikož jsem do té doby žil více méně v d’n’b vakuu nebo když to řeknu velmi diplomaticky, v o hodně mladším a pubertálnějším hudebním světě,“ vzpomíná Janhuba na tuhle svoji životní epizodu dnes.
Po návratu do Prahy se ještě chvíli věnoval oběma disciplínám, DJing však postupně získával přece jen navrch. Dnes na něj můžete nejčastěji narazit právě v pražském Crossu, kde se kromě jiného podílí na dramaturgii v úvodu zmíněné klubové noci Deep Beat Avantgarde. V rámci série parties zaměřených na aktuální mutace techna, houseu a bass music se v uplynulých měsících představila taková jména, jako je Bok Bok, French Fries, Bambounou, My Nu Leng či Alex Coulton. V sobotu 28. 11. bude hostem této klubovky britský DJ a producent Paleman, sekundovat mu bude skvadra tuzemských selektorů, mezi nimiž nebude chybět ani Prokta. Při té příležitosti vznikl i tento podcast, jehož součástí je i tradiční rozhovor s jeho autorem.
Představ nám svůj podcast! Proč zní zrovna tak, jak zní?
Tenhle set je vlastně kolekcí muziky, která mě za poslední dobu celkem chytla. Může to být trochu podmíněný mou letošní návštěvou festivalů Outlook v Chorvatsku nebo Amsterdam Dance Event v Holandsku, což jsou koňský dávky inspirace a nových jmen. Zařadil jsem třeba muziku od Palemana, který mě moc bavil na Outlooku a v sobotu ho budeme mít v Crossu. Je tam Alex Coulton, který tu byl nedávno. Holanďan Tom Trago v super kolaboraci s Bok Bokem, Jimmy Edgar, Hodge nebo mnou nedávno objevený Asusu. Upřímně řečeno, těžko hledám nějaká označení žánrů – v podstatě jediná přesně pojmenovatelná věc je tam tempo kolem 125 bpm.
DJingu a věcem okolo se věnuješ asi deset let. Jak se za tu dobu proměnila zdejší klubová scéna? Jsou dnešní klubeři víc uvědomělí a schopni přijmout i náročnější hudbu?
Scéna je mnohem víc polarizovaná. Je neuvěřitelný, čím si za tu dobu prošel drum’n’bass – tady v tom případě si rozhodně nemyslím, že jsou většinový klubeři ochotni přijmout náročnější hudbu. Let It Roll si u nás a v celé střední Evropě vytvořil super monopol a vychoval si svoji silnou a silně oddanou generaci. Jejím největším klubovým krédem je neustálý čekání na drop, mega světelná a vizuální show, v ideálním případě s roboty a plameny.
Na druhý straně toho spektra je zase čím dál silnější skupina partiček a lidí, ke kterým se řadím i já. Jejich krédem je pro změnu čekání na drop, kterej nikdy pořádně nepřijde, polotma, trochu mlhy a plameny maximálně ze zapalovačů. Tady vidím v poslední době velký posun – vznikly akce typu Shotgun nebo Lunchmeat, objevily se party jako Volnej Průběh nebo Polygon. Podobným směrem se chce koneckonců vydat i Deep Beat Avantgarde – návštěvníci těchhle akcí jsou rozhodně připraveni přijmout i náročnější hudbu.
Na jakou stranu se stavíš ve sporu zastánců vinylů a digitálního DJingu?
Spor jsem zatím nikde nezaregistroval – miluju vinyl jako médium, ale jsem moc línej ho tahat na zádech, platit a selektovat. Přikláním se k digitálu, nabízí ti trochu víc možností a je samozřejmě pohodlnější.
V zahraničí je běžné, že DJ bývá zároveň i producentem, případně majitelem labelu, promotérem apod. Láká tě něco z toho?
Myslím, že to tak často bývá i u nás a když je člověk schopen to všechno skloubit dohromady, má o dost větší šanci být uspěšnější než ti ostatní. Láká mě idea tvoření muziky na místě, živě, před lidma, ideálně s vlastním hlasovým doprovodem – tak snad jednou...
Co tě čeká ve zbytku roku, případně dále v budoucnu?
Já doufám, že jen samý pozitiva. Mám za sebou celkem intenzivní rok a ten příští plánuju ještě přitlačit. Co se muziky týče, rád bych všechny pozval 28. 11. do Crossu na již zmíněného Palemana, což je super producent z UK vydávající na Swamp 81, který vlastní sám velký Loefah. Bez řečí to bude stát za to.
Tracklist:
Asusu - Too Much Time Has Passed (Livity Sound)
Alex Coulton - Bounce (Pev Version) (Dnuos Ytivl)
Hodge & Facta - Visions (Tempa)
Akkord - Typeface (Houndstooth)
Alex Coulton - Concealed Weapon (Tempa)
Asusu - Serra (Impasse)
Hodge - Amor Fati (Dnuos Ytivl)
Zed Bias - Couch Life (81)
Walton - Wrench (Tectonic)
Paleman - Like O (81)
Bok Bok & Tom Trago - Get Me What You Want (Night Voyage)
Rachel Row - Follow The Step (KiNK Beat Mix) (Pets Recordings)
Danny Daze - Ready2Go (Ultramajic)
Danny Daze - Beatdown (Ultramajic)
Jimmy Edgar - Let Me Tell U (Ultramajic)
Terranova - Twisted Souls (Stereo MC's Mix) (Kompakt)