Nedávno jsem si kvůli práci v archivu České televize oživil reportáže, kterými televize z kraje tisíciletí referovala o festivalech Czechtek. Dobový mediální obraz technařů sugeroval, že jde o lidi s kladným vztahem k jakýmkoli drogám a naopak problematickým postojem k řadě témat osobní hygienou počínaje a soukromým vlastnictvím konče (pár ukázek tehdejší žurnalistické tvorby pro představu).
Dnešní technoscéna se od té před 15 a více lety zásadně liší. Z okrajového fenoménu se silným antiestablishmentovým nábojem se stala široce akceptovaná zábava. S tím souvisí i proměna samotné hudby, která se za techno označuje. Kromě klasicky znějících skladeb se strojovou rytmikou, která posiluje pocit mechanicistní odlištěnosti, sem spadá i mnohem méně rigidněji vymezená tvorba včetně vysloveně experimentálních záležitostí.
David Pultar je takových technařem nové generace. Pod pseudonymem Reznyk začal s taneční elektronikou obcovat zhruba v době, kdy v televizi běžely ony reportáže z Czechteku. Postupně se k djingu přidala i autorská tvorba, která tvoří i obsah Reznykova podcastu. Charakterizuje jí rozkročení mezi technem a breakbeatem, množství melodických linek a časté filmové a obecně mluvené samply.
Podobně neoortodoxní je Pultar i coby DJ. Jako svůj podcast nám ostatně nejprve poslal djský set, ve kterém kromě techna a breakbeatu zazní například i dubstepová skladba Buriala. Nakonec se Reznyk rozhodl, že se bude přece jen raději prezentovat vlastní tvorbou, což samozřejmě respektujeme.
Představ nám blíž svůj podcast! Proč zní zrovna tak, jak zní?
Podcast je průřezem mojí produkcí za posledních cca 5 let. Zařadil jsem tam vydané i nevydané věci, remaky vytvořené přímo pro live act i kompozice, které vznikly úplně spontánně. A proč to zní tak, jak tozní? No, jinak to asi neumím.
Jaký setup jsi při nahrávání použil?
Workstation XONE:4D a midi kontroller XONE:K2, oboje od Allen & Heath. Dále Launchpad od Novation, syntezátor Analog Four od firmy Elektron a samozřejmě Ableton Live. Podobný setup používám i pro djské sety. Nikdy jsem skladby jenom nepouštěl, ani když jsem ještě hrával z vinylů. Přechod na digitál mi v tomhle směru dal mnohem víc možností. Celý mix teď mám ze 100% pod kontrolou. Můžu udělat breakdown kdykoli chci, pustit až 6 kanálů najednou, přidat samply, clapy, hajtky... Určitě to není jen o pouštění.
V roce 2015 jsi vydal album First Stage, kterým si uzavřel jednu kapitolu své hudební produkce. Do té doby jsi tvořil hudbu jen na počítači, pak sis pořídil i nějaký hardware a počítač používáš jen k míchání stop apod. Jaké je v současné době tvé studiové vybavení?
Pořád to samé, takže minimální. Vlastně nenám ani studio. Mám jen to, co potřebuju. Ale abych byl konkrétní: 90% mé produkce jde nyní z jediného synthu – Analog Four od Elektronu. Zbytek doladím v Abletonu a hotovo. Časem si pořídím ještě Analog Rytm (drum machine rovněž od švédské firmy Elektron - pozn. aut.) a začnou se dít velké věci!
Máš dvě malé děti. Stíháš sledovat dění na klubové scéně, která se v posledních letech zásluhou různých nových promotérských skupin sympaticky rozhýbala?
Děti nejsou důvodem k tomu, abys přestal fungovat ve svém vlastním světě. Rodině je sice třeba věnovat čas, stejně tak ho ale musíš věnovat i sám sobě. Samozřejmě jsem zaznamenal, že se techno scéna rozhýbala, nějak zásadně to ale neprožívám. Dělám, co mě baví a snažím se to občas lidem někde ukázat, to je vše.
Co tě čeká v nejbližší době a dál v budoucnu?
V nejbližší době chci ve svých DJ setech skloubit klubové techno a drum'n'bass. Vím, že je to na první dojem úplná blbost, ale věřím tomu, že když se to vychytá, může to znít dobře. Nemluvím o klasickém „rovném‟ d'n'b, ale o totálních zlámaninách. Ještě jsem to nezkoušel, zatím to mám jen v hlavě. Podstatnou roli bude hrát, kdy to pustíš, jak to pustíš a na jak dlouho a hlavně, jak to ze 170 BPM vrátíš zas na 133, aby jsi to úplně nezabil.
Jaké české DJe, kapely nebo projekty bys doporučil k poslechu a proč?
Aitcher Clark je velmi originální multižánrový DJ a producent. Při vystupování jde napříč od ambientu a moderní klasiky přes industriál, electro a techno, až po různorodou elektroniku. Originální djské sety hrává i spolumajitel Transporta Records Dialect, který navíc dělá skvělou vlastní produkci.
Zkuste taky: