Minule jsme na tomto místě avizovali, že příští podcast bude už padesátým dílem série, kterou před dvěma lety vykopla warpovská selekce Prof. Neutrina. Aniž bychom to dopředu plánovali, vyšel jublejní díl - tak jako loni v případě prvních narozenin XPLAYMIXu - na zahraničního hosta. Na naši prosbu o dodání podcastu kývla britská dvojice Soccer96, o které jste možná ještě neslyšeli. Když ale padne jméno The Comet Is Coming, bude na tom řada z vás asi o něco líp. Právě tahle kapela se se svým debutem Channel The Spirits trochu překvapivě probojovala do shortlistu kandidátů na letošní Mercury Prize. No a Soccer96 jsou vlastně The Comet Is Coming mínus saxofonista King Shabaka.
Na jaře 2012 vydali své první eponymní album, na kterém se poprvé potkaly výbušné bicí Maxwella Halletta (Betamax) s analogovými syntezátory Dana Leaverse (Danalogue). Výsledkem byla kouzelná nahrávka na pomezí náhody a záměru, kde se styly mísí v divokém psychedelickém reji. Letošek je rokem nejen debutové desky The Comet Is Coming, ale také druhého alba Soccer96. To dostalo název As Above So Below, podle staré hermetické nauky, podle níž naše nitro odráží prostředí, jež nás obklopuje, mikrokosmos je zrcadlovým obrazem makrokosmu a podobně. Obsah desky by pak měl na dualitu tohoto myšlenkového rámce navazovat - třeba tím, že tu najdeme vedle sebe na Hallettově polyrytmickém bubnování založený track The Swamp s hostujícím King Shabakou a neo-soulový klenot v podobě prvního singlu Megadrive Lamborghini.
Album As Above So Below vychází 23. září na značce Slowfoot Records. Podcast, který pro nás Betamax a Danalogue při té příležitosti připravili, je stejně fascinující nadžánrovou jízdou, jako jejich vlastní tvorba. Psychedelie si tu podává ruku s math-rockem a společně tančí na elektronické úlety od projektů, o jejichž existenci jste nejspíš neměli ani potuchy. Z velké části jde o hudebníky, kteří jsou tak či onak s kapelou spojeni. Ne nadarmo dali Soccer96 svému podcastu název Symbiosis Mixtape. „Nemohli bychom existovat, aniž bychom měli jeden druhého,‟ vysvětluje Dan Leavers v krátké zprávě, kterou zaslaný mix doprovodil. Užijte si jeho a Hallettův podcast a těšte se na další díly série, která už za 14 dní vykročí do další padesátky!
Představte nám blíž váš podcast! Proč zní zrovna tak, jak zní?
Danalogue: Většinou jde o skladby umělců, se kterými jsme buď hráli naživo nebo jsme s nimi nahrávali ve studiu Total Refreshment Centre v londýnském Dalstonu. Přijde mi, že je občas dobré podívat se na vzájemné vztahy, které vás pojí s umělci kolem vás a na to, jak ovlivňují vaše vlastní umělecké kroky a jak vás vůbec celkově inspirují.
Když jsem třeba slyšel skladbu Easy Prayer od U, posadilo mě to na zadek a hned jsem měl hroznou chuť jít do studia a něco tam nahrát. Hodně mi dalo koncertování s lidmi jako je Alabster DePlume, Rozi Plain nebo Capitol K/Loose Meat. Skvělá byla i práce na produkování desky Flamingods. Všichni tihle umělci jsou přímo napojeni na studio Total Refreshment Centre, kde vznikal taky veškerý materiál Soccer96 a The Comet Is Coming.
Betamax: Podcast je směsí skladeb od lidí, které máme rádi a se kterými se v řadě případů osobně známe. Hodně se zajímáme o dění na současné londýnské scéně, proto jsme z ní do mixu zařadili pár našich oblíbenců. Taky nás inspirují konkrétní lidé jako takoví - když někoho znáte osobně, dokážete jeho osobnost slyšet i v jeho hudební tvorbě.
Jak máte v kapele rozdělené role? Co je silnou stránkou každého z vás?
Betamax: Spousta lidí vůbec netuší, jak rozsáhlá administrativa se s kapelovým životem pojí. Často je to až k vzteku, kolik času musíte trávit pročítáním e-mailových vláken. Dan má mimořádné organizační schopnosti. Narodil se ve znamení Berana, čili má nadání posouvat věci z roviny teoretických řečí k jejich realizaci. Já jsem Vodnář, což znamená, že často řídím nebo počítám peníze.
Danalogue: Po hudební stránce se skvělě doplňujeme. Max má tendenci hnát věci do extrémů, experimentovat. Já zas držím věci po kupě a dohlížím, aby se skladby dočkaly dokončení. Musím ale říct, že máme oba své limity - nestáháme zvukovky, ztrácíme nástroje nebo rovnou zapomínáme, jak se ta která skladba hraje.
Do jaké míry máte předem jasno, kam chcete se svou hudbou směřovat a do jaké míry se vaše skladby rodí až ze společných improvizací ve studiu?
Betamax: Improvizace je základem všeho. Je to jako když se ponoříte do hudby a necháte se jí unášet tak, jako kdybyste surfovali a dělali u toho různé triky. Zároveň si ale tyhle věci nahráváme, učíme se je zopakovat a stavíme na nich komplexnější strukturu skladeb.
Danalogue: Líbí se mi jeden směr zenového malířství. Na začátku se namaluje něco abstraktního, zcela náhodné tahy štětcem a skvrny, které působí jako intuitivní podvědomá improvizace. Malíř si pak svůj výtvor prohlíží a snaží se v něm najít určité konkrétní formy, třeba zvíře nebo krajinu. Teprve pak může obraz dokončit.
Takhle nějak většinou vzniká naše hudba: spoléháme na naše podvědomí, že nám poskytne nějaký hudební materiál. Do jisté míry tím obcházíme omezení našich vlastních eg a také naše kulturní naprogramování. Významy a cíle připisujeme takto vzniklé hudbě teprve dodatečně. Z chaosu vytváříme ex post určitý řád.
Debut kapely The Comet Is Coming, která je presonálně propojená se Soccer96, byl zařazen do shortlistu kandidátů na letošní Mercury Prize. Jaký je to pocit, vidět svá jména po boku lidí, jako je David Bowie, Bat For Lashes nebo Radiohead?
Danalogue: Je to velká pocta. To album jsme nahráli ve velmi krátkém čase, mnohem více času pak zabrala jeho produkce. Probíhala v kůlně na zahradě Maxovy zahrady a nikdo z nás neměl s produkcí moc zkušeností. Nominace tak vlastně dokazuje, že to samé může udělat úplně kdokoli. Být na seznamu vedle Bowieho je super, zároveň jsme si ale vědomi toho, že jsme v té společnosti outsidery, černými koni. Nebereme to teda úplně vážně.
Co vás čeká ve zbytku roku a dál do budoucna?
Danalogue: Chystám se produkovat další desky, jako první přijde na řadu Vels Trio - strašně talentovaná skupina hrající směs future jazzu a elektroniky. Se Soccer96 nás do konce roku čeká několik vystoupení, domluvené jsou koncerty v Brightonu, Londýně, Bristolu, Manchesteru a Toulouse. S The Comet Is Coming se příští rok chystáme na turné po Spojených státech a Austrálii. Můj osobní plán je zkusit trochu víc odpočívat, úplně si vyčistit hlavu, hodit se do klidu a vypadnout na čas někam mimo civilizaci. Takové věci se ale líp říkají než skutečně dělají...
Kompletní verzi rozhovoru v angličtině si můžete přečíst tady.
Tracklist:
Moses Boyd: Rye Lane Shuffle (singl Rye Lane Shuffle, 2016)
U: Easy Prayer (EP We Decide Who Comes In, 2015)
Soccer96: Harmonious Monk (dosud nevydáno)
Flamingods: Majesty (album Majesty, 2016)
Loose Meat: Edge of Love (album Loose Meat, 2016)
Yellow Magic Orchestra: Be A Superman (album Technodon, 1993)
Meridian Brothers: Dinamita (album Los Suicidas, 2015)
The Comet is Coming: Cosmic Dust (album Channel The Spirits, 2016)
Archie Bronson Outfit: Magnetic Warrior (album Coconut, 2010)
Terry Riley: Anthem of the Trinity (album Shri Camel, 1980)
Rozi Plain: There is No Sun (album Friend Of A Friend, 2016)
Alabaster DePlume: Visit Croatia (album Copernicus, 2012)
Infinite Bisous: The Past Tense (singl The Past Tense, 2015)
Robert Wyatt: Born Again Cretin (album Nothing Can Stop Us, 1981)
Chris Dave: Handz on ur Drum (feat. Stokley Williams) (album Chris Dave and the Drumheadz Mixtape, 2013)
Heliocentrics: Something Bad Coming (album From The Deep, 2016)
Soccer96: Megadrive Lamborghini (album As Above So Below, 2016)