Přátelé, kamarádi, vyvěste prapory! Situace se pohnula a i u nás se někdo konečně odvážil vydat rozsáhlé edice starších nahrávek, obohacené o nemalý počet bonusů a rarit. To, že takto vyrazili do boje Tata Bojs, asi ani tolik nepřekvapí, je o nich všeobecně známo, že nic napůl prostě nedělají. Trochu tomu napomohla situace, kdy se alba "Futuretro", "Biorytmy", "Nanoalbum" a "Kluci kde ste?" oháněly statusem vyprázdněných skladových zásob a Tatáči pomalu spějí k oslavě čtvrtstoletí fungování. Většina materiálu prošla očistným procesem a balení výsledného produktu bylo převtěleno v úhledné digipacky a hlavičku "MAX". V každém balení naleznete kromě původních bookletů krátké komentáře oslovených osobností o jejich vztahu k dané nahrávce a další dodatečné informace. Jediné "Futuretro" se prezentuje s pozměněným obalem. Jedná se o původní námět, který tehdy vydavatelství neschválilo (ten upravený ale naleznete uvnitř).
Reedice "Futuretro" a "Biorytmy" se mohou pochlubit hned třemi stříbrnými kotoučky. Samotné "Futuretro" na prvním disku moc bonusů nenabídne, ale více najdeme samozřejmě na dalších discích. V kolekci demáčů (z období let 1998-2001) si důkladně prověříte, jak některé kompozice zněly původně, třeba "Toreadorská otázka" pod zvukovým dohledem Honzy Muchowa a předhozeným intrem "Jak zní toreadorská otázka?" je toho názornou ukázkou. Porovnáním zjistíte, jak pitvají každý detail, hlasový sampl, než je komplet usazen... číst dále
Přátelé, kamarádi, vyvěste prapory! Situace se pohnula a i u nás se někdo konečně odvážil vydat rozsáhlé edice starších nahrávek, obohacené o nemalý počet bonusů a rarit. To, že takto vyrazili do boje Tata Bojs, asi ani tolik nepřekvapí, je o nich všeobecně známo, že nic napůl prostě nedělají. Trochu tomu napomohla situace, kdy se alba "Futuretro", "Biorytmy", "Nanoalbum" a "Kluci kde ste?" oháněly statusem vyprázdněných skladových zásob a Tatáči pomalu spějí k oslavě čtvrtstoletí fungování. Většina materiálu prošla očistným procesem a balení výsledného produktu bylo převtěleno v úhledné digipacky a hlavičku "MAX". V každém balení naleznete kromě původních bookletů krátké komentáře oslovených osobností o jejich vztahu k dané nahrávce a další dodatečné informace. Jediné "Futuretro" se prezentuje s pozměněným obalem. Jedná se o původní námět, který tehdy vydavatelství neschválilo (ten upravený ale naleznete uvnitř).
Reedice "Futuretro" a "Biorytmy" se mohou pochlubit hned třemi stříbrnými kotoučky. Samotné "Futuretro" na prvním disku moc bonusů nenabídne, ale více najdeme samozřejmě na dalších discích. V kolekci demáčů (z období let 1998-2001) si důkladně prověříte, jak některé kompozice zněly původně, třeba "Toreadorská otázka" pod zvukovým dohledem Honzy Muchowa a předhozeným intrem "Jak zní toreadorská otázka?" je toho názornou ukázkou. Porovnáním zjistíte, jak pitvají každý detail, hlasový sampl, než je komplet usazen přesně podle jejich požadavků. Úplnou lahůdkou je koncertní záznam ze staré Delty (24.11.2000), kde byla jejich něco jako domovská scéna, a můžete zavzpomínat (pokud jste tam tehdy dorazili), jak znělo naživo celé "Futuretro", včetně skoro dvanáct minut dlouhé variace na téma "Oba dva". "Ramínka", "Jednotka času", "Kovbojové" nebo pecka Iggyho Popa "Sickness" s Marodšovým textem jako "Si kles" vás uhranou i s tímto velkým časovým odstupem. "Termixes" zůstaly netknuté, a pokud je nemáte, musíte se poohlédnout po bazarech.
S následnými "Biorytmy" se okolo nich strhla drobet mánie, a to nejenom díky vypečené "Tanečnici" nebo "Attention aux hommes!". Pokud jste si pořídili obohacenou podobu "Biorytmy +", můžete ji s klidem někomu věnovat. Bonusové remixy a upravené verze byly totiž rozděleny mezi tyto dvě reedice, včetně komiksu "Tatatalíř" a Mardošova deníku z natáčení, který je v přepracované podobě obohacen o fotografie. I tentokráte se dostalo na malování skic s demosnímky, kdy je opět dostanete pod nos na jednom uceleném cédéčku. Zejména potěší dvě dříve nevydané a téměř kompletně dokončené písničky "Ká-men" a "Letmá", které se na finální podobu alba nevešly. Jako magnet funguje přiložené DVD se sestřihem ze speciální show "Attention Biorytmy!" (14.11.2002/dnes už neexistující Brumlovka). Scéna byla doplněna o projekční plochy a svým zpracováním to vypadá na hotovou záležitost, která jen nedoputovala do obchodů. Jakýsi telemost při "Cyberkartáič" byla vychytávka k pobavení, našlápnutý setlist a Tatáči v podobě, jak je všichni mají rádi. Jen škoda, že podle běžících titulků nebyl nasnímám kompletní koncert (?), jen necelou hodinku dlouhý průřez, i tak to je archivní klenot k nezaplacení.
Následná dvojice nahrávek si už vystačila s omezeným prostorem kombinace CD a DVD. Konceptuální "Nanoalbum" však nabízí nejchudší výbavu audio bonusů. Pouze remixové propletence pro "Nového nanopilota" a "Tomášovi", plus uskutečněné vyšperkování "Pana Tečky" z nahrávání "smetany", obohacené o smyčce Ahn Tria, což je jedním slovem krása. "Nanobook" přetavený v "Nanopicture" je hlavní částí onoho dévédéčka. Taneční představení TODAnce Company OK inspirované celým příběhem je sice podchyceno pouze na jednu kameru a prostým videomapingem jsou připojeny předtočené videoprojekce, ale pro ilustraci tento amatérský záznam postačuje. "Nanoalbum" přímo nabízelo využití několika forem zpracování a i tato variace naštěstí nebyla úplně pozapomenuta. Po tomto vystoupení vždy následoval akustický koncert, ty jsou připomenuty krátkou ochutnávkou s dvěma zajímavostmi. Nemocného Vláďu Bára pro tyto večery nahradil s kytarou v ruce Dušan Neuwerth, "Pan Tečka" zazněl v komorní verzi, jehož závěrečná sekvence byla protažena o zhudebněný recitativ Klárky Nemravové s fragmentem z "Nanobooku". A pokud se budete nudit, můžete se ještě prohrabat fotodeníkem z natáčení, tedy se selekcí fotek Mardoši.
"Kluci kde jste?" jsou sestaveni v podobném duchu. Rovná desítka rarit nabídne vypečenou akustiku ve "Vítací", upravený "Splasklý trilobeat" (odkazující na rozhodnutí fanoušků, kteří hlasovali, která varianta skladby bude dokončena) nebo remix "To Be Or Not" projektu Die Alten Maschinen. Dovětky jsou "To sou kluci!" (pokud máte rádi film "Ať žijí duchové!", přijdete si na své), "Barevná hudba theme" nebo a capella výsek hitovky "Pěšáci". DVD plní převážně dokumentační účel, základem je homevideo z natáčení samotné desky. Největší zajímavosti jsou soustředěny do "Soustředění (Hlásná Třebáň)" a "Nahrávání (studio Gui-tón na Deltě)", v nichž nakouknete pod pokličku příprav, včetně kuchařského umění Vládi Bára, hraní s jednotlivými nápady a konče bubenickým experimentem v těsném prostoru letité kuchyňky. Nemálo do sebe má i sekvence z focení na obal "Kluci kde jste?". Dárkem pro radost jsou pak všechny natočené videoklipy z tohoto období, pěkně na jedné hromádce ("Pěšáci", "Splasklé vzpomínky", "Skovka" a "Vítací").
Tata Bojs se reedičního úkolu zhostili zodpovědně, svůj archiv důkladně prohrabali a na disky nasunuli věci, které svou kvalitou záznamu ještě byly publikovatelné. Obohacené vydání "Futuretra" a "Biorytmů" si bez přehnaných fanfár suverénně zaslouží plný počet bodů. "Nanoalbum" a "Kluci kde ste?" nabízejí skromnější menu, ale poodhalení jejich tvůrčího procesu má něco do sebe. A pokud někdo plánuje vydat v blízké době nějaké reedice, měl by si z tohoto kompletu vzít příklad, takhle by to totiž mělo vypadat.
Detailní obsah jednotlivých reedic "MAX": "Futuretro", "Biorytmy", "Nanoalbum", "Kluci kde jste?".
Komentáře