The Strokes si za skoro dvacet let své existence dokázali vybudovat renomé jedné z nejviditelnějších ikon alternativní hudby. Ostatně, jejich prvotina "Is This It" patří k nejvýrazněji reflektovaným a nejhodnotnějším deskám indie scény. Parta kolem Juliana Cablancase se tři roky od vydání poslední nahrávky "Comedown Machine" vrací v plné sestavě a s novým materiálem. Ten bez delšího proma vyšel v podobě EP "Future Present Past" obsahujícím tři písně. Tématem je čas. A to hned na několika rovinách.
V první řadě ho The Strokes tematizují v souvislosti se svou vlastní tvorbou. A proto každá z písní reprezentuje styl desky určitého období. Minulost ztvárněná "Threat Of Joy" připomíná éru "Is This It" (2001), "Room On Fire" (2003) a "First Impressions Of Earth" (2006), zatímco současnost "Angles" (2011) a "Comedown Machine" (2013) zase skladba s názvem "OBLIVIUS". Písní, která na sebe bude strhávat největší pozornost, je ale samozřejmě track odkazující k budoucnosti. Může být chápán jako předzvěst směru, jímž se Newyorčané budou chtít ubírat na příštím plnohodnotném albu. Jde o píseň "Drag Queen" (drag queen je mužská osoba svým vzezřením karikující ženu, většinou pro zábavné účely - symbol falešnosti, přetvářky, potenciální zvrácenosti?), která jako by vypadla z Casablancova vedlejšáku s kapelou The Voidz - je syrová, temná, punkově ukřičená a basou evokuje Hookovy party z Joy Division.
První časová složka, zmiňovaná výše, je... číst dále
The Strokes si za skoro dvacet let své existence dokázali vybudovat renomé jedné z nejviditelnějších ikon alternativní hudby. Ostatně, jejich prvotina "Is This It" patří k nejvýrazněji reflektovaným a nejhodnotnějším deskám indie scény. Parta kolem Juliana Cablancase se tři roky od vydání poslední nahrávky "Comedown Machine" vrací v plné sestavě a s novým materiálem. Ten bez delšího proma vyšel v podobě EP "Future Present Past" obsahujícím tři písně. Tématem je čas. A to hned na několika rovinách.
V první řadě ho The Strokes tematizují v souvislosti se svou vlastní tvorbou. A proto každá z písní reprezentuje styl desky určitého období. Minulost ztvárněná "Threat Of Joy" připomíná éru "Is This It" (2001), "Room On Fire" (2003) a "First Impressions Of Earth" (2006), zatímco současnost "Angles" (2011) a "Comedown Machine" (2013) zase skladba s názvem "OBLIVIUS". Písní, která na sebe bude strhávat největší pozornost, je ale samozřejmě track odkazující k budoucnosti. Může být chápán jako předzvěst směru, jímž se Newyorčané budou chtít ubírat na příštím plnohodnotném albu. Jde o píseň "Drag Queen" (drag queen je mužská osoba svým vzezřením karikující ženu, většinou pro zábavné účely - symbol falešnosti, přetvářky, potenciální zvrácenosti?), která jako by vypadla z Casablancova vedlejšáku s kapelou The Voidz - je syrová, temná, punkově ukřičená a basou evokuje Hookovy party z Joy Division.
První časová složka, zmiňovaná výše, je čistě formální, protože se týká stylů The Strokes, které kapela za dobu své existence vystřídala. Druhou rovinu představují témata písní - Casablancas v nich totiž věnuje pozornost vlastní sebereflexi a svému návratu k The Strokes (= určitá časová prodleva), problémům světa minulého, z kterého je třeba se poučit, a také současného, který svou kapitalistickou podstatou baží jen po zisku a je schopný prodat úplně cokoliv. Skutečnost, že se tyto obrazy objevují v písni reprezentující budoucnost, působí až děsivě prorocky. The Strokes zjevně věnovali lyrické složce EP velkou pozornost, jelikož působí příjemně neexplicitně, ladně, propracovaně a smysluplně.
"Future Present Past" je přes svůj střídmý obsah pestrou koláží, jež protíná tvorbu The Strokes napříč, a zároveň je její jakousi syntézou, cestou k jednotlivým albům. Představuje ale i ochutnávku toho, co v budoucnu od Američanů čekat. Co to bude, sice říct s jistotou a přesně nelze, na základě EP se ale dá tušit, že půjde o nejednolitou a vícevrstevnatou koláž, která navíc překvapí chytrými a společensky kritickými texty. A to jsou rozhodně více než zajímavé vyhlídky.
Komentáře