Zdravý rozum i fyzikální zákony říkají, že vzducholoď z olova se nemůže ve vzduchu udržet dlouho. Ta hudební, britská, rockovými fanoušky dávno svatořečená ale zřejmě skrývá na palubě nějaký tajemný antigravitační přístroj, takže ani se čtvrtým albem dráha jejího letu neklesá, naopak míří k ještě závratnějším výšinám. Folkařské flirtování z trojky sice nenašlo v „runovém albu“ přímého pokračovatele, ale jeho výsledky se na něm přece odrážejí a hovořit o prostém návratu k tvrdšímu soundu prvních dvou desek by bylo trestuhodně zjednodušující. Teď už to není hardrock, folkrock, bluesrock ani progrock, ale jen a jen Led Zeppelin. Všechno v jednom hangáru, všechno tak velkolepé, jak jen může být, aby to ještě byl rock'n'roll a ne vyprázdněný cirkus.
První dvě skladby se přes posluchače převalí tak, že sotva popadá dech. Black Dog uhrane rafinovaným kytarově-rytmickým propletencem, Rock and Roll zase tím, jak prapůvodní dřeň deklarovanou názvem dokáže Pageova kytara zvukově rozepnout k neskromné majestátnosti a přitom se pevně držet kořenů. Svoje folkrockové průzkumy kapela zúročuje v úchvatném tolkienovském eposu The Battle of Evermore, kde Plant pěje v páru se Sandy Denny, bývalou zpěvačkou Fairport Convention, a mandolína Jimmyho Page zhmotňuje ducha starých legend. Stairway to Heaven není jen nejslavnější rocková balada všech dob, je také neoposlouchatelná. Zvolna sílící napětí až k závěrečné extázi, Plantovy... číst dále
Zdravý rozum i fyzikální zákony říkají, že vzducholoď z olova se nemůže ve vzduchu udržet dlouho. Ta hudební, britská, rockovými fanoušky dávno svatořečená ale zřejmě skrývá na palubě nějaký tajemný antigravitační přístroj, takže ani se čtvrtým albem dráha jejího letu neklesá, naopak míří k ještě závratnějším výšinám. Folkařské flirtování z trojky sice nenašlo v „runovém albu“ přímého pokračovatele, ale jeho výsledky se na něm přece odrážejí a hovořit o prostém návratu k tvrdšímu soundu prvních dvou desek by bylo trestuhodně zjednodušující. Teď už to není hardrock, folkrock, bluesrock ani progrock, ale jen a jen Led Zeppelin. Všechno v jednom hangáru, všechno tak velkolepé, jak jen může být, aby to ještě byl rock'n'roll a ne vyprázdněný cirkus.
První dvě skladby se přes posluchače převalí tak, že sotva popadá dech. Black Dog uhrane rafinovaným kytarově-rytmickým propletencem, Rock and Roll zase tím, jak prapůvodní dřeň deklarovanou názvem dokáže Pageova kytara zvukově rozepnout k neskromné majestátnosti a přitom se pevně držet kořenů. Svoje folkrockové průzkumy kapela zúročuje v úchvatném tolkienovském eposu The Battle of Evermore, kde Plant pěje v páru se Sandy Denny, bývalou zpěvačkou Fairport Convention, a mandolína Jimmyho Page zhmotňuje ducha starých legend. Stairway to Heaven není jen nejslavnější rocková balada všech dob, je také neoposlouchatelná. Zvolna sílící napětí až k závěrečné extázi, Plantovy tajuplné verše, něha přecházející v neurvalé hromobití... Některé písně se snad mohly stát slavnými nějakou šťastnou náhodou, tahle ale určitě ne.
Až rozverně zní po takovém představení rajcovní groove v následující Misty Mountain Hop přibarvený elektrickým pianem Johna Paula Jonese a elegantně se vysmekávající smrtícím Bonhamovým úderům. Rytmus je zásadním stavebním kamenem i pro Four Sticks, kterou pohání transovní víření bicích a zacykleného kytarového riffu a páru z ní upouští psychedelicky rozpínavé pasáže. Akustické uvolnění přináší Going to California, druhá reminiscence na folkové nálady třetího alba. A samozřejmě nechybí ani přímý odkaz k blues. When the Levee Breaks je přepracovanou verzí písně od velmistryně žánru Memphis Minnie, ale Led Zeppelin jí zcela nepřekvapivě vtiskli naprosto originální vyznění. Bonhamovy bicí duní jako Thorovo kladivo, foukací harmonika s kytarou se převalují jako ničivá povodeň, o níž tu běží.
Zeppelínská čtyřka (ale platí to vlastně pro celou tvorbu kapely) je jedním z mála alb, které dokážou smířit vyznavače kultivované složitosti všelijakých progresivních směrů i milovníky surové rockové prahmoty, tábory, které zřídka nacházejí společnou řeč. Hudba Led Zeppelin dokáže zahrnout oba póly. Kompozicemi na tomto albu povýšila skupina rock'n'roll do šlechtického stavu. A je to aristokracie mladá, vitální a energická, nikoli vyžilá a degenerovaná.
03.06.2022 - 8:18 | Acid3P
Najlepšia skladba na albume? Jednoznačne When the Levee Breaks! Urobiť taký groove a ešte to reznúť harmonikou, veď to je definícia alternatívnej hudby do najbližších desaťročí. V tom tkvie aj sila a čaro Led Zeppelin. V neočakávaných polohách sú muzikantsky enormne zaujímavý. To dokazujú aj ďalšie neštandardné skadby z tohto albumu ako Going to California, Misty Mountain Hop no a samozrejme Stairway To Heaven. V ortodoxných maskulínnych hard rockových songoch sú pomerne nudný. Dovolím si tvrdiť, že Queen ich so svojim melodickým a dynamicky hravým hard rockom v období 70´s hravo valcujú. Prínos a originalita Led Zeppelin sú však nepopierateľné.
#47 Uncut Magazine - 200 Greatest Albums Of All Time
20.07.2020 - 12:26 | Meca76
Štvrtý album Led Zeppelin vyšiel v novembri 1971. Dodnes je pokladaný za jeden z hlavných diel rockovej histórie.
Patrí medzi albumy, v ktorých skladby sú hrané v rádiách zameraných na klasickú rockovú produkciu, a sú na ňom také ikony tohto žánru ako je skladba Black Dog , či Stairway to Heaven.
Okrem spomenutej dvojice piesní ma veľmi zaujali aj výborné Rock and Roll, Going to California a posledná When the Levee Breaks.
Stará veľmi dobrá rocková klasika, ktorá ani po dlhých rokoch neomrzí !
26.08.2014 - 23:27 | Katzenklo
Čtvrtá bezejmenná deska Led Zeppelin je mnohými kritiky i fanoušky považovaná za jejich nejpodařenější. Skupina byla revoluční nejen v hudbě, ale i v oblasti obalů - na něm nikde není uvedeno jméno alba ani kapely, nalezneme zde jen obrázek tajemně podivného staříka, jehož údajně ztvárnil sám kytarista Jimmy Page. Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let byl soubor na absolutním vrcholu tvůrčích sil, z jeho prvních alb čišelo mnoho zajímavých a originálních nápadů. Na "čtyřku" umístili pánové takové skvosty jako "Black Dog", "Rock and Roll", něžnou "Going to California" a nepochybně kultovní, ale především pro Roberta Planta již značně ohranou baladu "Stairway to Heaven". Snad netřeba zdůrazňovat, jak úžasně sehraný kvartet tato skupina byla; kdo je dosud neslyšel, měl by to hned napravit.