Když čtveřice z L. A. v roce 2009 vydávala své druhé album "Get Color", byla pevně usazená v undergroundové scéně. Už tenkrát ale měla jednou nohou nakročeno do jiné ligy. Štace po malých klubech HEALTH vyměnili za předskakování velikánům Nine Inch Nails, jejichž show podle části publika dokonce předčili v syrové živelnosti, a tak se o nich brzy začalo mluvit jako o objevech roku. Základem tehdejšího zvuku projektu byla kombinace noise-rockového běsnění s popovými prvky, dominujícími zejména vokálům, a elektronikou. Tedy stejná receptura, jakou skupina použila i na aktuální nahrávce. Oproti minulosti však HEALTH povolili uzdu své slabosti pro synťáky a po několikaleté pauze se nevrací v pozici rockerů, ale spíše matadorů novodobé elektronické scény.
Formace už dříve dala jasně najevo, jakým směrem ji to táhne, spoluprací s Crystal Castles, pro které vytvořila šťavnatý remix pecky "Suffocation", a kultovním soundtrackem ke hře "Max Payne". Proměna, kterou prošla a zaznamenala ji na "Death Magic", tak není nijak překvapivá a lze ji chápat jako vyústění dosavadního vývoje. Co však zaskočí, je radikálnost transformace. Zběsilost, s jakou mají HEALTH ve zvyku podnikat své hlukové výboje, sice zůstává, po vrstvě špíny, která kdysi ulpívala na všem, na co sáhli, ale najednou není ani památky. Namísto bandy partyzánů tak máte pocit, že na vás útočí moderně vyzbrojená speciální jednotka.
Celému albu vládne chladná krása perfekcionistické... číst dále
Když čtveřice z L. A. v roce 2009 vydávala své druhé album "Get Color", byla pevně usazená v undergroundové scéně. Už tenkrát ale měla jednou nohou nakročeno do jiné ligy. Štace po malých klubech HEALTH vyměnili za předskakování velikánům Nine Inch Nails, jejichž show podle části publika dokonce předčili v syrové živelnosti, a tak se o nich brzy začalo mluvit jako o objevech roku. Základem tehdejšího zvuku projektu byla kombinace noise-rockového běsnění s popovými prvky, dominujícími zejména vokálům, a elektronikou. Tedy stejná receptura, jakou skupina použila i na aktuální nahrávce. Oproti minulosti však HEALTH povolili uzdu své slabosti pro synťáky a po několikaleté pauze se nevrací v pozici rockerů, ale spíše matadorů novodobé elektronické scény.
Formace už dříve dala jasně najevo, jakým směrem ji to táhne, spoluprací s Crystal Castles, pro které vytvořila šťavnatý remix pecky "Suffocation", a kultovním soundtrackem ke hře "Max Payne". Proměna, kterou prošla a zaznamenala ji na "Death Magic", tak není nijak překvapivá a lze ji chápat jako vyústění dosavadního vývoje. Co však zaskočí, je radikálnost transformace. Zběsilost, s jakou mají HEALTH ve zvyku podnikat své hlukové výboje, sice zůstává, po vrstvě špíny, která kdysi ulpívala na všem, na co sáhli, ale najednou není ani památky. Namísto bandy partyzánů tak máte pocit, že na vás útočí moderně vyzbrojená speciální jednotka.
Celému albu vládne chladná krása perfekcionistické produkce vlastní současné IDM scéně, což fanoušky, kteří u rockových projektů s přesahem do elektroniky kladou důraz na kytarovou stranu mince, může odradit. Jiné ale zároveň získat, a to tím spíše díky věhlasným jménům, která se na "Death Magic" podílela. Ať už je to producent The Haxan Cloak, který se kvůli spolupráci s Björk nakonec podepsal pouze pod tracky "Salvia" a "Victim", nebo Arca s Evianem Christem z týmu kolem Kanyeho Westa a jeho revolučního dítěte "Yeezus".
Musí se nechat, že HEALTH se podařilo vystavět mimořádně hutnou atmosféru, která je na mnoha místech "Death Magic" prakticky všepohlcující. Kulometná palba, zásahy elektrickým proudem a futuristicky laděná industriální řežba tnou do živého a ještě dlouho člověku díky neúprosným beatům proudí v krvi. Při hledání inovativního výrazu se ale bohužel v příliš velké míře prosadila také stará známá klišé. To odnesly zejména vokály - přeslazené, zbytečně fixované na melodické linky a syntetické tak, že si nezadají ani s takovými Pet Shop Boys.
Těžko říct, zda kombinace hypermoderního zvuku a retro prvků je tvůrčí záměr, nebo projev toho, že se HEALTH dostali do slepé uličky. Silně kontrastní provedení spolu zkrátka nerezonuje příjemně ani přesvědčivě. Například v opojně vzletné písničce "L.A. Looks" a singlu "Stonefish" se oba protipóly harmonicky setkaly, podobných momentů ale album nabízí poskrovnu. Zvukové experimenty, které mají být páteří nahrávky, tak nevynikají kýženě drtivou silou a vyčnívají z uniformních synt-popových mantinelů. Škoda.
Vzhledem k tomu, že novinka znamená pro HEALTH především důležitý mezník na jejich hudební dráze, je fér nad neúplně splněnými očekáváními přimhouřit oko a vnímat nahrávku jako pootevřené dveře do slibné budoucnosti. Naživo skupina navíc štědře doplňuje své sety také o materiál z prvních dvou desek, takže fanoušci, kteří si nejsou jistí, zda vzít "Death Magic" na milost, nemusí nad čtveřicí lámat hůl.
Zkouška ohněm na české půdě HEALTH čeká již 17. října, kdy svou novou tvář představí v klubu MeetFactory.
02.09.2015 - 15:10 | martin
Živě jsou HEALTH atomovka - radioaktivní, zběsilí, agresivní. Na albu to nějak nefunguje, chvílemi ta tucka připomene ultrapitomé Scooter, chemii se na placku přenést nepovedlo.