Tvorba dua Matmos přitahuje pozornost i bez toho, abyste z ní slyšeli jedinou notu. Stačí, když v nějakém článku narazíte na popis konceptů, které se za jejich deskami skrývají. Zdaleka přitom nejde jen o zvuky z operačních sálů, ze kterých Drew Daniel a M. C. Schmidt poskládali své nejslavnější album A Chance to Cut Is a Chance to Cure. Na desce The Rose Has Teeth in the Mouth of a Beast vzdávali hold prominentním LGBT osobnostem prostřednictvím hudebních portrétů, které nějak odrážely úryvek z díla nebo epizodu ze života portrétovaného. Na EP Ganzfeld a následném albu The Marriage of True Minds zase zkoumali možnosti telepatického přenosu informací. Výsledné nahrávky vznikly na základě informací pokusných osob, které Daniel se Schmidtem vystavili smyslové deprivaci a poté se jim pokusili telepaticky předat popis celého konceptu.
V porovnání s výše uvedenými příklady je pozadí vzniku nové desky Matmos vlastně docela ordinérní: dvojice zas jednou pracovala s reálnými nalezenými zvuky. V hlavní roli se tentokrát namísto lékařů, pacientů a jejich tělesných schránek ocitla automatická pračka – konkrétně model Ultimate Care II od firmy Whirlpool, který dal nahrávce i jméno. Veškeré srovnání s lékařským albem A Chance to Cut končí už u metody. Místo kombinace elektroniky s avant-jazzovými postupy, kde měly kromě oněch medicínských zvuků své místo i nástroje jako saxofon, kytara nebo bicí, a dokonce tu místy zazněl též nějaký ten vokál, nastavují Matmos... číst dále
Tvorba dua Matmos přitahuje pozornost i bez toho, abyste z ní slyšeli jedinou notu. Stačí, když v nějakém článku narazíte na popis konceptů, které se za jejich deskami skrývají. Zdaleka přitom nejde jen o zvuky z operačních sálů, ze kterých Drew Daniel a M. C. Schmidt poskládali své nejslavnější album A Chance to Cut Is a Chance to Cure. Na desce The Rose Has Teeth in the Mouth of a Beast vzdávali hold prominentním LGBT osobnostem prostřednictvím hudebních portrétů, které nějak odrážely úryvek z díla nebo epizodu ze života portrétovaného. Na EP Ganzfeld a následném albu The Marriage of True Minds zase zkoumali možnosti telepatického přenosu informací. Výsledné nahrávky vznikly na základě informací pokusných osob, které Daniel se Schmidtem vystavili smyslové deprivaci a poté se jim pokusili telepaticky předat popis celého konceptu.
V porovnání s výše uvedenými příklady je pozadí vzniku nové desky Matmos vlastně docela ordinérní: dvojice zas jednou pracovala s reálnými nalezenými zvuky. V hlavní roli se tentokrát namísto lékařů, pacientů a jejich tělesných schránek ocitla automatická pračka – konkrétně model Ultimate Care II od firmy Whirlpool, který dal nahrávce i jméno. Veškeré srovnání s lékařským albem A Chance to Cut končí už u metody. Místo kombinace elektroniky s avant-jazzovými postupy, kde měly kromě oněch medicínských zvuků své místo i nástroje jako saxofon, kytara nebo bicí, a dokonce tu místy zazněl též nějaký ten vokál, nastavují Matmos na novince méně přístupnou tvář.
Samotný fakt, že album tvoří jediná skladba, naznačuje jisté zvážnění dvojice, která i ve svých nejexperimentálnějších polohách nikdy nezapomínala na jakési spiklenecké pomrkávání na posluchače. To na Ultimate Care II představuje třeba zarámování desky neupravovanými zvuky odkazujícími na zahájení a ukončení pracího cyklu. Všechno ostatní, co se během osmatřiceti minut odehrává, je poskládáno ze zvuků různě modulovaných, přearanžovaných a jinak upravovaných. Nejvýraznější části desky jsou ty, kde Matmos z mechanických úderů bubnu pračky budují hypnotické rytmy evokující africké bubnování. Jediná melodická pasáž přichází až v pětadvacáté minutě, zbytek se dá připodobnit k velmi rozvolněné IDM – jsou tu momenty jak od Autechre, ona melodická linka dá vzpomenout na Boards of Canada, jinde zas mechanický beat připomene tvorbu Howieho B.
Vlastně je až překvapující, na kolik způsobů dokáží Matmos zdrojový materiál použít a jak velkou škálu emocí jsou jeho manipulací schopni vyvolat. Nabízí se srovnání se sedmnáct let starou deskou At Home with Alp projektu Alp, která byla podobně jako Ultimate Care II poskládána ze zvuků vydávaných různými domácími spotřebiči. V jejím případě se však reálné zvuky přetavovaly v táhlé ambientní textury, zatímco přístup Matmos je více muzikální a navzdory dřívější zmínce o jisté vážnosti tohoto projektu i mnohem hravější. Navíc je album Ultimate Care II typický grower, tedy deska, u níž opakovaný poslech odkrývá nové a nové detaily, kterých jste si dříve nebyli vědomi.
Recenze vyšla v časopise Full Moon #58.
Komentáře