Jednadvacet písní? Ano, slyšíte správně. Tomáš Klus je megaloman, tedy alespoň pokud jde o počet položek na albu. Ale v tom dobrém slova smyslu. Každá skladba v tracklistu "SpOlu" má totiž své pevné místo. Pestrá, vyvážená, neodbytá, opravdová, osobní až intimní, i tak by se dala definovat celá deska. Může se zdát, že několik songů navzájem definuje tutéž věc, ale je to skutečně jen zdání. Láska může být opěvována na tisíc způsobů. A Klus své album zasvěcuje lásce k milované ženě a svým třem dětem.
Na jeho diskografii je vidět, jakými životními etapami právě prochází, co u nich prožívá a jak se cítí. Podobně jako v případě jeho předchozích desek i tato je koncepční. Emoce z jeho textů prosakují jak nejmokřejší inkoust pijákem. Je to upřímná zpověď kluka, který za rok bude atakovat Kristova léta a který se proměnil ze zadumaného písničkáře, který má touhu moralizovat, ve vyrovnaného muže, který má jasně definované životní priority a ví, co od života chce.
Klus vždy patřil k těm, co se nebojí projevit city, nejen když je s něčím nespokojený, ale i když zažívá stavy spokojenosti. Ty momentálně převažují. Středem vesmíru je pro něj momentálně rodina, které se nebojí projevit své nejhlubší emoce, a to bez ostychu, veřejně, písněmi. Víc než kdy jindy je Tomáš na "SpOlu" čitelný a uchopitelný, do jeho pocitů se dokáže vžít snad každý, kdo jednou miloval. To, jakou podobu bude kolekce mít, naznačil hudebník... číst dále
Jednadvacet písní? Ano, slyšíte správně. Tomáš Klus je megaloman, tedy alespoň pokud jde o počet položek na albu. Ale v tom dobrém slova smyslu. Každá skladba v tracklistu "SpOlu" má totiž své pevné místo. Pestrá, vyvážená, neodbytá, opravdová, osobní až intimní, i tak by se dala definovat celá deska. Může se zdát, že několik songů navzájem definuje tutéž věc, ale je to skutečně jen zdání. Láska může být opěvována na tisíc způsobů. A Klus své album zasvěcuje lásce k milované ženě a svým třem dětem.
Na jeho diskografii je vidět, jakými životními etapami právě prochází, co u nich prožívá a jak se cítí. Podobně jako v případě jeho předchozích desek i tato je koncepční. Emoce z jeho textů prosakují jak nejmokřejší inkoust pijákem. Je to upřímná zpověď kluka, který za rok bude atakovat Kristova léta a který se proměnil ze zadumaného písničkáře, který má touhu moralizovat, ve vyrovnaného muže, který má jasně definované životní priority a ví, co od života chce.
Klus vždy patřil k těm, co se nebojí projevit city, nejen když je s něčím nespokojený, ale i když zažívá stavy spokojenosti. Ty momentálně převažují. Středem vesmíru je pro něj momentálně rodina, které se nebojí projevit své nejhlubší emoce, a to bez ostychu, veřejně, písněmi. Víc než kdy jindy je Tomáš na "SpOlu" čitelný a uchopitelný, do jeho pocitů se dokáže vžít snad každý, kdo jednou miloval. To, jakou podobu bude kolekce mít, naznačil hudebník už loňským duetem "A pak" se svojí ženou Tamarou. Ta byla múzou a je neodmyslitelnou součástí aktuální desky. Spolupodílela se například také na textu "Muži se ženou". Klus na aktuální desce totiž obhajuje fakta, kterými nás zasypal při "Proměnamě". Jeho proměna v milujícího manžela a otce tří dětí je dokonána.
Tomáš Klus je a stále bude písničkář, který umí kouzlit a hrát si se slovy (jak v mnohovýznamových názvech písní, tak i v jejich textech…) a lehce koketovat se žánry. Od klidných balad typu "Alfréd" přes rockovou "Hlasymse", taneční "Mořeplavce", countryovku "Flusnu" až po hospodskou vyřvávačku "Muži se ženou". I Cílové skupině se tu dostalo více prostoru, může tak ukázat svůj hudební um.
Hned v úvodní "Malý vítr" zpívá Klus o sobě, jak dospěl z dítěte v muže s názory, který by byl vděčný za to, kdyby ho mohl vidět táta, o kterého v dětství přišel. "Tichá voda" prozrazuje, že štěstí máme sami v rukou a jen na nás záleží, jak s ním naložíme, a že se nemáme bát se projevit a jít si za ním. Snění o manželském životě a rodině opěvuje v "OníTi". V "Mořeplavci" se odráží, jaký vede život, když jezdí po koncertech (na moře) a pak se vrací domů (na pevninu). V úvodu je slyšet Alfrédovo zvolání a v závěru je zakomponovaný úryvek ze zlidovělé "Japonečky".
Dětem jsou zasvěcené písně "Víla" a "Alfréd". "Víla" popisuje chvíle a pocity, kdy nemůžou být všichni spolu, o tom je i "Masám", kde Tomáš vyznává lásku rodině a popisuje, jak mu chybí, když není s ní. "Alfréd" je oslava příchodu nového dítěte do rodiny. "Potušení" i "Apak" vysvětluje, jak byl hudebník přelétavý, než potkal svou vysněnou, a jak vše potom nabralo na jiných obrátkách. Až by se dalo říci, že se jedná o vystřízlivění z opojení krásy jiných žen. Chorálově ztřeštěná "Karavan" prošpikovaná nataženými Tomášovými vokály vypráví o společné cestě životem.
Po "Masám" se album láme, opěvování lásky střídá přemýšlení nad společností. Klus podněcuje posluchače, aby se nebáli promluvit, a přeje si, ať je nám všem líp na světě a dokážeme žít spolu. "Tuponi" a "SvětloAtma" jsou klasickými prototypy o mluvení mezi sebou, o čemž je vlastně i celý koncept desky: zbavit se strachu promluvit, hlavně o tom, co nás pálí. Především "SvětloAtma" je filozofické uvažování nad budoucností lidstva. "Hlasymse" jde ve stejných šlépějích, jen zde písničkář dává prostor k argumentaci protistraně, která se chce bít. "Achjo" je o strachu promluvit a názorovém splynutí s davem a přitakání na cizí názor. "První doba popovodní" mapuje nerovnoměrně rozdělenou společnost.
Tak trochu odjinud jsou hravá "Haruki" o knížkách a o tom, jak je důležité číst mezi řádky, slovní hříčka "Muži se ženou" je pak vtipně zakomponovaná. Desku uzavírá živák "Flusnu", který napsal technik Jan Jelen a který jsme doteď mohli znát jen díky koncertům. Píseň tak uzavírá pestré album, které ani po hodině poslechu neomrzí. Tomáš Klus na něm dokazuje, že i přes momentální radostné období umí stát nohama pevně na zemi.
Komentáře