Durham v Severní Karolíně může klidně bejt pěkná díra, ale John Darnielle je stejně můj hrdina. Že se jím stal teprve někdy předloni s deskou The Life of the World to Come, mě možná usvědčuje z dlouhodobý neznalosti, nicméně tuhle folkovou hanbu unesu. The Mountain Goats mám rád a jsem ochotnej za to trošku trpět.
Někdy těsně před půlkou devadesátek jsme byli blbí kluci v druháku na gymplu s ambicí dostat se s kapelou do pětky těch nejlepších na Praze 8. Měli jsme dojem, že to nedotáhneme nikam, dokud nenašetříme na čtyřstopák Fostex. Na něj jsme plánovali nahrát geniální demo, ze kterýho si měli sednout na zadek úplně všichni a v první řadě ty holky, které stály pod podiem během našeho koncíku na školní akademii. Ve stejný době, jenom na jiný polokouli, nahrával John Darnielle svoje první desky na dvojče Panasonic RX-FT500. Navzdory desítkám omezení, který logicky musely poznamenat proces nahrávání písniček na ten panasoňáckej boombox, kterým jsme my, český kluci, pohrdnuli, je už na releasech The Mountain Goats slyšet všechno důležitý: jednoduchej, ale spolehlivej doprovod akustický kytary a zpěv s typickým vibrátkem. K letošnímu roku je těch dlouhohrajících vinylů, kazet a cédéček devatenáct, vedle ještě větší hromady ípíček, sedmipalců, jednostrannejch dvanáctipalců, digitálních downloadů a dalších špílců. Čerstvé album se jmenuje All Eternals Deck a Darnielle s ní přeskočil od 4AD k Merge.
Přeskoků je kolem posledních The... číst dále
Durham v Severní Karolíně může klidně bejt pěkná díra, ale John Darnielle je stejně můj hrdina. Že se jím stal teprve někdy předloni s deskou The Life of the World to Come, mě možná usvědčuje z dlouhodobý neznalosti, nicméně tuhle folkovou hanbu unesu. The Mountain Goats mám rád a jsem ochotnej za to trošku trpět.
Někdy těsně před půlkou devadesátek jsme byli blbí kluci v druháku na gymplu s ambicí dostat se s kapelou do pětky těch nejlepších na Praze 8. Měli jsme dojem, že to nedotáhneme nikam, dokud nenašetříme na čtyřstopák Fostex. Na něj jsme plánovali nahrát geniální demo, ze kterýho si měli sednout na zadek úplně všichni a v první řadě ty holky, které stály pod podiem během našeho koncíku na školní akademii. Ve stejný době, jenom na jiný polokouli, nahrával John Darnielle svoje první desky na dvojče Panasonic RX-FT500. Navzdory desítkám omezení, který logicky musely poznamenat proces nahrávání písniček na ten panasoňáckej boombox, kterým jsme my, český kluci, pohrdnuli, je už na releasech The Mountain Goats slyšet všechno důležitý: jednoduchej, ale spolehlivej doprovod akustický kytary a zpěv s typickým vibrátkem. K letošnímu roku je těch dlouhohrajících vinylů, kazet a cédéček devatenáct, vedle ještě větší hromady ípíček, sedmipalců, jednostrannejch dvanáctipalců, digitálních downloadů a dalších špílců. Čerstvé album se jmenuje All Eternals Deck a Darnielle s ní přeskočil od 4AD k Merge.
Přeskoků je kolem posledních The Mountain Goats vícero. Ten, co mě pobavil nejvíc, spočívá v povolání Erika Rutana (Morbid Angel, Hate Eternal) jako producenta. Johnova mnohokrát proklamovaná slabost pro metal vylezla po letech najevo i na jeho vlastní desce, i když nenápadně – velkej Erik produkoval jen některý písničky, ale od těch druhejch je, podle mě, nepoznáte. Snad jen že hlavní slovo má přehlednost a skoro krystalická čistota všech zvuků, co se na desce objeví, ale to se dá vlastně říct už o The Life of the World to Come. Je něco jinak?
Určitě – třeba téma se drobet změnilo. Tracky už nemaj biblický odkazy přímo v názvech, což byla věc, která z předchozího alba udělala zajímavej interaktivní úkol pro biblistu-amatéra. Prolinkování lze tentokrát stopovat spíš mezi řádkama. Jasně, když budete hledat pozorně, najdete leccos. Pořád jsou to ovšem The Mountain Goats, nic není vystrčený holým zadkem ven bez metafory. Písničky si užijete, i když se necejtíte na Darniellem vychvalovanej dokument Centuries of Torment (čtyři gore hodiny o Cannibal Corpse) nebo na hororový béčko Burnt Offerings.
Damn These Vampires je totiž bezvadnej, pomalu se rozvíjející otvírák, Birth of Serpents hitovka s mojí oblíbenou lajnou „see that young man, that dwells in his body like an uninvited guest“, Estate Sale Sign je zas nejpunkovější folková jízda za posledních pár let – a tak bych mohl klidně pokračovat. Ale proč bych to dělal? To hlavní jsem už stejně řekl. John Darnielle je můj hrdina a v mý partě snů stojí vedle borců jako je David Bazan, Damien Jurado, Glen Galloway a Josh T. Pearson. S touhle deskou je to potvrzený razítkem z karolínský brambory.
(Pro Full Moon #12 - zkráceno.)
Komentáře