"Lioness: Hidden Treasures" je důstojným názvem. Že Amy Winehouse byla lvice, víme už dlouho, i když ono to predátorské přízvisko není až tak výstižné. Podle všeho jí bojování s osobními problémy moc nešlo, jinak by nejspíše nežila ani nedopadla tak rock'n'rollově. A nedošla by asi ke všem těm látkám, kdyby nebylo obrovského smutku. S tím se vypořádávala kromě různých opájení i svou osobitou tvorbou. Kdyby ten smutek totiž nežila, nedala by nám možná ani jedno ze svých dvou alb, která dobyla svět tím, jak jsou, na férovku, otevřená. Jsou to desky drzé, sarkastické, deprimující, zároveň i hravé, odvážné a nejvíce ze všeho pak intimní.
Kdyby Amy ten nápor několika posledních let byla zvládla, slyšeli bychom více. Takhle máme dnes v ruce jen sbírku několika nevydaných kousků. Songy pečlivě vybírali producenti Salaam Remi a Mark Ronson pod dozorem rodiny Winehousů. Údajně poslouchali tisíce hodin záznamů zpěvu Amy a několik písní slepili tak, jak se domnívají, že by to Winehouse chtěla. Remi přiznal, že nejhorší na tom bylo slyšet konverzace mezi tejky, byli za ta léta dobří přátelé. Zároveň se dušoval, že Amy se v budoucnu rozhodně nepřihodí to, co nebohému Tupacu Shakurovi (vyšlo mu posmrtně sedm alb od roku 1996). Uvidíme, co v následujících letech uslyšíme.
Deska nabídne poslední song, který Amy nahrála, duet s Tonym Bennettem "Body And Soul", který se objevil v září na jeho narozeninové desce "Duets II". Ten se ostatně téměř... číst dále
"Lioness: Hidden Treasures" je důstojným názvem. Že Amy Winehouse byla lvice, víme už dlouho, i když ono to predátorské přízvisko není až tak výstižné. Podle všeho jí bojování s osobními problémy moc nešlo, jinak by nejspíše nežila ani nedopadla tak rock'n'rollově. A nedošla by asi ke všem těm látkám, kdyby nebylo obrovského smutku. S tím se vypořádávala kromě různých opájení i svou osobitou tvorbou. Kdyby ten smutek totiž nežila, nedala by nám možná ani jedno ze svých dvou alb, která dobyla svět tím, jak jsou, na férovku, otevřená. Jsou to desky drzé, sarkastické, deprimující, zároveň i hravé, odvážné a nejvíce ze všeho pak intimní.
Kdyby Amy ten nápor několika posledních let byla zvládla, slyšeli bychom více. Takhle máme dnes v ruce jen sbírku několika nevydaných kousků. Songy pečlivě vybírali producenti Salaam Remi a Mark Ronson pod dozorem rodiny Winehousů. Údajně poslouchali tisíce hodin záznamů zpěvu Amy a několik písní slepili tak, jak se domnívají, že by to Winehouse chtěla. Remi přiznal, že nejhorší na tom bylo slyšet konverzace mezi tejky, byli za ta léta dobří přátelé. Zároveň se dušoval, že Amy se v budoucnu rozhodně nepřihodí to, co nebohému Tupacu Shakurovi (vyšlo mu posmrtně sedm alb od roku 1996). Uvidíme, co v následujících letech uslyšíme.
Deska nabídne poslední song, který Amy nahrála, duet s Tonym Bennettem "Body And Soul", který se objevil v září na jeho narozeninové desce "Duets II". Ten se ostatně téměř neplánovaně stal oficiálním prvním singlem alba. Tím druhým a zároveň, docela paradoxně, prvním singlem této muzikantky od roku 2007 je předělávka šedesátkového "Our Day Will Come", která kompilaci "Lioness: Hidden Treasures" i otevírá. Je zvláštní. Po několika posleších je to moc fajn a velice vhodné k filozofování. Kromě prvků reggae vás možná učaruje svým způsobem pozitivním poselstvím.
Na albu najdete hned několik výborných kousků. Stylovým je hořkosladká a poetická píseň "Between The Cheats", mistrovský kus. Amy měla výborný vkus v hudbě, potrpěla si na upřímné verše těch klasických šedesátek. Jedním z jejích nejoblíbenějších songů byl prý song "He Hit Me (It Felt Like A Kiss)" newyorských The Crystals, poslech tady. Tato překrásná a kontroverzní píseň vyšla v raných šedesátých letech a způsobila mimochodem kvůli své "upřímnosti" nemalé pozdvižení, tehdejšímu lidu se zjevně moc nelíbilo téma domácího násilí. Chtěl jsem dojít jenom k tomu, že z "Between The Cheats" možná ucítíte ten podobný a nejspíše dosud specificky nepojmenovaný pocit.
Dalším klenotem na této sbírce je v tomto roce nahraný song "Will You Still Love Me Tommorow?", jehož veleslavný originál v podání The Shirelles rotuje od roku 1960. Možná jste slyšeli i jinou verzi této písně v podání samotné Winehouse. Ta se objevila v roce 2004 na soundtracku "Bridget Jones: The Edge Of Reason" a byla taky přinejmenším povšimnutí hodná. Mohla za to její osobitá jazzovější-uvolněnější interpretace, vláčné tempo, žesťový doprovod a víceméně akustický kabát. Pokud neznáte, poslech tady. Letošní verze songu je překrásná. Ronson ji udělal tak, aby poctil Amy, i když se původně nechtěl do práce na posmrtné desce Winehouse vůbec pustit. "Řekl jsem napoprvé 'ne'. Nebyl jsem smířený s tou ztrátou, byla mi moc blízká. Ale když jsem slyšel vokál nahraný do tohoto songu, uvědomil jsem si, že je to úplně úžasné a mohl bych z toho udělat něco výjimečného, co by se Amy líbilo." Byla by určitě pyšná.
Je škoda, že hned, když zatlačíte (anebo utřete) slzu po tomto úchvatném kousku, který bude mimochodem v březnu třetím singlem alba, začne hrát "Like Smoke". Nudná a nijaká splácanina s omezeným dosahem. Nevadí mi Nas a neporadím, jestli ho tam Winehouse chtěla, anebo jestli Remi jenom něco uvařil z vody. Je to takový nepodarek, že se nevyplatí nad ním ani pozastavovat.
Potěší vás (další) odlišná verze slavné "Valerie", předělávka legendární bossa-novy "Garota de Ipanema" (alias "The Girl From Ipanema"), původní verze "Wake Up Alone", a když to celé zobecním, s největší pravděpodobností si na této kompilaci něco najdete. Amy Winehouse má stále publikum - v Německu bylo album za první týden zlaté, v Anglii debutovalo na jedničce... a opravdu věřím, že to není jen proto, že je mrtvá.
Ačkoliv se zprvu jevil nápad vydání "sbírky demo snímků a dalších nevydaných kousků tak brzo" jako nerozumný, výsledek je slušný. Její rodina a blízcí přátelé se tohoto úkolu zhostili výborně, důstojně a zůstali soudní. Poslech "Lioness: Hidden Treasures" vám něco i dá. A dá něco i lidem, kteří budou v budoucnosti hledat pomoc v nadaci Amy Winehouse Foundation - z každého prodaného nosiče dostane tato charita libru. A pomáhat bude "mladým lidem, kteří jsou v nouzi", závislým a všelijakým problémovým, třeba takovým, jako byla Amy.
Komentáře