Když se nahrávka "Dýrð í dauðaþögn" objevila na pultech prodejen, prý si ji hned koupil každý desátý Islanďan a stala se z ní jedna z nejlépe prodávaných prvotin v jejich historii. Ásgeir Trausti Einarsson tedy bez problémů, snadno a rychle, rozšířil tamní hudební rodinu a záhy si ho začala všímat i média mimo hranice této muzikantské velmoci. S pomocí se pak ohlásil John Grant (ten vystoupí na letošních Colours Of Ostrava), který vypomohl s překladem textů do angličtiny a přezpívané album "In The Silence" začalo získávat reálné kontury - loni pak stihlo vyjít digitálně, letos i fyzicky. Na Record Store Day pak Ásgeir nachystal vinylový singl s novinkovou "Here It Comes" (ta může naznačovat, jak bude znít jeho nový materiál) a na b-straně je úchvatný cover "Heart-Shaped Box", originál vypůjčený od Nirvany.
Ale zpátky k "In The Silence". To má své malé unikum: Ásgeir na něm zhudebnil texty svého otce Einara George Einarssona, které by možná zůstaly jen tak ležet v šuplíku bez povšimnutí. V nich se odkrývá poetika této krajiny, zdejší emotivní dřeň v kontrastu s civilními, životními postřehy - ty natolik očarovaly jeho syna, že se je nakonec rozhodl zhudebnit. Toto vše se naštěstí podařilo uchovat i v překladech, John si na nich dal záležet a zdá se, že nemálo komunikoval s rodilými mluvčími. Další texty pak pocházejí ze sbírky Júlíuse Aðalsteinn Róbertssona. Na misce vah se pak nabízí úvaha, zda lze mladému talentu všechny tyto myšlenky... číst dále
Když se nahrávka "Dýrð í dauðaþögn" objevila na pultech prodejen, prý si ji hned koupil každý desátý Islanďan a stala se z ní jedna z nejlépe prodávaných prvotin v jejich historii. Ásgeir Trausti Einarsson tedy bez problémů, snadno a rychle, rozšířil tamní hudební rodinu a záhy si ho začala všímat i média mimo hranice této muzikantské velmoci. S pomocí se pak ohlásil John Grant (ten vystoupí na letošních Colours Of Ostrava), který vypomohl s překladem textů do angličtiny a přezpívané album "In The Silence" začalo získávat reálné kontury - loni pak stihlo vyjít digitálně, letos i fyzicky. Na Record Store Day pak Ásgeir nachystal vinylový singl s novinkovou "Here It Comes" (ta může naznačovat, jak bude znít jeho nový materiál) a na b-straně je úchvatný cover "Heart-Shaped Box", originál vypůjčený od Nirvany.
Ale zpátky k "In The Silence". To má své malé unikum: Ásgeir na něm zhudebnil texty svého otce Einara George Einarssona, které by možná zůstaly jen tak ležet v šuplíku bez povšimnutí. V nich se odkrývá poetika této krajiny, zdejší emotivní dřeň v kontrastu s civilními, životními postřehy - ty natolik očarovaly jeho syna, že se je nakonec rozhodl zhudebnit. Toto vše se naštěstí podařilo uchovat i v překladech, John si na nich dal záležet a zdá se, že nemálo komunikoval s rodilými mluvčími. Další texty pak pocházejí ze sbírky Júlíuse Aðalsteinn Róbertssona. Na misce vah se pak nabízí úvaha, zda lze mladému talentu všechny tyto myšlenky uvěřit a nebrat je za nějakou všeobecnou mantru. Zevrubnou sondou (po několikátém poslechu) se vykrystalizuje fakt, že výsledek s decentní citlivostí ctí původní atmosféry myšlenek a Ásgeir jim jen vštěpil realistickou tvář. "Kings And Cross" tak snadno zabrnká na magičnost daného momentu.
Všech deset písniček se pohybuje na hraně folku s elektronickým základem; "Torrent" chvilkově zabrnká i na rockovou strunu. "In The Silence" se jinak nese převážně v poklidném duchu a dokresluje až básnické obraty a celou škálu, krajinomalbu témat. Pro porovnání si stáhněte čistě akustické épéčko "The Toe Rag Acoustic Sessions", to je zdarma k dispozici na tomto místě, o elektronické vychytávky obrané verze mají stále zachovánu svou křehkou noblesu a melancholii. "Higher" je malé/velké melodrama, jež plně rozehrává onu partii emocí. "Summer Guest" je svým způsobem letní hitovka, která se nese nad chladem a drsnou islandskou krajinou jako známá kráska ze sousedství. "In Harmony" umí vytáhnout z posmutnělých zákoutí, ukrytý optimismus jí dává neskonalou energii a vzletnou oduševnělost.
Ásgeirův hlasový projev je blízký falsetu Jónsiho, tetelí se v něm i určitá neohraničitelnost Bona Ivera. Jako muzikální všeuměl si může s hudební složkou laborovat do mnoha směrů, je si ale i zároveň vědom, že kdyby vše zbytečně překombinoval, vytratila by se pointa a původní rukopis, nejen sepsaných slov. Zůstal tak napevno civilní, lidský a milující svůj domov, rodnou zemi, to vše v náznacích odhaluje "Going Home".
Přírodní výjevy, životní zkušenosti, ztráty a nálezy našly svou sounáležitost na "In The Silence". Ásgeir zde svým způsobem rozbaluje svou vlastní bonboniéru, ze které ujídal i Forrest Gump, když vyprávěl svůj neskutečný příběh, a byly v ní ukryty i moudra jeho matky. V tomto případě otec předal poselství svému synovi a ten jej dle svého nejlepšího uvážení transformoval do zhudebněných příběhů do dlouhé, projasněné noci. "In The Silence" je křehké a poeticky zabarvené album, které si zaslouží pozornost a je jedno, zda zvolíte původní islandskou podobu, nebo tu anglickou.
Komentáře