Když v loňském roce zažila eruptivní vzestup další z mnoha nových (a často sezónních) škatulek – konkrétně witch house –, do popředí se dostal i label bloggera Robina Carolana Tri Angle Records. Jedním z jeho degustačních skvostů je bezpochyby dvacetiletý producent Alec Koone, jenž si enigmaticky říká Balam Acab. Temný a nehostinný les, v jehož stínech se konají okultistické šábesy a loví čarodějnice, ale vyměnil za dosud nezmapované prostředí podvodního světa. Ovšem kostru, o kterou se ve svém základním manifestu opírá i witch house, lze vypozorovat také v tvorbě Aleca Koona.
Na smrt zpomalené r'n'b či hip hop, zasněné koláže, jejichž tóny jsou zásadně v těch tmavších odstínech a především vysamplované vokály. Ty se samovolně propíjí jednak přes všechny ostatní zvukové textury a jednak přes veškeré formy vědomí i nevědomí, které dané skladby nabízejí. Hlas duchů. Balam Acab se tímto prvkem dostal do současného popového trendu, kde vokál znamená jízdenku zpátky do minulosti, která je však v nové formě restrukturalizována pro současné potřeby.
Po vynikajícím EP „See Birds“ nyní Balam Acab vydává své debutové dlouhohrající (no dobře, při ploše osmi skladeb a stopáži přes půl hodiny by se o tomto termínu dalo polemizovat) album „Wander / Wonder“. Zatímco u „See Birds“ máme na coveru vyobrazené mořské korály, na obalu „Wander / Wonder“ je pouze hlubina, ze které pozorovatel vidí matné záblesky denního světla. Ponory jsou... číst dále
Když v loňském roce zažila eruptivní vzestup další z mnoha nových (a často sezónních) škatulek – konkrétně witch house –, do popředí se dostal i label bloggera Robina Carolana Tri Angle Records. Jedním z jeho degustačních skvostů je bezpochyby dvacetiletý producent Alec Koone, jenž si enigmaticky říká Balam Acab. Temný a nehostinný les, v jehož stínech se konají okultistické šábesy a loví čarodějnice, ale vyměnil za dosud nezmapované prostředí podvodního světa. Ovšem kostru, o kterou se ve svém základním manifestu opírá i witch house, lze vypozorovat také v tvorbě Aleca Koona.
Na smrt zpomalené r'n'b či hip hop, zasněné koláže, jejichž tóny jsou zásadně v těch tmavších odstínech a především vysamplované vokály. Ty se samovolně propíjí jednak přes všechny ostatní zvukové textury a jednak přes veškeré formy vědomí i nevědomí, které dané skladby nabízejí. Hlas duchů. Balam Acab se tímto prvkem dostal do současného popového trendu, kde vokál znamená jízdenku zpátky do minulosti, která je však v nové formě restrukturalizována pro současné potřeby.
Po vynikajícím EP „See Birds“ nyní Balam Acab vydává své debutové dlouhohrající (no dobře, při ploše osmi skladeb a stopáži přes půl hodiny by se o tomto termínu dalo polemizovat) album „Wander / Wonder“. Zatímco u „See Birds“ máme na coveru vyobrazené mořské korály, na obalu „Wander / Wonder“ je pouze hlubina, ze které pozorovatel vidí matné záblesky denního světla. Ponory jsou mnohem hlubší, vnímatelné ruchy kolem zase bohatší. A k alespoň přibližné žánrové identifikaci nám tentokrát ani zobecňující pojem witch house moc nepomůže.
Když už jsme u těch žánrů, je zvláštní, že termín dubstep je ve spojení s hudbou Balam Acab tak nepodstatný, ovšem dystopický vodní leitmotiv napovídá mnohem více. Byla to totiž vyobrazení zatopeného světa, která inspirovala první tvůrce dubstepových tracků. Steve Goodman aka Kode9, jenž založil jeden z prvních dubstepových labelů (a navíc termín dubstep prakticky vymyslel), se ve své počáteční tvorbě opíral o literární dílo „The Drowned World“ od J. G. Ballarda. To vypráví příběh ze zatopených velkoměst, místo kterých byly vlivem hrozivé ekologické katastrofy vytvořeny obří laguny. V těch pak začíná probíhat zvratná evoluce rostlinných a živočišných druhů. A toto jako by byl moment, ve kterém se ocitáte s poslechem desky „Wander / Wonder“.
Úvodní „Welcome“ přivádí posluchače do zdánlivě skličující podvodní hluchoty, nabírající na intenzitě se stále sílícím nezřízeným klesáním k fiktivnímu mořskému dnu. A když už by si člověk myslel, že je po všem, pod tělem se mu začíná vyobrazovat nový, evolučními změnami nabitý podvodní svět. V této fázi Balam Acab rozkrývá křehké fragmenty popových útržků, které ve své organické formě naplňují budovatelskou představu úplnosti a rozmanitosti v neznámém a cizím světě.
Ruchy jako šplouchání vodní hladiny nebo drolící se cosi nejsou nadstavbou nebo něčím navíc – svojí ambientní povahou dotvářejí a připomínají to místo, ve kterém nás Balam Acab chce mít a zároveň jsou další podstatnou zvukovou vrstvou. Jejich meditační charakter je sice podporován vysamplovaným vokálem, jehož andělská textura má účel pocitový, nikoliv sdělný, ale hned v dalším plánu je struktura skladby narušena zlámaným beatem. Hlas, jehož zdrojem mohou být jak nově nalezené vzpomínky, tak nově poznané podvodní bytosti.
Ve zkratce by se s klidným svědomím dalo říci, že jestli Burialova tvorba evokuje upršenou prázdnotu velkoměstských ulic, Balam Acab je jeho bratrem dvacet tisíc mil pod mořem. Místo ulice korálové útesy, místo prázdnoty evoluční pohyb. Je úžasné, s kolika detaily Koone dokáže pracovat tak, že z nich vytvoří komplexní pocitový i obrazný svět. A přitom je základem tohoto tajemného všehomíra jednoduchá popová stavba.
„Wander / Wonder“ je názornou prezentací toho, když se řekne, že jste v něčem naprosto ponořeni. V některých skladbách se zdá, že jsme se se zvukem dostali až na vodní hladinu, ale vzhledem k závěrečné „Fragile Hope“ je jasné, že to byla hladina laguny uvnitř laguny. Tuhle desku si užije i člověk na vodu alergický, protože „Wander / Wonder“ je jedním z nejpůsobivějších debutů minimálně letošního roku. A taky ten typ desky, na níž je třeba klid a při pohledu na jejíž cover si řeknete, že v tom je víc než „jen“ hudba. Ve třiceti minutách dostanete zážitky, které si budete užívat ještě mnoho hodin potom.
recenzi poskytnul hudební server Aardvark
Komentáře