Dreampopoví Billow se po loňském zveřejnění singlu Galaxie okamžitě zařadili mezi naděje české nezávislé scény, jejich příběh však začal mnohem dřív. Kapela tvořená členy lo-fi folkových Strangers in the City a experimentálního projektu Václav J. se totiž poprvé sešla ve Veselí nad Moravou před dlouhými osmi lety. Během krátkého fungování tehdy složili materiál, který by bohatě vystačil na tři studiové desky, odehráli několik koncertů a poté se v tichosti rozpadli. Někdejší spoluhráči se přesunuli do Prahy, kde ovšem po čase objevili ztracené přátelství a začali znovu trávit nekonečné noci ve zkušebně.
Podobné návraty mohou být ošemetné a není vůbec důležité, jestli má kapela za sebou řadu předchozích úspěchů nebo začíná znovu prakticky od nuly jako Billow. Debutové album Maps naštěstí od počátku vyvrací jakékoliv obavy a ukazuje dokonalou symbiózu mezi hudebníky. Oproti nahrávkám Strangers in the City dostala nebývalý prostor Lenka Slováková a její působivé éterické vokály. V pozadí se ozývají rozostřené kytarové melodie a tklivé syntezátory, všechna ta krása však ani na moment nepůsobí podbízivě. Billow naopak rozdávají lekce skromnosti, ambice jednotlivců jdou stranou a vše se plně podřizuje hudbě. Každý tón má své přesné místo, nikdo se netlačí do popředí a velkou roli hraje i pouhé ticho.
Přestože se v průběhu alba prolínají staré a nové skladby, odhadovat dobu jejich vzniku je zbytečný boj. Jako by... číst dále
Dreampopoví Billow se po loňském zveřejnění singlu Galaxie okamžitě zařadili mezi naděje české nezávislé scény, jejich příběh však začal mnohem dřív. Kapela tvořená členy lo-fi folkových Strangers in the City a experimentálního projektu Václav J. se totiž poprvé sešla ve Veselí nad Moravou před dlouhými osmi lety. Během krátkého fungování tehdy složili materiál, který by bohatě vystačil na tři studiové desky, odehráli několik koncertů a poté se v tichosti rozpadli. Někdejší spoluhráči se přesunuli do Prahy, kde ovšem po čase objevili ztracené přátelství a začali znovu trávit nekonečné noci ve zkušebně.
Podobné návraty mohou být ošemetné a není vůbec důležité, jestli má kapela za sebou řadu předchozích úspěchů nebo začíná znovu prakticky od nuly jako Billow. Debutové album Maps naštěstí od počátku vyvrací jakékoliv obavy a ukazuje dokonalou symbiózu mezi hudebníky. Oproti nahrávkám Strangers in the City dostala nebývalý prostor Lenka Slováková a její působivé éterické vokály. V pozadí se ozývají rozostřené kytarové melodie a tklivé syntezátory, všechna ta krása však ani na moment nepůsobí podbízivě. Billow naopak rozdávají lekce skromnosti, ambice jednotlivců jdou stranou a vše se plně podřizuje hudbě. Každý tón má své přesné místo, nikdo se netlačí do popředí a velkou roli hraje i pouhé ticho.
Přestože se v průběhu alba prolínají staré a nové skladby, odhadovat dobu jejich vzniku je zbytečný boj. Jako by všechny skladby existovaly ve vlastním vesmíru stranou aktuálních hudebních trendů. Dvojice singlů Galaxie a Long Drive logicky patří k nejvýraznějším bodům na mapě, ale nepřebíjí smysl celé výpravy. Z neprostupné mlhy se postupně vynořují skryté detaily, které svědčí o hodinách mravenčí práce a mimořádném smyslu pro detail. Celá nahrávka přitom vznikala v duchu DIY, kdy se v nahrávací studio proměnil pražský byt nebo chalupa v Bílých Karpatech. Okolnosti vzniku debutové desky Billow snad ani nemohly být komplikovanější, odměnou za všechnu vynaloženou dřinu je sevřená kolekce silných, osobitých skladeb.
Recenze vyšla v časopise Full Moon #78.
Komentáře