Oznámení o comebacku Black Sabbath v původní sestavě vyrazilo dech i těm největším optimistům. Ve složení, ve které už asi nikdo nedoufal, se však partička veteránů rozhodla uspořádat koncertní šňůru, a dokonce nahrávat nové řadové album. Už už to vypadalo, že se z plánovaného návratu stane fraška, když Billy Ward oznámil, že se se zbytkem kapely nepohodl a že se na návratu sabatů podílet již nebude. Navíc Tony Iommi onemocněl a lékaři mu diagnostikovali rakovinu. Warda však nahradil Brad Wilk z Rage Against The Machine a Tony Iommi odhalil své železné srdce a nekonečnou vůli a i přes těžkou nemoc se rozhodl dále pokračovat na novince i na koncertní účasti. A to i přesto, že stále dochází na chemoterapie a v péči doktorů je prakticky neustále. Klobouk dolů.
I z výše uvedených důvodů je zřejmé, že Ozzy a spol. chtěli udělat album za každou cenu. Finanční důvody či vyhřívání se opětovně na slunci slávy lze pravděpodobně vyloučit a zbývá tak opravdová chuť hrát, inspirační přetlak i myšlenka, že je nyní možná poslední šance, kdy stylotvorný kolos vrátit k životu jako v dobách největší slávy. Deska měla mít původně třináct skladeb (rok 2013 a počet skladeb inspirovaly skupinu ke jménu desky), nakonec standardní verze přináší písní pouze osm. Přesto se délka desky natáhla na téměř hodinovou stopáž a dle lehké matematiky si každý čtenář jistě dokáže představit, že nepůjde o žádné krátké úderné vypalovačky, ale o... číst dále
Oznámení o comebacku Black Sabbath v původní sestavě vyrazilo dech i těm největším optimistům. Ve složení, ve které už asi nikdo nedoufal, se však partička veteránů rozhodla uspořádat koncertní šňůru, a dokonce nahrávat nové řadové album. Už už to vypadalo, že se z plánovaného návratu stane fraška, když Billy Ward oznámil, že se se zbytkem kapely nepohodl a že se na návratu sabatů podílet již nebude. Navíc Tony Iommi onemocněl a lékaři mu diagnostikovali rakovinu. Warda však nahradil Brad Wilk z Rage Against The Machine a Tony Iommi odhalil své železné srdce a nekonečnou vůli a i přes těžkou nemoc se rozhodl dále pokračovat na novince i na koncertní účasti. A to i přesto, že stále dochází na chemoterapie a v péči doktorů je prakticky neustále. Klobouk dolů.
I z výše uvedených důvodů je zřejmé, že Ozzy a spol. chtěli udělat album za každou cenu. Finanční důvody či vyhřívání se opětovně na slunci slávy lze pravděpodobně vyloučit a zbývá tak opravdová chuť hrát, inspirační přetlak i myšlenka, že je nyní možná poslední šance, kdy stylotvorný kolos vrátit k životu jako v dobách největší slávy. Deska měla mít původně třináct skladeb (rok 2013 a počet skladeb inspirovaly skupinu ke jménu desky), nakonec standardní verze přináší písní pouze osm. Přesto se délka desky natáhla na téměř hodinovou stopáž a dle lehké matematiky si každý čtenář jistě dokáže představit, že nepůjde o žádné krátké úderné vypalovačky, ale o rozsáhlé hudební kompozice. Jak se vlastně povedly?
No, pokud někdo čekal další megahity "Paranoid", "Iron Man" nebo "Sabbath Bloody Sabbath", bude asi překvapen. Ani jedna skladba totiž nedisponuje vyloženým hitovým potenciálem, což však byl dle slov Ozzyho Osbourna záměr. Chtěl zachovat původní feeling prvních alb, ale zároveň vymyslet něco nového a progresivnějšího, co dosud Black Sabbath nenatočili. Bez zaváhání lze hned po prvním poslechu říct, že ano, přesně tak to také je. Atmosféra jako z hlubokých sedmdesátek, ale také chybějící divokost a zuřivost. Žádné ukusování holubičích hlav, ale hráčská profesionalita a herní vytříbenost. Až by se dalo konstatovat, že ze Třinácky je cítit to pravé rockové stárnutí, zmoudření, zklidnění, takový citlivý epilog k něčemu velkému (viz třeba "End Of The Beginning").
Bohužel i přes silné momenty, které deska nepochybně má, budí v některých svých částech rozpaky přecházející pozvolna v nudu (no, neříká se mi to snadno). Příkladem budiž "Damaged Soul", která má stejně jako ostatní skladby pár silných okamžiků, jako celek však působí necelistvě a rozvolněně. Producent Rick Rubin jim možná nechal až příliš volnou ruku a Iommi s Ozzym se vydováděli dle své chuti bez ohledu na posluchače. Budiž jim to přáno. Za skutečně silnou skladbu se dá ve všech ohledech považovat snad jen "God Is Dead?". U zbytku se budete kochat precizními kytarovými parádami Iommiho a stále charismatickým hlasem Ozzyho. Nic víc ale novinka nenabízí. Popravdě - zklamání není namístě. Black Sabbath prostě chtěli vydat album, dokud jsou živí a schopní produkovat. Živí jsou (se zdravím to je bohužel trochu horší) a deska je venku, úkol tedy splněn. Teď se těšit už jen na pražskou zastávku, přát všem členům pevné zdraví a třeba i to dlouhé hraní.
13.09.2020 - 15:16 | Meca76
Album sa vracia k Sabbathu z ranného a stredného obdobia, s opojnou zmesou strašidelných riffov, miernym tempom a prekvapujúco presvedčivými Ozzyho melodickými linkami. Na nahrávke odvádza skvelú prácu pri napodobňovaní " Sabbath of yore ", čo bola múdra voľba, najmä vzhľadom na súčasný záujem o vykrojenie z tejto éry, a to je dôvod, prečo je pôvodný Black Sabbath tak veľmi aktuálny.
11.06.2013 - 16:07 | Libor Švitorka
Lidé, kterým se toto líbí
Nedávno mi hlavou proletěl článek o Ozzym, jak opět zpytuje svědomí, omlouvá se ženě, pizza řidiči a kdoví komu/čemu ještě. Že prý znovu fetoval, kropil extraligu a choval se jako čuně.
No jo, jenže Black Sabbath vydali tohle neuvěřitelné lp. A v době natáčení a spolupráce s kolegy se zřejmě vzpomínalo. Na skvělé desky. Možná to bylo naposled, ale to už jsme si říkali posledně. Starý psy novým kouskům nenaučís a je tomu tak dobře.
04.06.2013 - 9:49 | 3DDI3
Připadá vám to jako výlet v čase, jenže není. Sabbati v třináctce nesou určitou invenci, roky práce na jiných projektech, které dávají tomuhle reunionu smysl. Iommiho sólíčka jsou balzámem na duši, riffy jsou stále stejně kultovní, mají v sobě přesně to známé plus místy až moderní dravost (dává sakra smysl spojení moderní dravost v sedmdesátkových riffech?) a Ozzyho texty odraží roky, během kterých upírožrout dospěl, tak trochu se sebezpytuje, klade archetypální otázky o Bohu, zpívá o samotě, poškozené duši "I Don't Mind Dying, Because I Am Already Dead", věčném životě, o tom jak je náš takzvaný věk rozumu protkán lží. Jemná až melancholická Zeitgeist je jako pohupování se na vlnkách v tvrdším kruníři tvořeném okolními skladbami. Ve úpící pecce Damaged Soul zase Ozzy opráší starou foukací harmoniku. 13 především funguje jako celek. Nevystupují z něj ani tak jednotlivé songy (možná závěrečná Dear Father) jako z dřívějších alb staré bandy, ale postrádá vysloveně slabé místo. Pokud má tohle být rozloučení legendy, tak jde o jedno z nejlepších možných.