Damien Jurado
Damien Jurado začínal muzikantskou dráhu na přelomu 90, let v lokálních HC-punkových kapelách Human Struggle, Coolidge nebo Linus. "Ty kapely měly to společnýho, že v nich Damien z plnejch plic naštvaně řval a já v nich hrál na bicí," popisuje Juradův souputník a spolužák z křesťanského gymnázia David Bazan (Pedro The Lion). "Pak jsem se oženil a začal sám psát akustický věci," vysvětluje Jurado stručně zlom, jehož prvním plodem bylo album Waters Ave S. (1997) se zřetelným vlivem noise i tehdy doznívajícího grunge. Šlo zároveň o Juradův debut na Sub Popu.
Další zlom přišel s následující deskou Rehearsals for Departure, kterému předcházelo lo-fi EP Gathered in Song na labelu Made in Mexico. Příběhy životních ztracenců na Rehearsals, vyprávěné suchým stylem a zpívané Juradovým zastřeným tenorem, znamenají jeho první sólový vrchol, hlavně akustické balady jako Ohio se dnes řadí k songwriterské klasice. Album bylo přijato s nadšením a Jurada zařadilo po bok indie-songwriterských es jako byl Elliott Smith a dodnes jsou Smog nebo Cat Power.
Vesměs odmítavé reakce si na druhou stranu vysloužil následující Juradův kousek "Postcards And Audio Letters" (opět na Made In Mexico), kde byste marně hledali hudbu - jde výhradně o sestříhané útržky telefonních hovorů neznámých lidí z pásků, které Jurado posbíral po bazarech. Fakticky na Postcards ale Jurado experimentuje se způsobem vyprávění příběhů svých typických anti-hrdinů, který, tentokrát zase s kapelou i hostující spřízněnou písničkářkou Rosie Thomas, dotáhl k dokonalosti na temně melancholickém albu Ghost of David (2000). Tématem desky s jasným vlivem Nicka Drakea i country-folkových věcí Neila Younga je na prvním místě smrt a věci s ní spojené.
Ze stejného roku pochází i cover Wages of Sin od Bruce Springsteena na parádním tributovém albu Badlands, kde se Jurado ocitl po boku Johnnyho Cashe nebo Son Volt. Předzvěstí změny Juradova hudebního výrazu bylo EP Four Songs (label Burnt Toast), kde se prvně představila plně elektrifikovaná kapela Gathered in Song, která Jurada dost důrazně doprovází i na třetím albu pro Sub Pop I Break Chairs (2002). Tahle svižná kytarová lahůdka pro uši fanoušků Dinosaur Jr, Grandaddy nebo Sebadoh vznikla v produkci nerozlučného Juradova parťáka Dave Bazana a je nabitá možná nejchytlavějšími songy jeho dráhy, zároveň ale znamenala konec Juradova pobývání ve stáji seattleského labelu.
Nakonec zakotvil u Secretly Canadian, kde v roce 2003 vydal převážně akustické album ovlivněné i gospelem Where Shall You Take Me. Krátce na to přispěl do katalogu tehdy se rozjíždějícího a dnes spolehlivě šlapajícího španělského indie-labelu Acuarela ípíčkem Holding His Breath. Následující deska On My Way To Absence nahraná opět za účasti členů Gathered in Song i frontmana Crooked Fingers Erica Bachmana, sklízí kladné ohlasy jako pokračování úctyhodně konzistentní Juradovy písničkářské cesty, jejímiž dalšími mezníky jsou kolekce And Now That I'm in Your Shadow (2006), Caught in the Trees (2008) a zatím poslední řadovka Saint Bartlett (2010).
Komentáře
Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.