Okolnosti spojené s vydáním nového alba "The Next Day" Davida Bowieho možná až příliš zbytečně odvádějí pozornost od nahrávky samotné, ale nakonec jak si to Mistr nachystal, takové to i má. Schovávat se skoro deset let před zraky veřejnosti, natočit desku v úplné tajnosti a ohlásit ji v den svých šedesátých šestých narozenin společně s novým singlem a tím totálně šokovat celý hudební svět... to pak není divu, že reakce všech nadšených fanoušků jsou ovlivněny euforickými pocity z návratu jejich hudebního idola. A co je hlavní, oni mají proč. Když dáme celé to pečlivě promyšlené promo stranou, "The Next Day" je po delší době opravdu podařeným zářezem v Bowieho rozsáhlé diskografii.
Pokud se zamyslíte nad tím, zdali by nahrávka vzbudila stejný rozruch, kdyby vyšla pár let po předchozí "Reality", musíte se dopátrat jednoduché odpovědi. Nevzbudila. Jenže na začátku nového milénia bylo najednou kolem možná až moc Bowieho najednou (jako by to vůbec bylo možné). S pravidelností natáčel nová alba, ročně vycházelo několik kompilací, pravidelně koncertoval a do toho si vezměte řadu spoluprací s jinými umělci (namátkou Massive Attack, TV On The Radio, Scarlett Johansson). A i když většina hudby, pod kterou se podepsal, vždy vyzařovala kvalitu, nevěděli jsme, jak moc nám bude tenhle hudební chameleon chybět, do té doby, než nám došlo, že už možná nic nenatočí. Tím chci naznačit, že "The Next Day" je výborná nahrávka, která by jinak zůstala... číst dále
Okolnosti spojené s vydáním nového alba "The Next Day" Davida Bowieho možná až příliš zbytečně odvádějí pozornost od nahrávky samotné, ale nakonec jak si to Mistr nachystal, takové to i má. Schovávat se skoro deset let před zraky veřejnosti, natočit desku v úplné tajnosti a ohlásit ji v den svých šedesátých šestých narozenin společně s novým singlem a tím totálně šokovat celý hudební svět... to pak není divu, že reakce všech nadšených fanoušků jsou ovlivněny euforickými pocity z návratu jejich hudebního idola. A co je hlavní, oni mají proč. Když dáme celé to pečlivě promyšlené promo stranou, "The Next Day" je po delší době opravdu podařeným zářezem v Bowieho rozsáhlé diskografii.
Pokud se zamyslíte nad tím, zdali by nahrávka vzbudila stejný rozruch, kdyby vyšla pár let po předchozí "Reality", musíte se dopátrat jednoduché odpovědi. Nevzbudila. Jenže na začátku nového milénia bylo najednou kolem možná až moc Bowieho najednou (jako by to vůbec bylo možné). S pravidelností natáčel nová alba, ročně vycházelo několik kompilací, pravidelně koncertoval a do toho si vezměte řadu spoluprací s jinými umělci (namátkou Massive Attack, TV On The Radio, Scarlett Johansson). A i když většina hudby, pod kterou se podepsal, vždy vyzařovala kvalitu, nevěděli jsme, jak moc nám bude tenhle hudební chameleon chybět, do té doby, než nám došlo, že už možná nic nenatočí. Tím chci naznačit, že "The Next Day" je výborná nahrávka, která by jinak zůstala mnohým utajena, kdyby nevyšla za okolností, za jakých vyšla.
© kgsr.comBowie uměleckou pauzu ale potřeboval, aby se mohl zamyslet, kam dál, stejně jako se rozhodoval ve své kariéře již několikrát před tím. Ne vždy došel ke správným rozhodnutím. Například "Pin Ups" možná není úplně nejlepší album předělávek, většina tvorby z druhé půlky osmdesátých let nestojí za řeč a devadesátkové experimenty s elektronikou nemusí vyhovovat každému. Z většiny svých přešlapů však našel cestu ven, ale posledními třemi nahrávkami "Hours...", "Heathen" a "Reality" se dostal do zvláštní situace. Sice se mu podařilo získal zpátky publikum, vystrašené elektronickými pokusy z "Outside" a "Earthling", ale k tomu i status stárnoucího muzikanta, který k němu neseděl a který si tenkrát ani nezasloužil (schválně si pusťte "I Took A Trip On A Gemini Spaceship" nebo "What's Really Happening?" - stárnoucí muzikant? Pche!). Jenže právě přiznání si stáří, ohlížení se zpět, nostalgie a stejně tak touha pořádně si zablbnout ve studiu, dokud na to ještě stačí síly, jsou hlavními přednostmi nového materiálu.
Motto, s jakým nové písně nejspíš připravoval, najdeme hned v úvodní a zároveň titulní skladbě. "Here I am, not quite dying," štěká Bowie do téměř punkového doprovodu, v němž nám dává jasné najevo, že s ním ještě chvíli máme počítat. Hlavně je pořád ve skvělé hlasové formě, což nám dokáže napříč celou deskou. Ta z velké části přináší především hlasitý, vzrušující a sebejistý rock 'n' roll, v němž dominují kytary Gerryho Leonarda a Earla Slicka (k čemuž přispěl i fakt, že hráč na klávesové nástroje Mike Garson tentokrát při natáčení chyběl úplně). Výrazně se zpomalí pouze v písních "You Feel So Lonely You Could Die" (v níž skvěle evokuje cizí osamělost a sebevražedné deprese, ale hudebně těžce vykrádá Cohenovo "Hallelujah" - asi nejslabší moment, který nezachrání ani závěrečná bicí sekvence vypůjčená ze skladby "Five Years" z klasického alba "The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars"), Scottem Walkerem nasáté "Heat" a "Where Are We Now?".
Právě poslední zmíněná patří ke klíčovým momentům "The Next Day" a ukazuje Bowieho v úplně nové poloze. V poloze ikony nostalgicky vzpomínající na jedno z nejzásadnějších období svého života, kterým v tomto případě není žádné jiné, než slavné berlínské období (v textu se objevují odkazy na tehdejší Berlín a srovnává jej s tím současným). Právě onen osobní prožitek, zpověď, pohled do duše umělce, je něco, co v jeho textech většinou nenajdete. Bowie to své přecházení z postavy do postavy došel až tak daleko, že možná ani on sám nemá úplně jasnou odpověď na otázku, kdo je David Bowie. Během života v ústraní ale získal novou perspektivu, díky níž je schopný se například elegantně podívat na život celebrit jak z vnějšího, tak z vnitřního pohledu ("The Stars (Are Out Tonight)").
V "Dirty Boys" vykresluje portrét divokého gangu delikventních chuligánů, který krásně podkreslují špinavé kytary a saxofon, zatímco v "If You Can See Me" se textově vrací do středověké historie a hudebně naopak k elektronickým experimentům. Jinde to zase vypadá, že poslední době snad hodně poslouchal Blur ("I'd Rather Be High", "Boss Of Me") a dojde i na vtipnou parodii sebe sama - "Dancing Out In Space" zní jako Bowieho verze skladby "Bowie's In Space" od Flight Of The Conchords (za což má v tomto případě rozhodně plusové body).
"The Next Day" ve svých zhruba padesáti minutách ukazuje, o čem všem David Bowie byl a o čem by snad ještě mohl být. Nové písně jsou plny jeho hudebního chameleonství, kterým byl vždy tak známý, a vůbec nevadí, že ve svém současném zabarvení vlastně z velké části vzpomíná. Za přispění Tonyho Viscontiho všem na ploše čtrnácti kompozic ukázal, že je stále na míle vzdálený tomu, stát se muzejním exponátem, naopak jeho tvorba je ve výsledku živelnější a podstatnější, vyjadřující pocity úzkosti, znechucení a strachu v dnešním světě zmítaném konflikty, od nichž naši pozornost možná až příliš často odvádí povrchní celebrity. Teď už jen můžeme doufat, že se téhle jeho podoby dočkáme i naživo.
01.09.2021 - 14:30 | Meca76
Nasledujúci deň je hustým a pestrým dielom, ktoré Bowie vyzval fanúšikov, ale priamo vyzval na krížové preskúmanie. Vyvolanie „berlínskej trilógie“ naznačuje, že Nasledujúci deň môže byť viac, ako sa na prvý pohľad zdá koncepčne, a prinajmenšom by mal slúžiť ako červená vlajka, o ktorej by mali byť vedomosti poslucháčov. Žiadna zo 14 skladieb nahrávky nie je náhodnou záležitosťou, a iba málo z nich je dostatočne chytľavých na to, aby prekonali pasívne počúvanie.
17.03.2013 - 11:37 | Reindeer
David Bowie a já:
- Kdo to ksakru je? A proč vždycky vypadal tak divně?
- Jó, to je tamten... No, nějak mě nebere.
- Ty jo, Ziggy Stardust je docela dobrá deska, ale to ostatní... nic moc.
- Že bych si to pustil ještě jednou? Vlastně, proč ne...
- David Bowie rocks!!
- Sakra, to je škoda, že už nic nevydá a že ho už nikdy neuslyším na koncertě.
- Ó můj bože, David má novej singl!! A v březnu přijde celá deska...
- Where are we now, where are we now? The moment you know, you know, you now.
- Ať už je 26.2., chci slyšet víc!
- Hvězdy opět vyšly! David se vrací v plné síle...
- Stars are never sleeping, Dead ones and the living... and The stars must stick together!!
- Už zítra vychází The Next Day! Takhle jsem se ještě na žádnou desku netěšil :-)
- Nóó, je to nějaká zvláštní deska... Trochu mě na první poslech zklamala.
- Začíná to být čím dál lepší a lepší...
- Propadl jsem duchu The Next Day!
- Here I am not quite dying! My body left to rot in a hollow tree...
- Davide, prooooosíííím, přece nebudeš jen vydávat nový desky. My chceme koncert, my chceme koncert!! Co nejdřív!
12.03.2013 - 16:58 | Rey
Jak se říká v každý pořádný zaoceánský romantický komedii: "...chceš si o tom promluvit? Pojď, probereme si pro a proti...". I když to tedy fakt nesnáším, tak jdeme na to:
Pro:
- Vévoda se vrátil a už jen to je událost hodná zaznamenání.
- Vrátil se v oslňující formě a tý formy má dost na dalších několik zářezů do pažby.
- Nikdo, ani ti skalní (mezi něž se počítám i já), v Jeho návrat už nevěřili.
- Nikdy neohnul hřbet aby podběhnul pod sakra vysoko posazenou laťkou a záda má, pořád rovný a odraz vražednej - jen Bubka a Isinbajevová by k tomu potřebovali tyč a to tedy jsou nějací skokani!
- Vždycky to byl nejlíp oblíkanej sympaťák a tímhle sympaťákem zůstal, to je bez debat.
- Svoje kvality vždycky osvědčil tím, že rozděloval lidi na dva nesmiřitelný tábory. Na ty, co ho bezmezně obdivovali (mezi něž se počítám i já) a na ty, co ho vůbec nesnášeli (ale nikdo z těhle od něj nikdy nic neslyšeli - prostě jim "...tak nějak vadil..." - třeba já znám minimálně jednoho takovýho, je to takový starý venkovský eMBéčko, který asi nemá rádo lidi, co maj každý oko jiný).
- Třetím táborem jsou běžný konzumenti, který ani nevěděj kdo Vévoda je, takže je jim to jedno a záměrně je tedy neuvádím.
- Zjišťuju s překvapením, že to není deska na jeden poslech, čím víc jí sjíždím, tím víc se smazávaj ty mizerný Proti níže. Možná kdybych ten komentář psal za tejden, žádný proti by už nebylo.
- Miluju Berlín, takže ten klip k Where Are We Now? považuju za vynikající a skoro závidím Ziggymu, že si to tam s Iggym a Brendou tak pěkně užili - samozřejmě každej z nich se Ziggym zvlášť.
- vynikající baryk v Dirty Boys
Proti:
- Nechal jsem se holt namlsat začátkem klipu The Stars... a neměl jsem to dělat. Říkal jsem si ty vole v tomhle věku takový skluzy a trochu tedy očekával víc. Nakonec se z těch skvělejch zvuků stal jen Plan - bonusová část ke standardnímu cdčku. No nebyla by to paráda, kdyby celá placka zněla takhle? Jsem ale zaujatej, vůbec mě neberte vážně, poslední dobou neposlouchám pod vlivem Úplňku nic než podivný alternativní kousky a obskurnosti napříč vším možným, ve kterejch si tedy dost libuju - viz. moje jiný komentáře...
- Výsledek je trochu víc rozkročenej přes celou Ziggyho kariéru, než bych čekal a než jsem zvyklej z jeho nejlepšejších kusů Low, Station To Station, Earthlings, Outside, Hunky Dory. Od Vévody bych čekal víc sevřenou věc, takovou, že by všichni padli na zadek.
Závěr: volejte hosana, padejte na kolena a na zadek - Vévoda je zpátky. Starej pes to zase všem natřel.
02.03.2013 - 11:46 | OU751DER
3x nečekané.
1. ještě před vánoci jsem zjišťoval jak na tom vévoda vůbec je a našel jen pár fotek z večírků, na kterých se snažil o důstojný doprovod své stále půvabné ženy Iman. Hledal jsem na špatných adresách...
2. v lednu blesk z čistého nebe. Nový opakuji nový singl a zprávy o novém opakuji novém albu. I když jsem asi čech musím napsat WTF! Where Are We Now? je sice poněkud unylá a tak nějak rockově obyčejná, ale co si od šestašedesátiletého pána přát víc...
3. a začátkem března tu máme novou (už jsem to pochopil) desku. A nejen, že je celá tak nějak rockově obyčejná, ale navíc patří k tomu říznějšímu co pan Bowie kdy vytvořil. Zatímco ještě o tři roky starší John Cale loni aspoň mně překvapil názvuky funky a disca, Bowie šmátrá až kdesi v hardrocku. Otázkou je jak moc jim to sluší...