Počátek kariéry Deža Ursinyho je neodmyslitelně spjat s bigbítem. Společně s kapelou The Beatmen vytvořil v tehdejším Československu zdařilou variantu beatlesovského mersey soundu. Podobně orientovaní The Soulmen, tentokrát už skutečně Ursinyho kapela, v poněkud sofistikovanější podobě pokračovali tam, kde The Beatmen skončili. Ursinyho hudební touhy a směřování však očividně ležely jinde. Dokazuje to jak čerstvě reeditovaný samostatný debut "Provisorium", tak řada pozdějších desek, které se čím dál tím více vzdalují původní rock'n'rollové formě, blíž a blíž ke svébytně vystavěnému art rocku.
Začátek sedmdesátých let byl zlatým obdobím pro rock s vyššími uměleckými ambicemi. Ve stejném roce (1972) jako Ursinyho "Provisorium" vyšlo Prokopovo "Město Er" i "Kuře v hodinkách" mišíkovské inkarnace Flamengo. A asi nebude až takovým překvapením, že v případě všech tří desek seděl na producentské stoličce Hynek Žalčík. Na natáčení Ursinyho debutu s sebou přivedl i kompletní rytmickou sekci Flamenga, perfektně sehranou dvojici Jaroslav "Erno" Šedivý a Vladimír "Guma" Kulhánek. "Provisorium" je z trojice výše uvedených alb jediným, které vzniklo v angličtině, a z tohoto důvodu by bylo bývalo mělo asi největší šanci zaujmout i na Západě. To se však pohybuje v rovině čiré spekulace, v realitě počínající normalizace bylo už malým zázrakem, že album vzniklo v jiném jazyce, než je čeština nebo slovenština. Nutno však poznamenat, že v... číst dále
Počátek kariéry Deža Ursinyho je neodmyslitelně spjat s bigbítem. Společně s kapelou The Beatmen vytvořil v tehdejším Československu zdařilou variantu beatlesovského mersey soundu. Podobně orientovaní The Soulmen, tentokrát už skutečně Ursinyho kapela, v poněkud sofistikovanější podobě pokračovali tam, kde The Beatmen skončili. Ursinyho hudební touhy a směřování však očividně ležely jinde. Dokazuje to jak čerstvě reeditovaný samostatný debut "Provisorium", tak řada pozdějších desek, které se čím dál tím více vzdalují původní rock'n'rollové formě, blíž a blíž ke svébytně vystavěnému art rocku.
Začátek sedmdesátých let byl zlatým obdobím pro rock s vyššími uměleckými ambicemi. Ve stejném roce (1972) jako Ursinyho "Provisorium" vyšlo Prokopovo "Město Er" i "Kuře v hodinkách" mišíkovské inkarnace Flamengo. A asi nebude až takovým překvapením, že v případě všech tří desek seděl na producentské stoličce Hynek Žalčík. Na natáčení Ursinyho debutu s sebou přivedl i kompletní rytmickou sekci Flamenga, perfektně sehranou dvojici Jaroslav "Erno" Šedivý a Vladimír "Guma" Kulhánek. "Provisorium" je z trojice výše uvedených alb jediným, které vzniklo v angličtině, a z tohoto důvodu by bylo bývalo mělo asi největší šanci zaujmout i na Západě. To se však pohybuje v rovině čiré spekulace, v realitě počínající normalizace bylo už malým zázrakem, že album vzniklo v jiném jazyce, než je čeština nebo slovenština. Nutno však poznamenat, že v případě Ursinyho je přednost daná angličtině jasně pochopitelná, až díky dlouhodobé spolupráci s básníkem Ivanem Štrpkou trvale přešel do slovenštiny.
Introvertnější hudební vyjádření, které art-rock jako žánr nabízí, je Ursinymu jasně bližší než rozjuchaný extrovertní rock'n'roll. V textech na albu "Provisorium", na nichž Ursiny spolupracoval s Jurajem Lihositem, se to jen hemží mlčelivými typy, vzpomínajícími, uvažujícími o vlastním životě, lidmi, kteří si spíše než s lidskými bytostmi rozumí se šumícím větrem a opuštěnou vlaštovkou v něm poletující. "Provisorium" je album velmi introvertní, určené pro klidný, dost možná samostatný poslech. Neznamená to však, že je deskou do sebe zahleděnou, nepřístupnou, libující si ve vlastní na odiv dávané umělecké odtažitosti. "Provisoriu" dominuje téměř dvacetiminutová suita "Christmas Time", poklidná atmosférická skladba plasticky vykreslující obraz (před)vánočního času a s ním spojených vzpomínek. Poklid a kontemplace dýchá z každého tónu.
Druhá strana LP je rozdělena mezi trojici skladeb, přičemž první dvě - samotářská "Looking For A Place To Spend Next Summer" a melancholická "Apple Tree In Winter" - se poměrně blíží tradiční písničkové formě a poslední "I Have Found" na své ploše osmi minut mimo jiné připomene, z jakého žánru že to Ursiny vyšel. Uzavírá ji (a celé album) totiž značně vyostřené rockové sólo "Erna" Šedivého.
"Provisorium" není albem, které by bylo plné překvapení, melodických a rytmických zvratů, kontrastu. Vše tady přirozeně vyplývá jedno z druhého, organicky, bez zádrhelů. Čtyřicet minut křehké, čisté hudby a jedno z nejlepších alb československé hudební historie. Je dobře, že je znovu k dispozici - a právě na vinylu. Vždyť který jiný hudební nosič vybízí k tomu samému, co Ursinyho hudba, k tichému, soustřednému, až obřadnímu poslechu?
04.04.2018 - 12:43 | vishnar
Dežo Ursiny bylo jméno, které jsem celý život slýchával, ale nikdy jsem si k němu nepřiřadil nějakou písničku nebo alespoň hudební styl. Proto jsem musel tuto nevzdělanost napravit a vyzkoušel jsem jeho Provisorium. Pokud budou i další alba takhle zajímavá a hudebně bohatá, myslím, že se mám na co těšit. Na celé čáře u mě vyhrává úvodní skladba, která zabere polovinu celého alba Christmas Time. Po ní Apple Tree In Winter.