50 %
Tři sestry - 40 let (The best of 1985
Tři sestry jsou plní protikladů. Vlastně neumějí moc extra hrát a ani při zpěvu nedbají na to, jestli vše ladí, jak má. Ale ve stylu...
80 %
První Hoře - Achtung, Sultan!
První hoře pyšní, rozhodně nepatří do mainstreamu. Přes své letité působení na tuzemské scéně, které z ní vyrobilo téměř...
70 %
Čechomor - Švarní šohajové
"Radosti života" vznikala v období pandemie, na té nové už pracovali Karel Holas s Františkem Černým poslední dva roky v daleko větším...
60 %
Coldplay - Moon Music
Co se v audiorecenzi dozvíte?
jak "Moon Music" navazuje na své předchůdce a kteří přesně to jsou
jak o albu hovoří Chris
...
Moravský podzim jubiluje, což je důvod k ohlédnutí. Festival (ještě jako Mezinárodní hudební festival Brno) se poprvé uskutečnil v roce 1966 a hned se uvedl odvážným tématem, u nás do té doby nevídaným: v reprezentativní podobě představil tvorbu Bohuslava Martinů, skladatele v zahraničí uznávaného, v tuzemsku však tehdy z politických příčin upozaďovaného až potlačovaného. V několika následujících ročnících se festival věnoval obecnějším hudebním tématům – v dramaturgicky promyšlených koncepcích se zaměřil na starou, komorní, vokální či slovanskou hudbu, konfrontoval českou tvorbu s evropskou atd. Program 50. ročníku Moravského podzimu reflektuje tyto kořeny; nevrací se k nim však na způsob retrospektivy, ale hledá v nich nové impulsy. S Martinů vzdáleně souvisí zaměření na francouzskou hudbu, byť si je lze spojit i s dvojím výročím Francouzské revoluce (1789–1799), a také pozvání Basilejského komorního orchestru, nositele tradice proslulého tělesa Paula Sachera, s nímž byl Martinů neodmyslitelně spjat. Festival připomíná i další významná výročí: vedle samotného Martinů, od jehož úmrtí uplyne 60 let, také 100. výročí narození Mieczysława Weinberga, z jehož tvorby zazní kompletní řada šesti sonát pro housle a klavír, dvojí výročí E. F. Buriana (1904–1959), osmdesátiny Heinze Holligera atd. Na festivalu se představí výrazné světové a tuzemské umělecké osobnosti a soubory, jako jsou Collegium Vocale Gent, Ictus Ensemble, Suzanne Vega (v atypické roli vypravěčky), Piotr Anderszewski s Basilejským komorním orchestrem, David Greilsammer a jeho Geneva Camerata, klavírista Alexandre Tharaud, Martinů Voices s Lukášem Vasilkem, Tiburtina Ensemble s Barborou Kabátkovou a mnozí další. Závěrečný koncert nabídne společnou oslavu shodných letošních jubileí skladatele a dirigenta Petera Eötvöse a šéfdirigenta brněnských filharmoniků Dennise Russella Daviese.