Tlak ze strany alternativně elektronického labelu Deadred vrcholí na výroční kompilaci, na což upozorňujeme retro textem k „ninjatuneovskému“ projektu Foolk. Autor tří EP nahrávek, z nichž hned to první vyšlo na německém vydavatelství Node Records, to je Foolk, vlastním jménem Dušan Vančo.
Zneklidňující krátká skladba My Home evokuje bondovskou variaci, Bells vám našeptají, že tahle deska může být výjimečná, zvukové zákruty, záseky a audiohrátky nebrání melodii ani prudkému proudění energie, rozstříhaný kytarový motiv a nalámaný beat se zádumčivou náladou, hudba zhusta personifikující, co je uvnitř, střílí ven, a běsi se potloukají mrtvou oblohou. Amon Tobin.
Foolka nezajímá stylová semknutost, humor a nadhled hledá cestu. Léžérní Crazy Swingers i záměrně drhnoucí Smack the Funk již názvem naznačují, vážné piano v Like a Surgeon hledající harfy tón dává masivní masáž srdce kdysi zasněné Goldfrapp, akcent filmové hudby zůstává. A pak je tu ninjatunovská Message from Nowhere, která nemá daleko k Veneer, jejíž kytarista Pavol Hubinák je členem koncertní sestavy. Doplňují ho Marian Jaslovský (sax, flétna), Habbiel (zpěv) a zejména DJ Lixx (turntablism), o vizuální složku se stará VJ Oliq.
Přirozeně, pohotově a velmi lehce si Foolk pohrává s živými nástroji (smyčce nevyjímaje), sází na podstatnou basovou linku a různě dynamické beaty, přitom se prohrabává zvukovým portfoliem ulice, industriálním předměstím a vysamplovaným... číst dále
Tlak ze strany alternativně elektronického labelu Deadred vrcholí na výroční kompilaci, na což upozorňujeme retro textem k „ninjatuneovskému“ projektu Foolk. Autor tří EP nahrávek, z nichž hned to první vyšlo na německém vydavatelství Node Records, to je Foolk, vlastním jménem Dušan Vančo.
Zneklidňující krátká skladba My Home evokuje bondovskou variaci, Bells vám našeptají, že tahle deska může být výjimečná, zvukové zákruty, záseky a audiohrátky nebrání melodii ani prudkému proudění energie, rozstříhaný kytarový motiv a nalámaný beat se zádumčivou náladou, hudba zhusta personifikující, co je uvnitř, střílí ven, a běsi se potloukají mrtvou oblohou. Amon Tobin.
Foolka nezajímá stylová semknutost, humor a nadhled hledá cestu. Léžérní Crazy Swingers i záměrně drhnoucí Smack the Funk již názvem naznačují, vážné piano v Like a Surgeon hledající harfy tón dává masivní masáž srdce kdysi zasněné Goldfrapp, akcent filmové hudby zůstává. A pak je tu ninjatunovská Message from Nowhere, která nemá daleko k Veneer, jejíž kytarista Pavol Hubinák je členem koncertní sestavy. Doplňují ho Marian Jaslovský (sax, flétna), Habbiel (zpěv) a zejména DJ Lixx (turntablism), o vizuální složku se stará VJ Oliq.
Přirozeně, pohotově a velmi lehce si Foolk pohrává s živými nástroji (smyčce nevyjímaje), sází na podstatnou basovou linku a různě dynamické beaty, přitom se prohrabává zvukovým portfoliem ulice, industriálním předměstím a vysamplovaným dechem jazzové minulosti. Zná, jak otevřít vrata strachu (Six), ovšem proti podobně laděnému tuzemskému Selectonovi má na paměti zábavu a větší míru přístupnosti. Selectone těží ve větších hloubkách a cestu si nevybírá, je jí tažen.
Stejně jako stájový kolega Karol Mikloš, ani Foolk není v našich krajích známý ani povšechně, byť Mikloš posbíral ceny i na mainstreamových pódiích a Foolk si zahrál na přehlídkách Wilsonic, Nu Jazz Dayz, Nu Form Festival nebo Spring Festival Graz. Kvalita je stále minoritní a je to zákonité. I nadále bude přicházet z východu, viz všelijak fungující The Autumnist nebo poslední akvizice Starcastic Data-Live, která nepřichází z hor, ale z Prahy, oprašování raveového prahu deváté dekády. Foolk je nejlepší v kombinování vnadných melodických linek a prokreslených zvuků, dnes už se kuchyni neříká laboratoř a nakažený laborant je kosmonaut. Ich liebe fuck. Stále aktuální deska.
04.02.2019 - 15:57 | Acid3P
Neviem, či sa to vôbec smie pri expermientálnej, alternatívnej alebo inej nezávislej elektronike vôbec povedať, ale ja sa odvážim. Toto patrí rozhodne do zlatého fondu slovenskej indietronicy. Motívy z Bells, Message From Nowhere, alebo My Home sú v hlave aj po rokoch a to je dokonalá reklama pre dlhotrvajúci debut od Dušana Vanča.