"Creaks" je rozvrstvená puzzle adventura a této členitosti odpovídá i hudební doprovod. Vytvořil jej Joe Acheson a jeho Hidden Orchestra. Do tohoto zprostředkovaného teritoria se pustili s vervou. Pomáhal jim při tom i Tomáš Dvořák (Floex), jenž vedle hry na klarinet obstaral zároveň roli jakéhosi pomocníka a Achesonovi radil, jak k materiálu vlastně přistoupit.
"Creaks" má mnoho společného s velmi vydařeným a dnes už téměř kultovním "Machináriem", a to i z herního hlediska. Zejména pak propracovanou členitost dějové linie a výrazivo hlavních postav. V tomto směru šel Joe při tvorbě soundtracku možná ještě více do hloubky a na rozsáhlé ploše (přes sto minut) tyto poznávací charakteristiky naplňuje do posledního puntíku.
Vytvořil jakýsi multidimenzionální mikrosvět, v němž pevně dodržuje předem dané melodické struktury. Použité hudební nástroje a jednotlivá dějství mají jasně ohraničené roviny. Postupně následně přibývaly nové verze a remixy, až se Acheson dopracoval k novým formám kompozičních technik. Software využíval k vytváření adaptivní hudby na základě vloženého základního algoritmu (na podobném principu vznikalo i album "re:member" Ólafura Arnaldse). Ve finále z toho bylo přes šest hodin hudebního materiálu, z kterého důmyslnou rešerší a produkčními zásahy posléze vykrystalizoval základ jediného alba.
Soundtrack sleduje logiku vyprávění samotné hry. Vše začíná v primitivnějším světě. Hlavního narativu se chopí... číst dále
"Creaks" je rozvrstvená puzzle adventura a této členitosti odpovídá i hudební doprovod. Vytvořil jej Joe Acheson a jeho Hidden Orchestra. Do tohoto zprostředkovaného teritoria se pustili s vervou. Pomáhal jim při tom i Tomáš Dvořák (Floex), jenž vedle hry na klarinet obstaral zároveň roli jakéhosi pomocníka a Achesonovi radil, jak k materiálu vlastně přistoupit.
"Creaks" má mnoho společného s velmi vydařeným a dnes už téměř kultovním "Machináriem", a to i z herního hlediska. Zejména pak propracovanou členitost dějové linie a výrazivo hlavních postav. V tomto směru šel Joe při tvorbě soundtracku možná ještě více do hloubky a na rozsáhlé ploše (přes sto minut) tyto poznávací charakteristiky naplňuje do posledního puntíku.
Vytvořil jakýsi multidimenzionální mikrosvět, v němž pevně dodržuje předem dané melodické struktury. Použité hudební nástroje a jednotlivá dějství mají jasně ohraničené roviny. Postupně následně přibývaly nové verze a remixy, až se Acheson dopracoval k novým formám kompozičních technik. Software využíval k vytváření adaptivní hudby na základě vloženého základního algoritmu (na podobném principu vznikalo i album "re:member" Ólafura Arnaldse). Ve finále z toho bylo přes šest hodin hudebního materiálu, z kterého důmyslnou rešerší a produkčními zásahy posléze vykrystalizoval základ jediného alba.
Soundtrack sleduje logiku vyprávění samotné hry. Vše začíná v primitivnějším světě. Hlavního narativu se chopí staré nástroje (citery, flétny, bicí) a jim posléze přizvukují většinou podomácku vyráběné instrumenty (předělané zvonkohry, harfa z kráječe vajec a další). Od těchto přímočarých až minimalistických elementů se přes klenuté instrumentace dostáváme do gotického (možná i barokního) období plného zvonů, varhan a sborů. Odtud už je to jen kousek ke klasičtějšímu pojetí, jemuž dominují klavírní ouvertury a strunné nástroje. A nakonec do popředí vystupuje tepající elektronický vesmír vyplněný texturami, rytmy a zvuky modulárních syntezátorů. Vše pak doplňují futuristické, temné i magické tůně tónů basklarinetu.
Jak se postupně zesložiťují úkoly a hádanky v "Creaks", tak se zhušťují i hudební kompozice - celá deska tak působí velmi organicky, jako živelná bytost, která mění nálady a přináší nejrůznější nástrahy. Pečlivým poslechem pak odhalíte několik nečekaných zvratů, které odkazují na dřívější preludia, mezihry a použitá aranžmá jednotlivých nástrojů, shlukují je a hrají si s nimi. Hidden Orchestra takto pracovali i dříve, avšak v tomto monumentu tento postup rozvíjejí dále a hledají nové tvary k vlastnímu tvůrčímu vyjádření.
Pozornost zasluhuje jak balení CD v digipacku se sametovou laminací, tak (a to zejména) výpravná vinylová edice. Ta je balena do masivního obalu, který vydatně čerpá z ilustrací Radima Jurdy a Jana Chlupa. Přiložena je i šestice grafických listů a download kód, který nabízí i šest bonusových kompozic. Největší fanoušci se pak mohou zaměřit na sběratelský box, jehož součástí je i obsáhlá knižní publikace s ilustracemi.
"Creaks" je houževnatá nahrávka, která vás provede veškerými zapadlými kouty této puzzle adventury. Hidden Orchestra v čele s Joem Achesonem všechen obsáhlý hudební materiál pro účely vydání soundtracku s citem zeditovali. Cílem totiž nebylo vyslat do světa jakési best of, ale ucelený počin, který nabídne co nejkomplexnější pohled na samotnou hru. I díky tomu deska sama o sobě skvěle zapadá do tvorby tohoto uskupení.
Komentáře