Kamelot mají na metalové scéně zvláštní pozici. Když už to vypadá, že nakročí do té nejvyšší hvězdné ligy, jako s albem "The Black Halo" z roku 2005 nebo s o deset let mladším "Haven", znovu se vrátí do stínu starších i nově objevených žánrových jmen. Přitom jejich kombinace power metalu a symfonických aranžmá je precizní, návyková a atraktivní.
Kytarista Thomas Youngblood se ale snaží dál. S posledními, řekněme, dvěma studiovkami se Kamelot poohlédli po modernějším zvuku. Ten jim přichystal jejich letitý spolupracovník a producent Sascha Paeth, jenž svou prestiží udává směr celé melodické metalové scéně. Na "The Awakening" se ale společně vydali trochu jiným směrem.
Některé skladby tady totiž působí až archaickým dojmem. Ani ne tak tradičně vypilovanou produkcí, ale spíš syrovějším jádrem, který jde na dřeň stylu. Hned úvodní pecka "The Great Divide" je zběsilou ódou na éru kolem "The Black Halo", ve které více než symfonické prvky vyniknou kytarové riffy, které Youngblood do svých posluchačů pere s obdivuhodnou kadencí.
Nejinak je tomu i u další skvělé písně "Eventide" s emotivním vokálem stockholmského zpěváka Tommyho Karevika, pro kterého je to už čtvrtá deska s americkými parťáky. Jeho vokál kapele nesmírně sluší a jeho tradiční metalový hlas, pracující jak s výškami, tak s vyostřenými party, patří k těm nejzábavnějším na scéně. A vůbec nevadí, že nemá rozsah Michaela Kiskeho.
Se songy "One More Flag in... číst dále
Kamelot mají na metalové scéně zvláštní pozici. Když už to vypadá, že nakročí do té nejvyšší hvězdné ligy, jako s albem "The Black Halo" z roku 2005 nebo s o deset let mladším "Haven", znovu se vrátí do stínu starších i nově objevených žánrových jmen. Přitom jejich kombinace power metalu a symfonických aranžmá je precizní, návyková a atraktivní.
Kytarista Thomas Youngblood se ale snaží dál. S posledními, řekněme, dvěma studiovkami se Kamelot poohlédli po modernějším zvuku. Ten jim přichystal jejich letitý spolupracovník a producent Sascha Paeth, jenž svou prestiží udává směr celé melodické metalové scéně. Na "The Awakening" se ale společně vydali trochu jiným směrem.
Některé skladby tady totiž působí až archaickým dojmem. Ani ne tak tradičně vypilovanou produkcí, ale spíš syrovějším jádrem, který jde na dřeň stylu. Hned úvodní pecka "The Great Divide" je zběsilou ódou na éru kolem "The Black Halo", ve které více než symfonické prvky vyniknou kytarové riffy, které Youngblood do svých posluchačů pere s obdivuhodnou kadencí.
Nejinak je tomu i u další skvělé písně "Eventide" s emotivním vokálem stockholmského zpěváka Tommyho Karevika, pro kterého je to už čtvrtá deska s americkými parťáky. Jeho vokál kapele nesmírně sluší a jeho tradiční metalový hlas, pracující jak s výškami, tak s vyostřenými party, patří k těm nejzábavnějším na scéně. A vůbec nevadí, že nemá rozsah Michaela Kiskeho.
Se songy "One More Flag in the Ground" a "Opus of the Night (Ghost Requiem)" se Kamelot poohlížejí po dalším svém skvělém počinu "Ghost Opera". Zvláště druhá jmenovaná ukazuje, jak zkušeně umějí hudebníci pracovat s prolnutím kytar a smyčců i kláves. Vše tu do sebe zapadá jako kostičky lega a výsledkem je jedna z nejsilnějších hymen skupiny vůbec.
Svůj díl na tom má i zakomponování hráčky na cello Tiny Guo, která svou úchvatnou hrou oživí nejen "Opus of the Night (Ghost Requiem)", ale i emotivní baladu "Midsummer's Eve". Kromě ní na albu hostují dvě zpěvačky Melissa Bonny z Ad Infinitum a Simone Simons z Epicy, které svými hlasy zpestří velkolepou skladbu "New Babylon".
Kamelot se na své třinácté řadovce pokusili poohlédnout po vlastní diskografii, z těch nejlepších momentů odkousnout drobné dílky a použít je s modernějším zvukem, který je skutečně skvělý, bombastický a přesně takový, jaký od symfometalové formace potřebujeme. "The Awakening" nabízí ohromné množství aranží, rytmických zvratů i různorodých refrénů, tak aby se posluchač měl k čemu vracet i po několika posleších. Občas pobaví i lehké exotické motivy, které má Youngblood dlouhodobě v oblibě. V tom všem tkví síla této bandy. Nejde jen o plytké, na první poslech líbivé melodie, ale o poctivou skladatelskou práci.
P. S.: A nevadí, že ani tentokrát nahrávka její autory nevystřelí do hvězdných výšin. Stejně jim sluší klubová atmosféra, kterou nabídnou i u nás 7. dubna v pražském MeetFactory. Novinka naznačuje, že je na co se těšit.
19.03.2023 - 13:04 | Meca76
Konečne album Kamelot s iným nádychom. Jednou zo stálic je tu New Babylon, ktorý prekypuje množstvom vokálov, ale obsahuje aj growly a spievané časti od Melissy Bonny – harmónie v refrénoch sú úchvatné.