I když, jak se to vezme. Deska "Demonizer" s podtitulem "Mortal Memories II" rozhodně plní tajné sny fanoušků Krabathor. Nebudeme-li počítat živý záznam ze vzpomínkového turné, jedná se o první nahrávku této formace od roku 2003, která vznikla v klasickém složení Bruno, Christopher a Pegas. Samotné skladby ale nové nejsou. Naopak se jedná o vůbec nejstarší materiál skupiny, zaznamenaný na demáčích "Breath of Death", "Total Destruction" a "Brutal Death" (všechny z roku 1988). Navzdory názvům zachycuje kapelu, tehdy ještě bez "h" v názvu, v její první podobě, která má rozhodně blíže k thrash metalu slayerovského střihu, než budoucímu death metalu. Materiál má navíc výhradně české texty.
Novou zvukovou podobu získala většina z původních jedenadvaceti songů. Snahou ústřední tradice nebylo písně nějak aktualizovat či snad modernizovat. O "Demonizer" tak lze uvažovat spíše jako o znovuuchopení, odění raného materiálu, původně zaznamenaného v mizerných podmínkách, do nového kabátku, a to s vědomím nabytých muzikantských zkušeností. Od originálních demáčů se ale formace nedistancuje. Jejich kouzlo může posluchač snadno ochutnat, neboť jsou kompletní, digitálně remasterované a vyčištěné kousky jako dvoj-CD součástí výpravně pojatého digipacku. V něm navíc najdeme i DVD se dvěma lyric videi a hlavně dvěma dobovými koncertními záznamy.
Obstojí více než třicet let starý materiál v současném hudebním světě? Překvapivě dobře - i s ohledem... číst dále
I když, jak se to vezme. Deska "Demonizer" s podtitulem "Mortal Memories II" rozhodně plní tajné sny fanoušků Krabathor. Nebudeme-li počítat živý záznam ze vzpomínkového turné, jedná se o první nahrávku této formace od roku 2003, která vznikla v klasickém složení Bruno, Christopher a Pegas. Samotné skladby ale nové nejsou. Naopak se jedná o vůbec nejstarší materiál skupiny, zaznamenaný na demáčích "Breath of Death", "Total Destruction" a "Brutal Death" (všechny z roku 1988). Navzdory názvům zachycuje kapelu, tehdy ještě bez "h" v názvu, v její první podobě, která má rozhodně blíže k thrash metalu slayerovského střihu, než budoucímu death metalu. Materiál má navíc výhradně české texty.
Novou zvukovou podobu získala většina z původních jedenadvaceti songů. Snahou ústřední tradice nebylo písně nějak aktualizovat či snad modernizovat. O "Demonizer" tak lze uvažovat spíše jako o znovuuchopení, odění raného materiálu, původně zaznamenaného v mizerných podmínkách, do nového kabátku, a to s vědomím nabytých muzikantských zkušeností. Od originálních demáčů se ale formace nedistancuje. Jejich kouzlo může posluchač snadno ochutnat, neboť jsou kompletní, digitálně remasterované a vyčištěné kousky jako dvoj-CD součástí výpravně pojatého digipacku. V něm navíc najdeme i DVD se dvěma lyric videi a hlavně dvěma dobovými koncertními záznamy.
Obstojí více než třicet let starý materiál v současném hudebním světě? Překvapivě dobře - i s ohledem na to, že se mnohé thrashmetalové skupiny s oblibou obracejí k retro přístupu k věci. Z riffů, melodií i textů ale mnohem podstatněji vyplývá jedna věc - natočili je sice muzikanti, kterým bylo sotva osmnáct, přesto však jejich tvorba bez větších zádrhelů funguje i dnes. Řada skladeb má dodnes svěží a funkční hudební nápady. A to nemluvím o textech - "Znamení zla", "Podřezaný pes", "Posmrtná vina", "Zloba" nebo "Krutý déšť" (mimo celou řadu dalších) jsou výrazně nadčasové.
Dávným Krabathor lze jistě vyčíst hudební přímočarost - devadesátková inkarnace kapely i její následovníci Hypnos se prezentují podstatně hudebně sofistikovanějším materiálem. Ale to je část kouzla "Demonizer". Je dobře, že se ústřední trojice nenechala převálcovat vlastními egy a odolala pokušení svou ranou tvorbu aktualizovat.
Album není jen pomyslným uzavřením kruhu, okřídleným návratem ke kořenům a slavné sestavě - byť by se dalo samozřejmě namítnout, že bubeník Pegas se na původních demonahrávkách nepodílel. Účast hostů z řad dávných členů formace, ale hlavně z řad dalších domácích žánrových legend - BigBosse z Root, Kollinse z Debustrolu a Vlasty Henycha dříve působícího v Törr - tento počin zasazuje do širšího kontextu českého metalu a podtrhuje důležitost Krabathor. A vůbec nejlepší na tom je, že se nejedná o nostalgickou vzpomínku zahleděnou do sebe, ale o dílo, které má svou sílu i dnes. Možná právě dnes o to větší.
Komentáře