Jednadvacet. Tolik alb k listopadu 2018 nahrála Marianne Faithfull za svůj ne úplně pohádkový život. A kdyby to jednadvacáté, letošní "Negative Capability" mělo být tím posledním (což, doufáme, nebude!), bude se na něj vzpomínat jako na desku, která tuto britskou, ve Francii žijící zpěvačku a herečku zachytila na tom skutečném vrcholu kariéry.
Není to přitom žádný skotačivý poslech. Faithfull si jako nosné téma alba vybrala stárnutí, samotu, smrt, ba dokonce i terorismus. A o produkci požádala letitého spolupracovníka PJ Harvey Roba Ellise a multiinstrumentalistu (mimo jiné z The Bad Seeds) Warrena Ellise.
Společně s Edem Harcourtem dali dohromady kolekci deseti folkových šansonů (na deluxe verzi doplněnou ještě o jednu píseň a dvě alternativní verze albových songů), které pravděpodobně (určitě) nebudete poslouchat každý den, ale vždycky budete vědět, proč je zrovna ten den posloucháte. Sedm z nich je nových, dvě jsou jakýmisi revizemi zpěvaččiných starších věcí. Komplet doplňuje coververze "It's All Over Now, Baby Blue" Boba Dylana.
Těmi revizemi jsou skladby "Witches Song", která poprvé vyšla v roce 1979 na "Broken English", a ikonická "As Tears Go By", která to tehdy v roce 1964 všecko začala. A slyšet zpívat dnes jednasedmdesátiletou ženu song, který poprvé nazpívala, když jí bylo sedmnáct, teď, po všech těch letech, vhání slzy do očí.
Dalším z vrcholů nahrávky je pilotní singl "The Gypsy Faerie Queen", který Marianne Faithfull nazpívala s... číst dále
Jednadvacet. Tolik alb k listopadu 2018 nahrála Marianne Faithfull za svůj ne úplně pohádkový život. A kdyby to jednadvacáté, letošní "Negative Capability" mělo být tím posledním (což, doufáme, nebude!), bude se na něj vzpomínat jako na desku, která tuto britskou, ve Francii žijící zpěvačku a herečku zachytila na tom skutečném vrcholu kariéry.
Není to přitom žádný skotačivý poslech. Faithfull si jako nosné téma alba vybrala stárnutí, samotu, smrt, ba dokonce i terorismus. A o produkci požádala letitého spolupracovníka PJ Harvey Roba Ellise a multiinstrumentalistu (mimo jiné z The Bad Seeds) Warrena Ellise.
Společně s Edem Harcourtem dali dohromady kolekci deseti folkových šansonů (na deluxe verzi doplněnou ještě o jednu píseň a dvě alternativní verze albových songů), které pravděpodobně (určitě) nebudete poslouchat každý den, ale vždycky budete vědět, proč je zrovna ten den posloucháte. Sedm z nich je nových, dvě jsou jakýmisi revizemi zpěvaččiných starších věcí. Komplet doplňuje coververze "It's All Over Now, Baby Blue" Boba Dylana.
Těmi revizemi jsou skladby "Witches Song", která poprvé vyšla v roce 1979 na "Broken English", a ikonická "As Tears Go By", která to tehdy v roce 1964 všecko začala. A slyšet zpívat dnes jednasedmdesátiletou ženu song, který poprvé nazpívala, když jí bylo sedmnáct, teď, po všech těch letech, vhání slzy do očí.
Dalším z vrcholů nahrávky je pilotní singl "The Gypsy Faerie Queen", který Marianne Faithfull nazpívala s frontmanem zmíněných The Bad Seeds Nickem Cavem. Jejich hlasy k sobě sednou tak, že se to jen těžko chápe. Výsledek tak dostane do kolen i ty (Věžníky), pro které je Caveova vlastní tvorba až příliš temná a vzdálená.
"They Come at Night" napsala Faithfull v reakci na teroristické útoky v pařížském klubu Bataclan v listopadu 2015. "Bombs explode in Paris, the future is here / There's no brave England, no brave Russia, no America / Their sins come home to haunt us / From the wrong side of the gun," nenechává na nikom nit suchou.
Ať už zpívá o masovém vraždění, odchodech přátel nebo o osamění, vždycky jí to věříte. Na její věk je navíc její charakteristický nakřáplý vokál neuvěřitelně silný a pevný. Při následném srovnání s dýchavičnými pokusy tuzemských takřečených šansoniérek je pak víc než jasné, kdo je tady tou královnou (zkuste třeba "Born to Live" nebo hymnickou "Don't Go").
A pokud znáte všechny ty vrcholy a pády, všechny ty eskapády a sra*ky, kterými si Marianne Faithfull za svůj život prošla, přidá vám poslech "Negative Capability" ještě další rozměry. Ale i kdybyste nic z toho neznali, tohle album vás, máte-li uši a srdce, prostě musí dostat. Jako by se jeho prostřednictvím Faithfull loučila, jako by uzavírala svou kraiéru. A jestli to tak skutečně má být, pak je to uzavření důstojné.
Komentáře