High Violet úspěšně završuje infiltraci The National mezi největší indie hvězdy své doby započatou předchozími dvěma alby. Našli se v neurčitě vymezené škatulce kapel, které rozvíjejí odkaz temně romantických odnoží postpunku se zřetelným otiskem atmosféry otevřené americké krajiny. Zasmušilá melancholie, podzimní nálady ale i vnitřní napětí, to jsou atributy, které jim zajišťují místo mezi podobnými srdcerváči jako jsou Arcade Fire nebo Shearwater, ovšem ne někde v zaměnitelném houfu, ale na samém čele, s vlastní tváří a vlastním originálním způsobem přenosu emocí.
Na písních kapely je pozoruhodná jakási zdrženlivost. Především ve zpěvu Matta Berningera, jehož tlumená expresivita je nakonec tím, co vábí víc, než nějaké výbuchy vášní, ale i ve způsobu aranžování. Žádný z nástrojů nechce vyčnívat. Početné smyčcové a dechové party se natolik přizpůsobují vláčnému toku hudby, že je často ani nevnímáme, a něco podobného se dá říct i o práci bratří Dessnerů, ať už jde o kytary nebo klávesy. V obou případech se nesnaží stát v centru zájmu, neupozorňují na sebe, soustředí se na nenápadnu ale účinnou zvukomalbu, která jen místy (Terrible Love, Afraid of Everyone, Bloodbuzz Ohio) vyvře do hutnějších sonických záchvěvů.
Všechno je ve službách písničky a její nálady. Ta je sice prakticky neměnná a ani tempa nevykazují velkou variabilitu, ale nosné melodické nápady a naléhavost jejich provedení dělají z domnělého... číst dále
High Violet úspěšně završuje infiltraci The National mezi největší indie hvězdy své doby započatou předchozími dvěma alby. Našli se v neurčitě vymezené škatulce kapel, které rozvíjejí odkaz temně romantických odnoží postpunku se zřetelným otiskem atmosféry otevřené americké krajiny. Zasmušilá melancholie, podzimní nálady ale i vnitřní napětí, to jsou atributy, které jim zajišťují místo mezi podobnými srdcerváči jako jsou Arcade Fire nebo Shearwater, ovšem ne někde v zaměnitelném houfu, ale na samém čele, s vlastní tváří a vlastním originálním způsobem přenosu emocí.
Na písních kapely je pozoruhodná jakási zdrženlivost. Především ve zpěvu Matta Berningera, jehož tlumená expresivita je nakonec tím, co vábí víc, než nějaké výbuchy vášní, ale i ve způsobu aranžování. Žádný z nástrojů nechce vyčnívat. Početné smyčcové a dechové party se natolik přizpůsobují vláčnému toku hudby, že je často ani nevnímáme, a něco podobného se dá říct i o práci bratří Dessnerů, ať už jde o kytary nebo klávesy. V obou případech se nesnaží stát v centru zájmu, neupozorňují na sebe, soustředí se na nenápadnu ale účinnou zvukomalbu, která jen místy (Terrible Love, Afraid of Everyone, Bloodbuzz Ohio) vyvře do hutnějších sonických záchvěvů.
Všechno je ve službách písničky a její nálady. Ta je sice prakticky neměnná a ani tempa nevykazují velkou variabilitu, ale nosné melodické nápady a naléhavost jejich provedení dělají z domnělého handicapu spíš přednost. Ponořením se do sychravé atmosféry alba neztrácíme přehled o dění v jednotlivých skladbách, naopak se čím dál víc zaostřuje naše citlivost pro jejich nuance. Opakovaný poslech je nutností, teprve pak můžeme z písní, které k sobě tak těsně přiléhají, vytvořit mapu, na níž neustále přibývá atraktivních, k návratu vybízejících míst. K singlovým vějičkám Anyone's Ghost a Bloodbuzz Ohio pak můžeme přidávat zdánlivě nenápadnější Terrible Love, Sorrow, Lemonworld, Runaway nebo očistný závěr v podobě písní England a Vanderlyle Crybaby Geeks.
The National sice definitivně vkročili do světa velkých hal a headlinerských časů na fesťácích, ale jejich důvěryhodnost zatím zůstává bez poskvrnky. Osobitý sound, který po léta šlechtili, dozrál do podoby srozumitelné komukoliv s elementárním smyslem pro smutnokrásno. Jeho široká sdělnost začleňuje kapelu do hlavního rockového proudu, ale zatím jí není souzeno převalovat se tam jako přežraný sumec. Pořád ještě sebou mrská jako skromná ale činorodá rybka.
12.10.2022 - 2:54 | Meca76
High Violet je zvuk kapely, ktorá berie mandát byť zmysluplnou rockovou kapelou vážne a hrá túto rolu tak naplno, že pre niektorých to môže byť odpudzujúce. Ale toto nie sú hlúpe, prázdne gestá; sú to úzkostlivé, osobné piesne premietané na širokouhlé obrazovky. Aj keď sa nepovažujete za vzletne pohyblivého strnulého s menšou sociálnou úzkosťou, s The National to znelo veľkolepo, ale mätúco.
01.10.2012 - 20:06 | Davo Krstič
Bloodbuzz Ohio je skladba, jakých kapela složí dvě, možná tři za celou kariéru.. a zbytek alba není o moc horší. Ale až s touhle písničkou se ta deska rozhýbe.
10.02.2012 - 18:13 | petr.p
Jediný, čeho se bojím je, že je budu slýchat z rádia. Další absolutně dokonalý, přenádherný album. Koncert v Arše byl pro mně životním zážitkem, pár dní po něm jsem byl úplně mimo. Na rozdíl od mých dalších top kapel (Radiohead, Arcade Fire, Interpol...) od nich očekávám hodně i v budoucnu.
12.01.2012 - 1:07 | henry
Uz zaslouzene sklizi co zaseli. Dokonce i z komercniho radia byli slyset. Koncert v Arse jsem si nenechal ujit, mel jsem dobry reference z rok staryho vystoupeni ve Vidni.