Chomutovské X-left To die si pamatuju už z doby před pár lety, kdy jsem se k nim dostal skrze společný split se spřátelenými Brňáky Rattle Bucket, tehdy jako docela talentovanou kapelku s obstojným demíčkem. Následně jsem je na nějaký čas ztratil z dohledu, znovu jsem se o ně začal více zajímat v souvislosti s jejich úspěšným tažením v soutěži o předskakování americkým Korn před dvěma lety (tehdy byli až nečekaně zdatným soupeřem favorizované pražské dvojici the.switch/Atari Terror), a i když to nakonec skončilo jen bronzem, supportování jejich dalšímu inspiračnímu zdroji Marilynu Mansonovi toho stejného měsíce jim bylo jistě více než důstojnou náplastí.
Tím spíš, že tehdy jak svým energickým výkonem, tak profesionálním přístupem ke svému vystoupení hravě strčili do kapsy toho dne všemožnými návykovými látkami indisponovaného hlavního satanáše. Z jejich setu tehdy bylo jasně vidět a slyšet, jaký posun ve své prezentaci kapela za poslední dobu udělala, a nejinak tomu bylo i na oficiálním albovém debutu "Potešma". Právě z turné na podporu této desky vzešlo první oficiální DVD "EVIL!", které poskytuje hodně dobrou představu o tom, proč jsou "xlefti" tak moc interesantní hlavně na živých koncertech.
Hudba X-left To die staví podobně jako například Satisfucktion, Crashpoint nebo Hazydecay při vší úctě k ostatním instrumentalistům především na vynikajícím zpěvákovi, který navíc ví, jak se na pódiu chovat a přirozeně a vtipně... číst dále
Chomutovské X-left To die si pamatuju už z doby před pár lety, kdy jsem se k nim dostal skrze společný split se spřátelenými Brňáky Rattle Bucket, tehdy jako docela talentovanou kapelku s obstojným demíčkem. Následně jsem je na nějaký čas ztratil z dohledu, znovu jsem se o ně začal více zajímat v souvislosti s jejich úspěšným tažením v soutěži o předskakování americkým Korn před dvěma lety (tehdy byli až nečekaně zdatným soupeřem favorizované pražské dvojici the.switch/Atari Terror), a i když to nakonec skončilo jen bronzem, supportování jejich dalšímu inspiračnímu zdroji Marilynu Mansonovi toho stejného měsíce jim bylo jistě více než důstojnou náplastí.
Tím spíš, že tehdy jak svým energickým výkonem, tak profesionálním přístupem ke svému vystoupení hravě strčili do kapsy toho dne všemožnými návykovými látkami indisponovaného hlavního satanáše. Z jejich setu tehdy bylo jasně vidět a slyšet, jaký posun ve své prezentaci kapela za poslední dobu udělala, a nejinak tomu bylo i na oficiálním albovém debutu "Potešma". Právě z turné na podporu této desky vzešlo první oficiální DVD "EVIL!", které poskytuje hodně dobrou představu o tom, proč jsou "xlefti" tak moc interesantní hlavně na živých koncertech.
Hudba X-left To die staví podobně jako například Satisfucktion, Crashpoint nebo Hazydecay při vší úctě k ostatním instrumentalistům především na vynikajícím zpěvákovi, který navíc ví, jak se na pódiu chovat a přirozeně a vtipně komunikovat s davem. Nebudeme popírat, že pán za mikrofonem, poeticky si říkající Ave "Vagina" Hate (v civilu David Weingartner), zřejmě má až nezdravě rád Jonathana Davise, protože jeho barva hlasu i frázování jako by mu z krku vypadly, ale co ztrácí X-left To die na hudební originalitě, to dohánějí právě živelnými koncerty, výbornými melodickými nápady a charismatem.
Materiál pro toto DVD byl natočen v kadaňském KZ Orfeum v roce 2009, a to v rámci prosincového společného turné "Večer tříkrálový" zmíněných Rattle Bucket a the.switch. Atmosféra byla ten večer řádně hutná a především vizuální stránka celé show přináší opravdu hodně vysoký nadstandard na tuzemské scéně. Zpěvák David vystřídal za show hned několik kostýmů, stejně tak kytaristé a bubeník doplňují svým koncertním outfitem kýžený dojem psychicky narušeného cirkusu. Největší showman je tradičně basák Víťa, jenž ve svém bílém chovaneckém overalu a jokerovském líčení opravdu vypadá, jako by utekl z nějaké hodně drsné léčebny pro duševně choré.
Toto můžete zažít na každém koncertu kapely, ten večer byl ale sváteční, a tak v programu můžete vidět i různé tanečnice, konfety, různé ujeté dekorace a parádní je sám o sobě už samotný nástup na scénu, kdy zpěvák vystoupí z rakve. Po vizuální stránce je vše opravdu do detailů koncepční a skvěle zvládnuté. Během necelou hodinu trvajícího setu kapela přehrála skoro celé album "Potešma" a v přídavku se diváci dočkali i starého syrového kornovského kousku "Fuck It!", přičemž ale z celého playlistu výrazně vyčnívá nádherná klavírní balada "Prince Of The Morning Land", ve které je jasně vidět, jakým zpěvákem Mr. Vagina je a proč se dostal v primácké obdobě Česko hledá SuperStar o hlavní roli v muzikálu "Robin Hood" až do finále. Pochválím také různé barevné filtry a jiné postprodukční obrazové vychytávky, které dělají celý záznam zase o něco akčnější.
Musím ale také kritizovat. Zvuková stránka záznamu je sice velmi kvalitní, ale možná až moc - celé to zní spíš jak studiová deska než metalový živák a k tomu přispívá i výrazné utlumení diváctva, které není téměř vůbec slyšet. Přitom právě zpěv davů, pískot a podobně dodávají živákům tu pravou šťávu. Nepotěší ani chuďounká bonusová sekce, kdy se můžete podívat jen na už postarší videoklip "All Is Saint" a sedmiminutovou galerii s podkresem v podobě songu "Bang!". Dokázal bych si představit i rozhovor s kapelou nebo behind the scenes dokument o přípravě celé show, když už se DVD připravovalo celý rok. Takto je na nosiči zbytečně mnoho nevyužitého místa. Celkově se tedy jedná o povedený koncert, ale při troše vůle mohl být komplet ještě výživnější.
Komentáře