Předchozí "40000 km" a "Secret Session" stavěly na čisté akustice, čímž si Zabelov Group vlastně nepřímo postavili mantinely své tvorby. Roman Zabelov a Jan Šikl od roku 2012 společně otevírali jednotlivé hudební krabičky a šuplíky, ale až při natáčení alba "Eg" do studia naplno pustili současné technologické vymoženosti (začali třeba víc pracovat s pošpiněným zvukem akordeonu). Velký vliv na tento proces měla i úzká spolupráce s Matoušem Godíkem. Ve finále je "Eg" sbírkou hudebních skladeb avantgardního/future jazzu a ambientu. Jedna z kompozic se jmenuje "Odvaha". V mnohém definuje, jak komplet "Eg" vlastně vnímat.
Akustika ale stále hraje primární úlohu - pomáhá ji plnit i několik přizvaných hostů včetně Jaromíra Honzáka (kontrabas), Daniela Radanoviće (též kontrabas) anebo Petra Kalfuse (soprán saxofon a bass klarinet), kteří nahrávce dodávají další barvy. Dvojice notně využívá i lidského hlasu, ať už ve formě dalšího hudebního nástroje nebo recitativu (ke spolupráci byly přizvány Hannah Cecily, Cécile da Costa, Madeleine Walker a sopranistka Varine Mkrtchyan).
V "Opuštěném světe" se v úvodu rozeznívají i terénní nahrávky, které tomuto tajuplnému tracku dodávají atmosféru dávných časů. Roman i Jan svým způsobem pustili svou fantazii na plný výkon. Základ většiny materiálu vznikal postupným zaznamenáváním jednotlivých jam sessions, k nimž se pak postupně vraceli a upravovali je (různé formy zkreslení, modulace), fragmentovali nebo... číst dále
Předchozí "40000 km" a "Secret Session" stavěly na čisté akustice, čímž si Zabelov Group vlastně nepřímo postavili mantinely své tvorby. Roman Zabelov a Jan Šikl od roku 2012 společně otevírali jednotlivé hudební krabičky a šuplíky, ale až při natáčení alba "Eg" do studia naplno pustili současné technologické vymoženosti (začali třeba víc pracovat s pošpiněným zvukem akordeonu). Velký vliv na tento proces měla i úzká spolupráce s Matoušem Godíkem. Ve finále je "Eg" sbírkou hudebních skladeb avantgardního/future jazzu a ambientu. Jedna z kompozic se jmenuje "Odvaha". V mnohém definuje, jak komplet "Eg" vlastně vnímat.
Akustika ale stále hraje primární úlohu - pomáhá ji plnit i několik přizvaných hostů včetně Jaromíra Honzáka (kontrabas), Daniela Radanoviće (též kontrabas) anebo Petra Kalfuse (soprán saxofon a bass klarinet), kteří nahrávce dodávají další barvy. Dvojice notně využívá i lidského hlasu, ať už ve formě dalšího hudebního nástroje nebo recitativu (ke spolupráci byly přizvány Hannah Cecily, Cécile da Costa, Madeleine Walker a sopranistka Varine Mkrtchyan).
V "Opuštěném světe" se v úvodu rozeznívají i terénní nahrávky, které tomuto tajuplnému tracku dodávají atmosféru dávných časů. Roman i Jan svým způsobem pustili svou fantazii na plný výkon. Základ většiny materiálu vznikal postupným zaznamenáváním jednotlivých jam sessions, k nimž se pak postupně vraceli a upravovali je (různé formy zkreslení, modulace), fragmentovali nebo samplovali.
Do finální podoby "Eg" promluvily i zkušenosti z komponování scénické hudby pro představení "Královna víl" nebo Trnkovy "Zahrady" (v režii Pavla Knolla pro Národní divadlo). Album tak postupně odvypráví všechny příběhy, které se vryly do jednotlivých motivů. Po krátké úvodní předehře je to dvojblok sestavený ze skladeb "Odvaha" a "Na Krev", které by klidně mohly aspirovat na soundtrack k řadě dramatických chvil v naší historii, první zmíněná si pohrává až s náznaky fanfár vítězství a svou konzistencí lehce připomené bondovské soundtracky. "For A While", "Opuštěný svět" a "Je Vis" se dotýkají tématu času, hrají si s pojmy minulost a současnost do takového detailu, až nepřímo vnímáte nezastavitelné odbíjení každé hodiny a splašený tok sekundové ručičky.
Závěrečná část v podobě "Lemniscate", "Fairy Queen" a "There Is Always Somewhere Else To Go" (s krásným intrem hraným na akustickou kytaru) čerpá z fantaskního světa okolo nás. Je to jako sen, cesta do pohádky a zase zpátky. Zabelov Group se ve svém vyprávění oněch příběhů drží zavedených výrazových prostředků, souhry hry na akordeon a bicí, zároveň ale hledají nové formy. Rozhodně přitom nesázejí na to, že by za ně použité mašinky/stroje odvedly veškerou práci - v tomto ohledu našli rovnováhu mezi střídmostí a odvahou či kompromis, chcete-li.
Jako celek je "Eg" svým způsobem pro Zabelov Group novou metou. Jejich kompozice promlouvají v mnoha rovinách a nechávají posluchači prostor na to vybrat si tu svou. V hudbě již bylo vše důležité zřejmě řečeno, současnost umožňuje jen toto vše přepracovat a dodat tomu otisk vlastní originality a žánrových spojnic. V tomto ohledu dvojice Zabelov/Šikl našla tu správnou cestu. Pro sebe i pro posluchače.
Komentáře