Sarah Savoy

Sarah Savoy

Než se seznámíme s louisianskou hudebnicí tête-à-tête, vraťme se nejdříve o tři sta let nazpátek. Na počátku 17. století obsadili Francouzi oblast Akadie, tedy kanadské regiony Nové Skotsko, Nový Brunšvik a část provincie Québec. O sto let později dobyli toto území Angličané, kteří výměnou za věrnost anglické koruně, nechali francouzským osadníkům jejich domovy. Smír netrval dlouho. Během tzv. Velkého vyhnání, museli Francouzi svou novou domovinu narychlo opustit, při násilné deportaci mnoho z nich zahynulo, přeživší se usadili v Louisianě. Zkomolením termínu „acadian“ se zrodilo slovo „cajun“, s ním i nové etnikum s francouzsko-anglickým základem, pokřtěné bahnem ústí řeky Mississippi a centry v New Orleans a Lafayette. Díky mísení s Kreoly se staly nedílnou součástí kultury hudební styly cajun, zydeco i kořeněná gastronomie.

Kořeny nezapřeš
Již několik desítek let je téměř synonymem cajunu rodinný klan Savoy, který vybudoval v Eunice uprostřed louisianských prérií Savoy music centre, kde se batolila a později také brigádničila Sarah. Otec Marc, proslulý akordeonista, výrobce a zakladatel cajunových tahaček, matka Ann, umělkyně tělem i duší, zpěvačka, kytaristka, fotografka, hudební producentka, držitelka Grammy a také ceněná autorka cajunské bible, Cajun Music: A Reflection of a People.


Není proto divu, že se na hudbu dala i čtveřice jejich potomků, Sarah to ale vzala k rodinnému dědictví velkou okliku. Doma brnkala od dětství na klavír a cello, získat vlastní akordeon mělo nicméně otcem stanovenou podmínku - naučit se na něj slušně zahrát dvě písně. Bratři Wilson a Joel, dnes vysoce cenění muzikanti vystupující po boku T Bone Burnetta i Alisson Krauss, dostali své harmoniky už v dětství, Sarah nástroj ne a ne zdolat. Ve čtrnácti ji matka naučila pár akordů z repertoáru punkových kapel, pozdější univerzitní studia byla dobou revolty, projevující se roztodivnými barevnými kreacemi na hlavě, piercingem i vyřvávání s kytarou v baru Hell's Angels.

„Bylo mi nabídnuto skvělé univerzitní stipendium na klavír, jenže já si vůbec neuměla představit hudbu jako svou práci. Rozhodla jsem se vystudovat angličtinu a umění, vedle toho se učila rusky v domnění, že budu mít opravdovou kariéru a muziku jen jako koníčka.“ Ke dvacátým narozeninám konečně dostala první harmoniku na míru a novou kytaru, sem tam vystupovala jako náhrada za chybějící členky matčiny kapely, přesto se rozhodla rodiště opustit. Touha po nezávislosti ji na pět let posadila do manažerského křesla v Moskvě. Kořeny se však ozývaly čím dál urputněji, až se ocitla ve Francii, vystupujíc se Sarah Savoy and the Francadians, mixem cajunu, country i rockabilly, ovlivněný šedesátkovým rock'n'rollem.

Tanec kolem gumba

„Cajun je tradiční, orientovaný na rodinu a víru, tedy značně patriachální. Historicky tak neměly ženy moc prostoru. Zpívaly si doma, ale rozhodně nemohly hrát v tanečních sálech. Dnes je to samozřejmě jiné, nicméně stále dominují muži. Matka založila první zcela ženskou cajun kapelu v osmdesátých letech, jenže téměř všechny tradiční písně byly zpívány z chlapského pohledu. Proto začala psát songy z ženského úhlu, čímž mě hodně inspirovala. Chci dát cajunu silný ženský hlas.“

Nejen rodiče byli inspirací, Sarah vyrůstala na Elvisovi i Hanku Williamsovi, okouzlili ji bezstarostné pin-upky i mírně kýčovitá americká padesátková popkultura. Krůček po krůčku se stala jednou z vůdčích osobností cajunu, pořádala workshopy hry na kytaru, akordeon, tance i vaření, což vedlo k napsání kuchařky The Savoy Family Kitchen: A Family History of Cajun Food.

Propojení jídla a hudby je pro cajun zásadní, nesmí chybět kotel gumba, pití a tanec až do rána, pocit sounáležitosti a vědomí odpovědnosti za celou komunitu. Kromě vystoupení s Francadians, kde působí i její manžel, kytarista Manolo Gonzales a občas se na triangl či valchu přidá šestiletá dcera, působí Sarah v projektech Hell-Raising Hayride, Vilaine manière, dámském uskupení Rossignol, v triu na Grammy nominovaného Cedrica Watsona, nebo jako host kapely svých rodičů, Savoy Family Band.

Vyšlo na Radio Dixie

Anna Mašátová

Komentáře

Nenalezeny žádné komentáře

fanoušci umělce

Viděno živě

Staňte se prvním, kdo umělce viděl živě
line

na xplaylistu najdete

line

127103 alb

27408 kapel

13666 komentářů

4269 recenzí

11936 uživatelů

Recenze

line

Songs of a Lost World 90 %

The Cure - Songs of a Lost World

Šestnáctileté čekání na nové album The Cure, to je příběh sám pro sebe. Kultovní skupina se ze scény nikdy nestáhla, docela vytrvale...

Escape 80 %

Bratři - Escape

Bratři totiž zjevně nechtěli zcela kopírovat předchozí formáty tvůrčích přístupů z dřívějška. Zvukový design postupně zaměřili...

The First Fifty Years (4LP) 80 %

ABBA - The First Fifty Years (4LP)

Abby třicet osm písní. Skalní fanoušci jistě brzy odhalí podobnost nikoli čistě náhodnou s kompilací "The First Ten Years", která vyšla...

Mordyjé 90 %

Mirek Kemel - Mordyjé

Mirek Kemel natočil tři autorská alba se svou kapelou, v níž mimo jiné působí i herec Vladimír Javorský (ten sólově vydal podařený...

The Night the Zombies Came 70 %

Pixies - The Night the Zombies Came

Zdá se, že rockoví veteráni Pixies mají na vyhledávání talentovaných basistek opravdu čich. Po Kim Deal, která se vydala na sólovou...

Djesse Vol. 4 (Deluxe Edition) 90 %

Jacob Collier - Djesse Vol. 4 (Deluxe Edition)

Jacob Collier na svém kontě už šest cen Grammy a stejný počet nominací, stále ještě nepatří mezi ty největší hvězdy hudební scény....

line
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace