Ve vztahu film a jeho soundtrack by logicky mělo být dominantní první z obou děl, to druhé je obvykle více či méně důležitým doplňkem. V případě Purpurového deště je to ale spíš obráceně, zejména s časovým odstupem. Snímek samotný byl sice ve své době nadmíru úspěšný a byl to on, kdo Princeovu stoupající hvězdu popostrčil až na samotný vrchol, ale ruku na srdce: jeho chatrný příběh a rozpačité herecké výkony tvoří jen snadno zapomenutelnou vatu propojující jednotlivá hudební čísla a nikoli naopak. Když se dnes řekne Purple Rain, málokomu vytanou na mysli prostoduché obrázky Alberta Magnoliho a daleko spíš si vybaví nesmírně barvitou, extravagantní a odvážnou hudbu, která je provází.
Po monstrózním úspěchu Jacksonova Thrilleru je tohle album dalším mohutným hřebíkem do rakve přetrvávající segregace černé a bílé hudby v showbyznysu a dalším mílovým krokem na cestě k jejich vzájemnému sbližování. Prince hodil umělé žánrové mantinely za hlavu už na desce Dirty Mind, ale bujné páření popových synťáků, electro-funku, soulu a hendrixovsky vyšťavených elektrických kytar dosud nikdy neznělo tak drze a nespoutaně jako právě na Purple Rain. Prince si tu počíná s pejskokočičkovskou bezuzdností, zároveň ale se sobě vlastní pečlivostí a perfekcionismem. Zdánlivě nespojitelné funguje jako mávnutím kouzelného proutku a navíc středobodem všeho pořád zůstává skvěle napsaná a vystavěná píseň.
Nahrávka je s až barokní rozmařilostí... číst dále
Ve vztahu film a jeho soundtrack by logicky mělo být dominantní první z obou děl, to druhé je obvykle více či méně důležitým doplňkem. V případě Purpurového deště je to ale spíš obráceně, zejména s časovým odstupem. Snímek samotný byl sice ve své době nadmíru úspěšný a byl to on, kdo Princeovu stoupající hvězdu popostrčil až na samotný vrchol, ale ruku na srdce: jeho chatrný příběh a rozpačité herecké výkony tvoří jen snadno zapomenutelnou vatu propojující jednotlivá hudební čísla a nikoli naopak. Když se dnes řekne Purple Rain, málokomu vytanou na mysli prostoduché obrázky Alberta Magnoliho a daleko spíš si vybaví nesmírně barvitou, extravagantní a odvážnou hudbu, která je provází.
Po monstrózním úspěchu Jacksonova Thrilleru je tohle album dalším mohutným hřebíkem do rakve přetrvávající segregace černé a bílé hudby v showbyznysu a dalším mílovým krokem na cestě k jejich vzájemnému sbližování. Prince hodil umělé žánrové mantinely za hlavu už na desce Dirty Mind, ale bujné páření popových synťáků, electro-funku, soulu a hendrixovsky vyšťavených elektrických kytar dosud nikdy neznělo tak drze a nespoutaně jako právě na Purple Rain. Prince si tu počíná s pejskokočičkovskou bezuzdností, zároveň ale se sobě vlastní pečlivostí a perfekcionismem. Zdánlivě nespojitelné funguje jako mávnutím kouzelného proutku a navíc středobodem všeho pořád zůstává skvěle napsaná a vystavěná píseň.
Nahrávka je s až barokní rozmařilostí protkaná spoustou skladatelských i muzikantských fines a přece nepůsobí přeplácaně ani vyčpěle. Poctivý groove, kterému ani hojné využití bicího automatu neubírá na atraktivitě, je vždy s to ukrotit všechny aranžérské výstřelky. V prvním singlu When Doves Cry se obejde bez basové linky a přesto může směle soupeřit třeba se slavnou rytmickou figurou Jacksonovy Billie Jean. Do popového songu Take Me with U zase Prince vložil opakující se vyhrávku smyčcového tria, která působí zdánlivě nepatřičně, ale ve skutečnosti je právě tím detailem, který dělá z písně něco speciálního.
Hutné klávesové vrstvy ve zdivočelé Let's Go Crazy, robotickém electro-popu Computer Blue nebo I Would Die 4 U jsou efektním blyštivým pozlátkem, ale nikoli prázdnou skořápkou. Jejich uhlazenou fazónu dokonale prokrvují vpády živočišně mrouskající kytary, jako třeba ve frivolní písni Darling Nikki, která se díky zmínce o masturbaci postarala svému autorovi o další z řady skandálů. Neméně smyslným prvkem je Princeův vokál, který se klene od rozněžnělého falzetu po hystericky nadržený vřískot, v případě soulové balady The Beautiful Ones i na ploše jediné písně. Pokud jde o titulní kajícný lovesong, tady jsou veškeré superlativy nedostačující. Archetypální ploužák, procítěný i bombastický, rafinovaně jednoduchý, vyšponovaný kytarovým sólem do hymnického závěru, tvoří dokonalé katarzní finále, po němž už těžko může přijít cokoliv dalšího.
Jindy nástrojově téměř soběstačný Prince tentokrát aspoň v této rovině potlačil svoje ego a přenechal více prostoru své doprovodné skupině The Revolution. Ostatně jedním z vedlejších motivů zmíněného filmu je hrdinovo ješitné odmítání nabízeného autorského příspěvku klávesistky Lisy Coleman a kytaristky Wendy Melvoin, který pak v závěru pokorně přijímá. Na plátně jde o píseň Purple Rain, ta je ale ve skutečnosti zcela Princeovým dílem, obě hudebnice, později samostatně vystupující pod názvem Wendy & Lisa, se podílely pouze na skladbě Computer Blue. Pod ní je spolupodepsaný také klávesista Matt "Doctor" Fink, který s Princem hrál už od roku 1978, stejně jako bubeník Bobby Z. Na albu se v písni Take Me with U objeví také Apollonia Kotero, zpěvákova filmová partnerka a členka jím vytvořeného dámského tria Apollonia 6.
Povzbuzen komerčním úspěchem filmu a nezdeptán jeho kritickými ohlasy se Prince v následujících letech pustil i do režie, snímky Pod třešňovou lunou a Graffiti Bridge už ale vedle náklonnosti kritiky postrádaly i přízeň filmového publika. Naproti tomu jeho hudební tvorba i nadále sklízela ovace v obou táborech. Album Purple Rain se ale už provždy stalo milníkem, které do černého popu a R&B vneslo nezkrotně experimenátlního ducha a s nímž se každá další Princeova deska musela chtě nechtě poměřovat.
16.08.2020 - 13:44 | Meca76
Bezpochyby najlepším dielom od Princeho z roku 1984 je jeho Purpurový dážď. Titulná skladba je stále jedným z najviac ovplyvňujúcich bluesových nárekov, aké boli kedy zaznamenané.
Jeho vyše osemminútové vyvrcholenie filmu aj albumu, ktoré bolo majstrovským ťahom,môžme kľudne prirovnať k Jacksonovej genálnej Detektívke.
01.03.2019 - 22:20 | Thewho18
Lidé, kterým se toto líbí
Těžko hledat vyrovnanější album, co track to skvost. Jedno z nejlepší alb vůbec. Fialová, výkladní skříň Princova citu pro rytmus a hudební aranž. Směs popu, rocku, funku, interpretovaná s brutálním sexy drivem, namyšleného ega, kterým Prince dozajista oplývá, stejně jako hlavní postava, mladého začínajícího umělce, snažícího se prosadit ve světě showbusinessu, hlavního hrdiny filmu Purple Rain. Náladu celého alba nejlíp vystihuje jak po hudební tak lyrické stránce Baby I'm a Star. Všem kteří znáte pouze titulní skladbu a aspoň trochu se vám líbí, doporučuji ponořit se hlouběji do vrcholného období popularity malého génia, jež ovládá hru na 25 hudebních nástrojů.
23.11.2014 - 11:58 | jirka.matys
Deska žije trochu ve stínu titulní závěrečné balady, přesto se jedná o výbornou desku, která drží pohromadě, má jednotnou atmosféru i potřebnou variabilitu a poslouchá se jedním dechem.