Dlouhé roky museli fanoušci moravské folkmetalové party Silent Stream Of Godless Elegy (SSOGE) čekat, než jim Andělem a Břitvou oceněná kapela naservíruje následovníka výborného "Návazu". Čekání bylo sice dlouhé, ale rozhodně ne zbytečné. Skupina pilovala nápady za producentské pomoci Yossi Sassiho, kterého metaloví fanoušci mohou znát jako bývalého člena Orphaned Land či z jeho současné formace Yossi Sassi & The Oriental Rock Orchestra, a výsledek nahrála ve studiu Rolanda Grapowa. Mnohé napovídá, že "Smutnice" je velmi ambiciózním dílem.
Album otevírá démonická skladba "Ten, který ukoval Slunce" s úžasnou pohansko-folklorní atmosférou, díky které se snadno přenesete do hluboké minulosti naší země. Píseň také zdobí vynikající vokály Hanky Hajdové a Pavla Hrnčíře. Oba své instrumenty ovládají skutečně skvěle. Nejpůsobivějším momentem novinky je ovšem následující "Kdo z nás je víc", kde dominuje právě brutální zlověstný Hrnčířův vokál, díky němuž je poetický text ještě sugestivnější: "Můj vous je pole lán, můj dech je z kopyt prach, tak svaž první klas dřív než já a zlé duchy nech plout. Déšť, to je můj pláč, co utopí tvůj hněv. Tak bij do nebes víc než já a zlé duchy nech plout."
V případě písně "Synečku" zaujme výrazný folklorní nádech, který příliš prostoru pro metalový žánr nenechal. Zvuky cimbálu se ostatně v kovovém žánru skutečně často neslyší. Přesto v kontextu zemité nahrávky funguje píseň na... číst dále
Dlouhé roky museli fanoušci moravské folkmetalové party Silent Stream Of Godless Elegy (SSOGE) čekat, než jim Andělem a Břitvou oceněná kapela naservíruje následovníka výborného "Návazu". Čekání bylo sice dlouhé, ale rozhodně ne zbytečné. Skupina pilovala nápady za producentské pomoci Yossi Sassiho, kterého metaloví fanoušci mohou znát jako bývalého člena Orphaned Land či z jeho současné formace Yossi Sassi & The Oriental Rock Orchestra, a výsledek nahrála ve studiu Rolanda Grapowa. Mnohé napovídá, že "Smutnice" je velmi ambiciózním dílem.
Album otevírá démonická skladba "Ten, který ukoval Slunce" s úžasnou pohansko-folklorní atmosférou, díky které se snadno přenesete do hluboké minulosti naší země. Píseň také zdobí vynikající vokály Hanky Hajdové a Pavla Hrnčíře. Oba své instrumenty ovládají skutečně skvěle. Nejpůsobivějším momentem novinky je ovšem následující "Kdo z nás je víc", kde dominuje právě brutální zlověstný Hrnčířův vokál, díky němuž je poetický text ještě sugestivnější: "Můj vous je pole lán, můj dech je z kopyt prach, tak svaž první klas dřív než já a zlé duchy nech plout. Déšť, to je můj pláč, co utopí tvůj hněv. Tak bij do nebes víc než já a zlé duchy nech plout."
V případě písně "Synečku" zaujme výrazný folklorní nádech, který příliš prostoru pro metalový žánr nenechal. Zvuky cimbálu se ostatně v kovovém žánru skutečně často neslyší. Přesto v kontextu zemité nahrávky funguje píseň na výbornou. Působivý je i zvuk violoncella, který ještě více obohacuje již tak barvitý zvuk alba. Za zmínku stojí další skvělá skladba "Za nevěstou" s lidovými sbory v úvodu a téměř snově-rituální atmosférou.
SSOGE sice se "Smutnicí" hudebně navazují na "Návaz", ale zároveň svůj zvuk posunuli zase o kus dál a vsadili na výraznější lidově-folklorní duch i na melodiku, která je dominantnější, než v předchozí tvorbě kapely. Velkou práci odvedla zpěvačka a textařka Hana Hajdová. Verše, které má na svědomí, jsou lepší než kdykoliv předtím a jejich poslech je vyloženě pastvou pro uši. Nejen kvůli nim stojí za to sáhnout také po fyzickém nosiči, s jehož vizuální stránkou si rovněž SSOGE obdivuhodně pohráli. "Smutnice" je krásným a na naše poměry hudebně velmi silným dílem, které se nemusí omezit jen na metalové fanoušky.
Komentáře